Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Håller med! Jag känner också på hästen för att avgöra!

ytligare muskler? har han några egna muskelsorter?
eller menar du mindre underhudsfett eller tunnare hud?

*kl*

Jag har en känslig häst som stod i Juli månad och skakade och frös (det hade vräkt ner regn hela dagen) så han fick gå täckad i några veckor, främst under regniga dagar (och nej, han va inte sjuk, tempade och kollade över honom noga)

Förra året lärde jag mig av någon här på buke om hur hästen skulle kännas under ett täcke (minns inte vilken, men stooort tack säger jag bara :bow:) Jag hade innan täckat så hästen kändes "varm och go" under, inte svettig då.
Men jag lärde mig att hästen ska kännas sval, då är det perfekt (såklart skillnad om hästen är halvklippt och om man känner på det klippa eller oklippta)

Jag äger ett Shire 400 grams som jag totalälskar i hur det ligger på hästen och så, MEN har inte fått använde det på två år nu pga att min kille har blivit för varm i den. förra året va han helklippt och gick i genomsnitt med 200gr ute dygnet runt. Nu är han spårklippt och går med fleecefodrat regntäcke. något varmare täcke ikväll då det ska börja frysa på duktigt. Men snart har hans klippta päls vuxit ut tillräckligt att han ska få gå naken under dagarna

Är inget fel på honom, tror de flesta hästar spänner sig om det ligger på runt 0 gradigt och blåser och regnar från dom kommer ut tills dom kommer in, sen kanske han spänner sig lättare då han har ytligare myskler än "normala" hästar. Att han inte sätter mycket päls vet jag inte varför, men han har kort päls, vilket jag är glad för då han slipper klippas.

vad menar du med ytligare muskler än normala hästar? :confused:

varför skulle den bli ovanligt jämfört med andra hästar, spänd i just nacke och hals? :confused:

kl

1: 200 g Mark todd
2: 200 g horseware
3: 250 g riding house + 200 g wheater baeta hals
4: ofodrat amigo

3-4 minus, blåser och snöar

Jag brukar försöka att vara trevlig i mina svar för att jag inte vill bli utslängd från forumet. Men i detta fallet kan jag inte vara tyst.

ÄR DU HELT JÄVLA DUM I HELA HUVUDET?

Hur kan man med gott samvete vara så absurt okunnig att man varje dag MEDVETET plågar sin häst med motiveringen att den är frusen? Hur kan du vara så fruktansvärt arrogant att du med vilja behandlar din häst illa i stället för att lära dig någonting om hästhållning?

Att du inte skäms visar bara på din totala oförmåga till empati och sund djurhållning. Det är människor som du som ger hästfolk dåligt rykte. Ditt fel att hästar som gör sitt bästa PLÅGAS varje dag!

Det finns inte ord för att beskriva hur grym du är mot din häst. Hur grymt du behandlar din häst.

Hade jag vetat vad du heter eller var din häst står skulle jag anmält dig till djurskyddet och polisen varje dag tills någonting hände.

Jag förstår verkligen inte hur man kan bry sig så lite om sitt egna djurs välbefinnande som du gör. Helt obegripligt!!!

Ca minus fem ute. Snöar lätt och blåser lite gran. Alla är inne i kallstall.

Häst1 Rambo California 100g Helklippt.
Häst2 Rambo California 100g normal päls, oklippt.
Häst3 Rambo California 100g normal päls, oklippt.
Häst4 Horsesaver stalltäcke 200g kortpälsad, oklippt.
Häst5 Rambo California 100g Helklippt.

Och jag har FEM OLIKA hästar. Skulle hellre skjuta mig i huvudet än ha alla dessa på samma häst samtidigt.

här är det ungefär 5 minusgrader och konstant nederbörd, min häst står inne i kallstall med 300 grams termotäcke och går ut imorgon bitti med 350 g vintertäcke + hals. Halvklippt.

kl

Nu är det ca -2 blåser lite och det kan börja snöa senare idag, ligger lite snö på marken.
Min helklippta 17 åriga valack går med HW rambo wug 370g.

Och jag har FEM OLIKA hästar. Skulle hellre skjuta mig i huvudet än ha alla dessa på samma häst samtidigt.

:bow:

Minus fem här också i min och Filippas stad :angel:, precis som hos dig i grannstaden. snålblåst och snö på backen. Halvklippta fullblodet i hagen: 150 g amigo med ett ofodrat icke vägande regntäcke HW över. Skulle ha ännu mindre fodring om det inte vore så dåligt med skydd i hagen, vinden viner när det blåser och gör det väldigt ogästvänligt och kallt.

Stallet nattetid: 150 g amigot.

Fullblodet går med fleecefodrat regntäcke, han börjar få riktigt gott om päls, iaf på halsen :D Trodde inte han skulle bli så långpälsad. Tjock och go är den också.
Nordisen går naken, spårklippt.

Det snöar och blåser lite lätt, 1 till 2 minusgrader kanske. Igår snöade det och blåste mkt mer men fullblodet frös inte alls med sitt fleecefodrade täcke. Han är som ett litet element.

Häst 1. Horseware rambo supreme 420gr helklippt
Häst 2. Horseware rambo wug 370gr helklippt

Nu är det ca -5 och blåser.

knappis!

Nu snöar det.. Multum.. Uss! Circus -5 vid 8 i morse..
Pålle går och myser med sitt 300g täcke och halsen 100g är påmonterad!

Snöar det? :p *kikar ut* Mjooo, ser lite mörkt ut åt det hållet. Här är det uppehåll. Har till och med skymtat himlen idag :D Hur det ser ut hemmavid vet jag inte. Kanske är full snöstorm :p Tror dock pållarna överlever hehe.

Himlen öppnade sej vid 9 tiden och det snöade rätt länge..

Russet går utan. Han är på lösdrift och har världens vinterpäls!!

Fullblodet är tunnt och fruset, så hon har ett SHIRE Typhoon.

Halvblodet har ylletäcke och ett BUCAS vintertäcke. Han är jättemager och behöver all värme han kan få för att inte göra av med energi i onödan.

Fölis har underbar fölpäls och behöver inget täcke.

Idag fick Amazing vara naken! :D Var ca 0 grader och sol när jag släppte ut dom i morse :)

Måste bara säga att jag beundrar ditt sätt att täcka hästarna. Om jag inte minns fel tävlar du en hel del också..?

Dina hästar kan vara glada över sin duktiga matte (?). (Och jälvklart många andra här!)

KL

Häst 1: 100g stalltäcke + 100g regntäcke. Helklippt för ca 1 månad sedan, så det har växt ut lite.
Häst 2: 200g stalltäcke + 200g "vintertäcke". Har varit heltklippt men den pälsen är tillbaka nu, dock väldigt tunnpälsad. (och idag övertäckad..)

-2 grader och uppehåll, ser inte spec blåsigt ut.

knappen

Här regnar det och blåser ganska kraftigt idag. Var "ledig" från stallet igår så pålle går med 300g täcke och 100g halstäcke idag. Hade inte möjlighet att åka upp och ta av halsen.. Men men, han dör inte av det. Ska byta täcke ikväll.

KL
Nu har det blivit varmare här igen och är nu ca 5 plusgrader och blåsigt. Min tjej ska nu ha sitt stalltäcke på ca 100 gr och ett ofodrat regntäcke på sig om stallpersonalen har täckat rätt.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25