Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

0-gradigt och lite snö i luften.

Ponnyn ute med 200gr halvhalstäcke
Storpållen har 150gr+ofodrat halstäcke

*kl*

Båda mina går nakna 1.5 årig nsv och 12årig (klippt) fjording.

4 grader med regn i luften.

Här är det nog -5 grader nu ungefär, och lite lätt snöfall.
Häst 1, tunn vinterpäls a´la "fullblodsmodell" har 200g stalltäcke + 100g regntäcke.
Häst 2, Helklippt för en dryg månad sedan, 360g stalltäcke + ofodrat regntäcke.

knappen

Runt nollan och riktigt ruggigt väder.. Pålle går med sitt 200g täcke.

Amazing (20 månaders halvblodsto) går med ofodrat regntäcke, regn och ca 5 grader!

KL

Just nu är två inne i kallstall några plus.
Oklippt med kort päls: 200g Horsesaver stalltäcke.
Oklippt normalpäls: Rambo California 100g

Tre stycken ute runt nollan, varierande mellan duggregn och uppehåll och dimmigt.
Helklippt med utvuxen päls: Rambo California
Oklippt normal päls: Rambo California
Helklippt kort päls: Rambo California

KL

Jag har en fundering bara, läst lite slarvigt genom den här tråden och ser att många har lika mkt fyllning i täckena eller mer inne än ute.

Ok hästarna i kallstall kan jag förstå om det blir kallt för dom.

Men hästarna i isolerade stall varför har dom lika mkt fyllning inne som ute eller mer? det är ju varmare i stallet än ute, är det för att dom står stilla fast det gör dom ju ofta i hagen med, traskar runt lite kanske då men det är ju inte ofta dom busar runt.

Tkr själv att det skulle vara väldigt jobbigt att gå med vinterjackan både inne och ute inne räcker det ju med en tröja. Så därför tkr man att dom borde ha tunnare täcken ine än ute men har sett att många har lika eller till och med varmare täcken inne. Dessutom vänjer dom sig vid värmen och det blir kallare för dom när dom kommer ut.

Själv är min naken inne och har 200gr täcke ute och hon är oklippt än.

Därför att folk inte fattar att hästar inte är människor. Hästen har en komfortzon på ca 20 GRADER vilket innebär att den inte behöver byta täcken för att temperaturen skiljer sig fem grader hiten eller diten, det är ett satans duttande från folks sida och det är HELT onödigt och gör ingen skillnad för hästen alls.

*kl*
Ca nollgradigt, småregn, svag blåst.

Oklippt unghäst otäckad dygnet runt. Även min gamla islänning som är klippt på halsen och lite under magen går utan täcke.

Mitt oklippta fullblod med ytterst lite päls har fleecefodrat regntäcke ute, BoT-fleecetäcke inne.

kl

halvklippt 6årigt vbl. med stelt kors rids 6-7 dagar i veckan
-20 ute och han har 150g stalltäcke + 370 g vintertäcke med hals.

Tror de kan vara mot -25 t.o.m. i stallet. Äckliga kallhål.

kl

Nurmi har precis blivit halvklippt och nu går han med ett ofodrat regntäcke dygnet runt(går på lösdrift).
de senaste veckorna har det varit runt nollan eller ett par plusgrader och regn. när det blir kallare så får han ha på sig ett täcke med 100gram.

*KL*

Idag är det ca 5-10 minus ute. kyliga vindar!!

Hästarna har:
Häst 1 - Helklippt sånär som på halva ansiktet. 320 g vintertäcke med hals. Luddig insida så värmen hålls kvar.
Häst 2 - Samma klippning som ovan. 400 g vintertäcke med hals men med "glatt" insida så det inte känns lika varmt.
Häst 3 - Oklippt, tunn päls. Tunt vintertäcke på sig. Inget skydd i hagen alls. Vet inte gram på det täcket.
Häst 4 - Oklippt med TJOCK vinterpäls!! Naturligtvis inget täcke;)
Häst 5 - Samma som ovan

Inne har häst 1 och 2 ulltäcke varav häst 2 har BoT ryggplatta fastsytt i täcket. Häst 1 kan ibland ha ett tunnare stalltäcke (ca 100 g) istället då han är frusen av sig.

Häst 1: kallblod, jaktklippt, tunnfodrat regntäcke
Häst 2: ponny av kallblodstyp, jaktklippt, tunnfodrat regntäcke
Häst 3: frusen ridponny, oklippt, stalltäcke på kanske 100-150 g (?), regntäcke över

0-gradigt.

ett 200g amigo täcke dygnet rynt, står i utebox.
det är ett oklippt halvblod på 12 år som idag inte gör så mkt. Vissa dagar kan jag tycka det är aningens för varmt men det är ju så :devil: fuktigt här dygnet runt så kylan kryper ju in överallt, börjar det bli runt 4-5 minus känns det inte lika kallt så 200grammaren kommer nog ligga på hela vintern, har ett 300 men det tror jag aldrig kommer behövas

runt 0 här och så vitt jag vet går ponnyn utan täcke. Möjligtvis att ett fodrat regntäcke åker på när min kompis vet att jag ska rida

knappen

Edda går med ett 300g vintertäcke då det har snöat nästan 25 centimeter, och snöar fortfarande, här..

18 minus, snö
leecefodrat regntäcke på oklippt pålle, varken varm eller kall under och verkar nöjd med livet där i hagen, fri tillgång !

Kl

Idag står pålle med 150g amigo stalltäcke + 200g rhino med hals -12 och halvklippt.
Om han inte har fått komma in nu, isf står han bara med stalltäcket.

Nu står min helklippta valack inne, men har samma täcke 24/7, HW amigo 200g. Är ca -2 och står i kallstall, kommer ha samma imorn och då ska det ligga runt nollan o snöa.

Stora: fleecetäcke och ett ofodrat HW amigo
Hon är oklippt och står som konvalecent i en utebox.

Ponnyn: 150g HW amigo insulator och ett 200g HW amigo
Hon är nyligen helklippt, frös idag och fick på sig ett stalltäcke under det vanliga nu när det är kallare väder, det lär åka av snart igen. Hon står också i utebox, dock ute på dagarna numera, är också konvalecent för tillfället.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur