Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Trolltanken är nog av rent önsketänkande. Hoppas att du någon dag tar till dig den forskning som finns och faktiskt täcker efter HÄSTENS behov och inte dina egna. Jag tycker det är sorgligt att denna del av hästägandet blivit så bisarr, själv skäms jag ögonen ur mig de gånger min häst blivit för varm (och nej, en häst skall inte kännas VARM under täcket, det är ytterligare en sådan myt som gör att det står hundratals övertäckade hästar i stallar runt om bara i min stad)...

Min helklippta häst som står i kallstall har idag (-5 ungefär) på sig ett nättäcke från BoT och ett 180grams utetäcke över. Räcker mer än väl, jag hade lätt kunnat strunta i BoT-täcket men vill ha på det eftersom han känns lite styv och stum i kroppen.

kl

min har ett 150-200 gram fodrat täcke både ute o inne, några minusgrader o snö, lite tjockt egentligen men de tunnare än de är ofodrat, ska nog skaffa mig ett 100-grammare.

kl

Nu är det -3 och det ligger lite snö på marken:)
Min helklippta häst går med 370g HW rambo wug.

Är snö, och typ -5 där hästen står.
Hon har på sig 200g Rambo Original.
Helklippt.

Diana

Kl.
Snö och typ -3.
Oklippt häst med tunn päls, 200g. Hade fleecefodrat igår men var jättekall under det så fick sätta på ett tjockare idag.
Ponnyn är naken.

Amazing går naken nu, ca 0 grader och lite frost/snö på marken :)
Kommer att gå naken hela vintern när det är uppehåll! Ska snart byta ut hennes ofodrade regntäcke till ett med fleecefodring som hon har när det är nederbörd :)

(19 månaders unghäststo som börjar bli lite smålurvig)

Idag har det varit ca 3-5 minusgrader, sol på f.m. och riktiga snöbyar på e.m. och stjärnklart på kvällen.
Mina hästar går på lösdrift.
Fullblodet och den holländska importen har 200 gr Amigo på sig.
Shettisen är rakad till hälften, går utan täcke.
Varmblodet (inackorderingen) går också han naken, nallebjörn som han är :p

Här är det ett par minus nu, mina går ute hela dagarna i hagar utan gräs (äter lunch hö ute)

Fullblod som är helklippt har 300g Amigo stalltäcke + 200g Amigo utetäcke
Halvblod, klippt överallt utom rygg och rumpa, 350g Amigo utetäcke
Sen har jag sto och föl som går nakna på lösdrift. De har bra bete, mycket hö och ligghall

Måste bara fråga... Ni som har helklippta hästar med bara 200g täcke ute, har de mat ute och är de ute hela dagen? Min skulle bli kall med så lite täcke, inte så hon skakar kanske, men man märker att hon är väldigt stel och öm i musklerna när man ska rida

*kl*

snö och ca minus 5 idag, fick grabben ha back on track innetäcke 170g fyllning samt bucas regntäcke med fleecefoder på. I morgon blir det samma undertäcke men med ett 100 g shires täcke på.

Här är det snö och några minusgrader.

Nu har min valack 150g täcke på sig inne och ute har han det plus ett ofodrat regntäcke över. Han är helklippt.
Stoet har ofodrat regntäcke när det är dåligt väder. Hon är oklippt.

Måste bara fråga... Ni som har helklippta hästar med bara 200g täcke ute, har de mat ute och är de ute hela dagen? Min skulle bli kall med så lite täcke, inte så hon skakar kanske, men man märker att hon är väldigt stel och öm i musklerna när man ska rida

De har att pilla med i hagen sen får de hösilage i hagen vintertid. De är ute från typ 8 tills jag tar in dem vilket på vardagarna blir runt 19-tiden, lite tidigare på helgerna. De flesta dagarna den här veckan var de dock ute till 21 - 21.30 då jag jobbade över. Några dagar rätt pissigt väder med snö, regn och blåst.

Ingen av dem har frusit, de har inte stått vid grinden en enda kväll som jag har kommit för att ta in dem, har fått ropa på dem varje gång. Valacken som är helklippt, fryser inte fast han inte ens har 200g täcke på. Det är alldeles lagom som han har just nu (150g+ofodrat över) han är inte för varm under täcket när man tar in och han har inte fått värmeutslagen som han hade förra året då han gick med 300g täcke ute. Han är heller inte stel eller öm i musklerna.

Men jag håller noga koll på hans muskler. Verkar han vara stel utan orsak så kommer han få varmare täcke. Som det är nu så behövs det inte.

Just nu ute i hagen har hästen på sig ett fodrat stalltäcke och ett event vintertäcke med 300gr fyllning (tas av när dom kommer in). Det är -3-4 grader ute.
Hästen är hel rakad och står i kallstall.

Har samma på sig i dag med, ca -5 grader ute, så här ser hon ut :love:

24836946.jpg

*kl*

Runt -5 grader, lite lätt snö just nu.
Gammel ponnyn: 300gr halstäcke
Storhästen: 150gr innetäcke+100 halstäcke

Ponnyn är långhårig men frusen av sig. Storpållen helklipptes för ett par veckor sedan, men håller värmen bra.

KL

Oklippt men väldigt tunnpälsat halvblod.
Här är det snö och ungefär -3 grader, i princip vindstilla.
Inne har han 200gram termo och ute 300gram vintertäcke. Igår var det samma väder och hästen var nästan kall under och pälsen stod upp under täcket. Vad tycker ni, ska jag låta det vara så eller behöver han tjockare? Han skakade när han hade stått utan täcke en stund. Helst vill jag inte lägga på mer och jag tycker att han borde klara sig men..

Sen början av november går mitt frusna arabsto med ett 100 grams Rambo California. Halsklipptes igår och går på lösdrift hela vintern. Detta täcke brukar räcka alldeles ypperligt hela vintern igenom, med undantag av de få, riktigt kalla dagar när det kan krypa nedåt -20 grader. Då får man täcka på lite mer om det skulle behövas. Påbörjad säsong nr. 3 med detta täcke i lösdriftsbruk så det hårdtestas verkligen ;)

Kan tillägga att de andra arabdamerna, fölen och unghästarna i hagen går otäckade. De är riktiga hästar, och inte fryslortar som min :D

kl

Det är 8 minusgrader ute nu ikväll, hyffsat vindstilla. Kommer bli ännu kallare inatt, kallstall. Han har ett 400 g täcke på sig.

kl
Snö och runt 0 grader, blåste ganska mycket idag.

Fjordvalack 23 år (snart 24), klippt men väct ut igen, ska klippas igen:
Ute: 300 grams vintertäcke
Inne: 100-150 gram (är runt +3 grader i stallet)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25