Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Frågan är om din häst har täcke just nu och vad- då anser jag att jag har lika stor rätt att svara i tråden som alla andra!

ja det har du självklart, jag är mer intresserad av hur du kan vara så ointresserad av din hästs hälsa att du tycker att det är motiverat att täcka så oerhört ohumant som du gör, och vart din kunskap om hästars värmereglage över huvud taget finns. Är du över huvud taget intresserad av att din häst mår bra?

Här är det ca 2+ och regn. Inte mycket men så det lägger sig så allt blir blött:(, ca 5+ inne i kallstallet.

Häst 1,2 och 5 ute, 3 och 4 inne.
Häst 1 Klippt men pälsen har växt ganska mycket, 100g Rambo California.
Häst 2 Oklippt normal päls, Rambo California.
Häst 3 Oklippt normal päls, utan skydd i hagen, Rambo California plus ofodrad Amigo hals. Halsen åkte av när han kom in.
Häst 4 Oklippt väldigt kort päls, utan skydd i hagen, Rambo California och ofodrat Amigo 1200D med hals över. Hon var kall när hon kom in men tog av det blöta skaltäcket. Så det och den väntande lunchen och 30 sekunder senare var hon lagom igen.;)
Häst 5 helklippt, pälsen har inte vuxit, Rambo California.

Min häst är en arab, klippt.
Inne har hon antingen ett fleecetäcke eller ett 200gr täcke.
Ute har hon oftast ett lila amigo, 200gr. Om det regnar har hon ett 200gr sverigetäcke med hals, om det är kallt har hon ett 300gr shires med halvhals.

Ska köpa ett till täcke med avtagar hals.

Hej:)

Den ena fick inget föl i år och den andras föl är avänjt (stavas?).
Har täckat pga av att ena blir stel om hon blir kall och den andra pga av att hon sätter sån tunn päls.

Hade haft dom utan täcke annars:)

Knapprån

Idag har det varit ca 3 grader ute och regnat massor här.

Häst 1: Halvblod, helklippt och i tävlingskondition. Har ett Amigo mellan (kan det vara typ 200g i det?)
Häst 2: Halvblod, helklippt och i tävlingskondition. Lite tunn för tillfället så han har ett amigo mellan och ett BoT fleece under.

Mina hästar går på lösdrift har i princip fri tillgång på hösilage, jag brukar aldrig ha halsar till täckena men idag fick dom det då det regnade så mycket.

kl

idag har det varit runt 0an och blötsnöat konstant, min halvklippta dam har gått ute med ett rhino plus turnout 200 gram med tillhörande hals.

Står nu inne i stallet och tuggar kvällshö med ett 220 grams event stable basic.

*kl*

4 grader och ihållande regn hela dagen här. Pållen frös i sitt 100 g-regntäcke efter 12 timmars utevistelse i (gräs-)hagen. Han är oklippt, men har rätt tunn päls. Fick upp värmen rätt fort när han kommit in och fått mat och blivit ryktad ett tag. Imorgon kommer han ha 150 g stalltäcke + fleecefodrat regntäcke, hoppas det passar grabben bättre.

*kl*

Idag har det regnat hela dagen och varit några pulsgrader, pålle har haft fleecefodrat regntäcke med fleecetäcke under:p Han var lagom sval under när jag tog in honom :)

Här har vädret varierat ganska mycket dom senaste 2 veckorna, från -5 grader och snöstorm, till +5 grader och sol. Hästen har sedan några veckor tillbaka stått med 100g stalltäcke inne, och ofodrat/fleecefodrat regntäcke över stalltäcket ute. Det fungerar superb på min totto, passar i alla väder, han varken svettas eller fryser sålänge det inte blir extremt kallt/varmt

Knappen

Alltså, vem var det som kom på att snöstorm var en bra idé?? :mad:
Pålle DYBLÖT igår trots täcke. Bytte upp till vintertäcket nu, ligger på ca -5 här och blåser lite snålblåst...

kl

Nu är det runt nollan och snöar på rätt bra här:D Har inte snöat under dagen utan då har det regnat och varit lite molnigt.
Min helklippta halvblods valack går med 370g rambo wug (halvhals).

*KL*

Just nu är det någon minusgrad och snöar. Alla inne i kallstall ca 5+. Varsitt Rambo California,
1Helklippt med utvuxen päls.
2Oklippt normal päls.
3Oklippt normal päls.
4Oklippt väldigt kort päls.
5Helklippt kortpälsad.

Innan idag när de var ute var det ca 2-3+ och molnigt men uppehåll hade 1,2,3 & 5 samma, 4 hade ett Eskadron coolertäcke under Californiat. Ingen hade hals.

Alltså jag verkligen älskar dessa 100g täcken. Så bra!!:bow:

5 plusgrader och duggregn här i östergötland vid kusten.
filtklippta fullblodet går med ofodrat amigo lite som vanligt vid den temperaturen. lagom neutral varm under täcket, precis som de ska vara.

I östersund hade vi ca -13 idag vilket gjorde att min kille hade tunt horseware stalltäcke(150g) och tjockt amigo vintertäcke m hals(370g i täcket 0g i halsen) dessutom är han nyklippt...

Stoet har endast täcke för att hon går i en lervälling och hon är rödskimmel så är hon utan täcke får jag vänta på att leran ska torka och sen stå i timmar och rykta eller spola av henne hetl och hållet. Så hon har ett tunt vintertäcke ibland regntäcket beror på vilket som är torrt i hagen. Hade hon inte stått i sådan hage hade hon lätt gått utan täcke då hon har världens goaste vinterpäls..

Fölet måste ha täcke när det regnar eller är jättekallt för annars så fryser hon, har försökt att ha utan så mycket som möjligt smen eftersom hon inte fällt fölpälsen helt och satt vinterpäls så lär hon ha täcke när det är som värst.

*kl*

Är 2 plusgrader här och hästen står just nu med 250g stalltäcke i kallstall, nära den öppna dörren. När han går ut imorn blir det fleecefodrat regntäcke med fleecetäcke under:p

KL

Jag har en fundering bara, läst lite slarvigt genom den här tråden och ser att många har lika mkt fyllning i täckena eller mer inne än ute.

Ok hästarna i kallstall kan jag förstå om det blir kallt för dom.

Men hästarna i isolerade stall varför har dom lika mkt fyllning inne som ute eller mer? det är ju varmare i stallet än ute, är det för att dom står stilla fast det gör dom ju ofta i hagen med, traskar runt lite kanske då men det är ju inte ofta dom busar runt.

Tkr själv att det skulle vara väldigt jobbigt att gå med vinterjackan både inne och ute inne räcker det ju med en tröja. Så därför tkr man att dom borde ha tunnare täcken ine än ute men har sett att många har lika eller till och med varmare täcken inne. Dessutom vänjer dom sig vid värmen och det blir kallare för dom när dom kommer ut.

Själv är min naken inne och har 200gr täcke ute och hon är oklippt än.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar