Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Knapp..

Jag hatar snö.. Bytte till vintertäcket med halvhals och knäppte på en lös helhals också. Så 300g + 100g idag. Det snöar fortfarande, runt -3 när jag åkte hemifrån vid halv 8.

I dag för första gången denna vinter har Knas innetäcket (150g) under vintertäcket (250g) ute. Ska snöa i stort sätt hela dagen och har redan kommit en dm. Ska ta in honom och rida senare och kommer då antagligen byta till bucasvintertäcket och ta av innertäcket. Tycker utetäcket han har nu blir så jädra tung när det snöat på det ihärdigt och det känns inte bra att han ska gå omkring och bära så.

Kl
Gubben har fleecefodrat regntäcke på sig nu. Är nyklippt, helklippt gamling.
Samma täcke ute och inne pga kallstall och inget täckesbyte.:mad:
När det är minusgrader har han ett tunt vintertäcke eller fleecetäcke under regntäcket.
Snöblandat regn, +3

Just nu står alla inne i kallstall. Ca +3 i stallet, -2 och snöar ute.

Häst1 Helklippt med utvuxenpäls - Rambo California 100g
Häst2 Oklippt normalpäls - Rambo California 100g
Häst3 Oklippt normalpäls - Tre crown horseline stalltäcke 200g
Häst4 Oklippt kortpäls - Amigo Insulator Heavy 300g
Häst5 Helklippt kortpäls - Grönt stalltäcke ca 50-100g

Jag varierar mellan fleecefodrade regntäcken och 200g övergångstäcken just nu. Det är mellan -5 till +5 på dagarna.
Båda har fleecetäcken inne på natten.
För övrigt tycker jag att vädret kan bestämma sig. Och helst då för -2 grader och snö! :)

Runt 0 grader med kalla skånevindar.

Inne i kallstall: 400g Fal pro termotäcke.

Ute: samma som inne men med amigo ofodrat regntäcke med hals över.

Helklippt häst för någon dag sedan. (för tredje gången i höst)

En fråga till er som har täckat era hästar med vintertäcken, ev dubbla täcken osv nu när det är +-0, vad lägger ni på dem när det blir -20 grader?

Jag kan bara prata för mig själv och min häst. Dagar som denna i dag när det snöat ihärdigt hela dagen kan min häst bli frusen.Men när det är -20 och uppehåll klarar han sig bättre och behöver aldrig dubbla täcken .Det är just kombinationen ..nederbörd och blåst och minusgrader som gör att min häst fryser .Jag fodrar extra med mer grovfoder dessa dagar och när det är ner mot -20 just för att han ska hålla värmen bättre oxå.

I morgon ska det vara uppehåll och kring -10 här..då får han gå ut med ett vintertäcke på.300g tror jag det är på det.
Kan även tillägga att jag har kallstall och han klarar sig gott med 150g täcke inne och ordentligt med grovfoder.
Och hästen är helklippt.

En fråga till er som har täckat era hästar med vintertäcken, ev dubbla täcken osv nu när det är +-0, vad lägger ni på dem när det blir -20 grader?

Kan bara svara för mig själv.
200g 10-0+ = 400g -1-(-15) = fleece/ylle/termo + 400g < -15 (mer än minus femton)

0g 10-0+ = 200g -1-(-15) = fleece/ylle/termo + 200g < -15

100g 10+-(-5) = 200g -5-(-15) = 400g < -15

Dock beroende på häst och omständigheter kan de ha tjockare/tunnare vid olika temp.

Svaret blir väl fleece/ylle/termo + vintertäcket (400g) vid minus tjugo.

Ja precis... Sen händer det inte jätteofta att det blir -20 i skåne så jag behöver inte fundera så mycket på det. Den dagen, den sorgen..

Nu är inte detta menat som något negativt utan en reflektion kring väder!

Om det är -20 vindstilla och sol/molningt i Luleå och -2 och blåst är det i köld kallare i Skåne än i Luleå eftersom Skåne har fuktig luft och Luleå har torr luft.

Nu har jag aldrig varit i luleå, men jag tror att det upplevs kallare i skåne. Har två kompisar som är långt uppifrån norrland och båda tycker att det är kallare i skåne. Jag kommer precis ifrån stallet och håller på att frysa ihjäl.. Vi har runt 0 grader med lite blåst. det känns som om det blåser rakt igenom hela kroppen.
Jag har varit och åkt mycket skidor och även om det är -10-15 grader där så tycker ialla fall inte jag att det verkar så kallt.

Vad tycker ni andra från skåne?

Jag tycket tom skåne (Lund) är kallare än falkenberg (mitten på västkusten). Har aldrig upplevs norrländk kyla men visst är det skönare när det är snö och minst -5 så det är torrt i luften. Jag hatar den här råkalla, fuktiga kylan :mad:

Aja, min häst har nog precis gått ut i hagen igen efter middagen och har som vanligt inget täcke på sig, för att följa tråden ;)

Efter jul blir det mer spännande på täckesfronten eftersom han ska klippas ;)

Kan svara på det, min ponny är normalt sett varm av sig och täckas inte så mkt.
Men hon är nyklippt och lyckades skada sig i hagen. Hon står på boxvila i utebox och det är några minusgrader och väldigt blåsigt.
I 200g fryser hon, lägger jag på stalltäcket också så känns hon sval under. Så för tillfället är det bäst.

kl

Idag är de -10 säkert ner mot -15 i stallet. Så han har 150g stalltäcke + 200g vintertäcke.

*kl*

Det är ca 4-5 plusgrader nu o min helklippta (dock ganska mycket utväxt) fjording går med fleecefodrat regntäcke ute som inne (kallstall). Det är dock dags att klippa om snart för det börjar bli i varmaste laget med pälsen, både i hagen och vid ridning.

Har varit bortrest och fullblodet har gått med fleecefodrat regntäcke hela veckan. När jag kommer hem möts jag av ett helt sönderstrimlat täcke på sidorna :p
Så han har fått gå med bucas shamrock ultra under ett regntäcke men det kasade bak så ska byta ikväll. Så länge det är plusgrader räcker det med regntäcket. Blir det minus och blåst/nederbörd åker tunnt thermo eller ylletäcke på under. Men det ska till ganska mycket, han är oklippt och väldigt varm av sig.

Nordisen går naken som vanligt, är spårklippt.

Vi har lite av den råa kylan och blåsten men inte lika illa som i Skåne. Fy fan vad kallt det är där :cool:

I veckan har det pendlat mellan -27 och 0!:(
så beroende på kylan så har hon hw 200 eller 370 grams innetäcke och ett 370 grams hw rhino med helhals ute.
har inte klippt henne alls och hon har inte satt nästan nån vinterpäls.

KL

Mitt filtklippta fullblod har bytt från 150 g stalltäcke amigo med ofodrat amigo regntäcke över ute, som han haft de senaste dagarna pga extrem snålblåst och blötsnö. Nu är det återigen lugnt och väldigt milda grader, ca 1 plus nattetid och 4 dagtid. Han går nu med ofodrade amigo regntäcket ute och har det även inne nattetid så vida det är torrt, annars gäller tunt fleece stalltäcke nattetid.

Mina har:
Halvklippt, : 150 g med halvhals
Halvklippt, behöver klippas om: fleecefodrat regntäcke
Oklippt men med fullblod i, ej mkt päls: 300 g.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama