Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*
Jag som är typ 100 år gammal tänker inte ens på hur många gram täckena har, sådant pratade man inte om "förr i tiden". Jag försöker använda mitt sunda förnuft och det är sällan någon av hästarna behöver frysa...

Jag kan tycka att det faktiskt kan finnas en viss relevans i att ha en ungefärlig koll på hur tjockt täcket man använder är. Med tanke på den uppenbara grova bristande kunskap runt täckning som illustreras inte minst i denna tråd, så borde det vara en hjälp om man vet att man har ett 460 gram vintertäcke eller ett ofodrat regntäcke : ) Om inte annat borde det slå en att ett max fodrat vintertäcke i plusgrader TROLIGTVIS inte är det optimala, och vice värsa.
men det minitiuösa gramräknandet som föregår å andra sidan, där man byter täcke i 50 grams intervall för att tempen ändrat sig fem grader, är befängd. Men återigen, det bottnar i okunskap runt hur hästen fungerar och tempererar sig. Är inte ovanligt med listor i stall där det står 0-5 grader: 100 gram, 5-10 grader, 200 gram, 10-15 grader 250 gram. osv osv. fullständigt befängt.

Idag är det -5 här uppe, riktigt behagligt med andra ord.
Normala dagar skulle pålle givetvis gått otäckad, men då han är halt fick han ett fleece fodrat regntäcke på sig , ska rid om några timmar, är han varm åker det av !
Annars går han otäckad till cirka -15 bara det är någorlunda vindstilla och det inte snöar jätte mycket.

Fleece ridtäcke vid ridning , som inte blir av förrän han är bra.

KL

Min häst som är jättefrusen av sig redan från början och nu dessutom blivit kass i ryggen har ett 300 g täcke på sig nu ute och ett 200 g inne. Samt ridtäcke vid ridning ute och vid uppvärmning. I annat fall skulle/brukar han ha 150 g inne och 200 g ute dock är tjockleken på täckena mycket större än vad grammen säger så man ska inte stirra sig blind på det! iIdag när det är så varmt har han nog iofs sitt "tunnare" täcke.

Åt sista dosen butta igår morse så förhoppningsvis blir han bättre nu:(

Senast ändrad av en moderator:

Idag har det vart uppehåll och bara lite vind så lillan går fortsatt utan täcke! :)

Min ponny är klippt, det har varit ganska varmt idag så han går "bara" med ett 150 grams fodrat vintertäcke. På natten har han ett fleccetäcke... Jag har precis köpt ett nytt vintertäcke och väntar på det nu, kommer snart med posten:)

KL

Idag har det varit rätt bra väder, förutom leran då. Runt +5, lite blåsigt och lite soligt.
Ute 100 gram regntäcke, inne fleece.

Kl.
Nu är det varmt här igen! Så då åkte det fleecefodrade regntäcket fram igen. :)

kl

Nu är här också varmt, så nu får min häst gå utan täcke, den andra "gamlingen" har fleecefodrat regntäcke :)

Just nu är det molnigt och uppehåll 5+. Alla står inne i kallstall ca 7+.

Helklippt, oklippt, oklippt, kortpälsad och helklippt. Alla med varsitt HW Rambo California. Och ja, de är svala under. Annars är de för varma.

*kl*

Oj, vad mycket och tjocka täcken alla har på sina hästar vid så "få" grader :crazy:

Min familj har 3 hästar, två "f.d travare" och en minishettis. Dom står i kallstall och är ute drygt 12 h/dag.
Alla är oklippta och har mysig vinterpäls :love:

Vi har satt en gräns på -15 grader och då åker vintertäckena på (vanliga ca. 300 g utan hals), annars står de i stort sett otäckade om det inte är riktigt ruggigt väder..En dag för någon vecka sen var det snöstorm och då fick de på lätt fodrade regntäcken.
Ingen av dom brukar frysa. Är dom blöta efter regn och blåst brukar gammeldamen (en av travarna) vara lite stel så hon får på sig ett fleecetäcke över natten.

Vi ger också mer hösilage under vintern ska tilläggas, så de får tugga rätt många timmar per dag. Det fungerar jättebra för oss och hästarna mår jättebra! (och ingen är fet heller ;) )

När jag läste på BYS i Skara lärde jag mig på en föreläsning att en människa (naken antar jag) börjar frysa vid ca +28 grader medan en hästs gräns går vid -15 grader. Så det är stor skillnad och hästar tål mer än många tror :)

kl
För några dagar sen så bytade jag det tjocka vintertäcket till ett HW amigo 200g, det är runt +3 grader och blåser lite, ska bli snöblandat regn senare idag, han är helklippt. Går i hage just nu.

KL

Endast regntäcke idag. Mulet, ca 7 plusgrader, ngt blåsigt.

knappen

Uss vilket pissväder idag! Runt nollan och snöblandat regn. Pålle får gå med sitt 200g idag.

*kl*
nu har vi fått varmt väder igen, ligger på mellan 4-7 grader om dagarna, så pålle går nu åter igen med sitt 150-200g täcke sedan har han fleece täcke på över natten.

KL

+ 7 grader och sol idag. Naken.

Ska dit skulle det givetvis stå, självklart rider jag inte en halt häst !

*KL*
Måste bara säga att jag blir rädd av hur vissa övertäckar sina hästar! :eek: De är inga frusna människor...
Här går alla nakna, idag har det varit runt 0 men de gick nakna även när det var 5-10 minusgrader och snö. Lösdrift med fri tillgång på silage, mer eller mindre klippta. Vissa av de lite mer frusna kan få på sig regntäcke eller fleecefodrat regntäcke när det är kallt regn eller snöslask länge.

Frågan är om din häst har täcke just nu och vad- då anser jag att jag har lika stor rätt att svara i tråden som alla andra!

Vi har runt 7 grader och regn

Tävlingshästarna går med 200g utetäcke m. hals
Avelstona går med 150g utetäcke m. hals
Unghästar som rids får med ofodrat regntäcke

Och resten går nakna:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt