Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

för att det tjocka är inne på lagning, hoppas få det immorgon eller på måndag

beror väl på....
om jag tog på mig 3 tjocka jackor och en regnjacka skulle det bli samma sak och det är inte helt omöjligt att jag har på mig.

sen är det så att det beror helt på om det blir tungt eller inte beroende på kvaliten på täckena

Herre jösses.. Så mycket täckar vi knappt ens våra helklippa hästar vid -20 grader.. (inkl nederbörd/vind..)

beror väl på....
om jag tog på mig 3 tjocka jackor och en regnjacka skulle det bli samma sak och det är inte helt omöjligt att jag har på mig.

sen är det så att det beror helt på om det blir tungt eller inte beroende på kvaliten på täckena

Jag bor i samma stad som du och har således samma väder. Min helklippta häst (allt utom ben + sadelstaden är helrakat) går med 200 gram HW på sig och klarar sig alldeles utmärkt.
Varför behöver din häst så pass många täcken, är den extremt undernärd eller sjuk? :crazy:

Idag har det varit solsken mestadels, nån minusgrad och vindstilla. Pållan har gått naken och idkat pälsvård med all lera i hagen. :D

Mmm jag kan bara tänka mig hur min lilla såg ut när de tog in henne ikväll :grin: Hon går alltid naken när det är uppehåll och äääälskar att gegga :p:p:p

har byt på Kirre till 200 g vintertäcke
Borkman ofodrat regntäcke

Knappen

Idag har vi snö och minus åtta när jag åkte hemifrån vid 8. Åkte faktiskt upp och bytte till vintertäcken på killarna. Så nu går min med Event 300g med halvhals + 100g Shires halstäcke.

Är din häst inte frisk eller vad? Om OM den är frisk så kommer den inte vara det så länge till... kroppen måste ju löpa amok av att bli så upphettad varje dag :crazy: Snacka om att inre organ tar stryk och att den inte trillar omkull av värmeslag är för mig en gåta.

Och att du skulle ta på dig 3 jackor är INTE samma sak som att sätta 650+200 g täcke på en häst! När tusan ska folk förstå skillnaden på DJUR och MÄNNISKA? En häst tycker inte det är gött när den är varm under täcket så den nästan svettas, bara för att vi tycker det är skönt att ligga under täcket och vara varma i alla kroppsdelar.

Jag tror jag ska börja i täckesindustrin. Lär ju bli rik som ett troll.

F.ö. så går mitt fullblod fortfarande med fleecefodrat regntäcke och klippta nordisen går naken. Är kanske -5 nu och solsken, och pållarna har fri tillgång på mat i hagen.

du kan väl aldrig mena att hästen har så många täcken på sig samtidigt:crazy:?
I sånt fall har jag bara en sak att säga: sök hjälp

Håller med!
Jag bor också i samma stad som Filippa och det är max -5 grader på morgonen och sen värms det upp betydligt. Mitt klippta fullblod går med fleecefodrat regn ute och ett 150 g amigo stalltäcke inne. På gränsen till varm i morse under det, och det är kallstall vi har!

:bow:
Människor alltså... Stackars hästar.

Idag har min häst ett 250g täcke ute och inne i stallet har hon ett 300g täcke.
Hon är helklippt förutom benen, huvet och en ruta på ryggen där sadeln ligger.
Det är ca -3grader och sol just nu.
Snart får hon nog börja ha sitt 400g täcke med 300g hals ute.

kl

Min tjej går med 200g i hagen. Inne har hon på sig tjockt fleecetäcke, har försökt utan, men då darrar hon... Så tyvärr måste hon ha på sig täcke även inne, trots varmstall.

Det ligger väl runt nollan här, snöar från och till... Är is lite överallt :D

Diana

Mina 3 har inga täcken på, och har inte haft hittills heller.
De har fått vinterpäls och jag tänker inte sätta på några täcken om det inte regnar från morgon till kväll..

beror väl på....

ok så du går runt med 3 jackor på dig? det tror jag lagom mycket på, sen var det inte 3 täcken din häst hade på sig, jag fick det till 5 täcken?
Och ja 5 täcken är väldigt tungt det handlar om runt 10 kg, vissa av dom täckena du räknade upp har jag också och jag tycker att ett sånt täcke är tungt! Kan din häst ens röra sig i så många täcken? Jag kan inte tro annat än att du är ett troll, har aldrig hört talas om en frisk människa som har 5 täcken på sin häst.
Hästen kan tyvärr inte säga ifrån, så bli inte förvånad om din häst faller ihop och dör av överhettning en vacker dag. Synd att ett djur ska få lida pågrund av din okunskap.

Senast ändrad:

Jag har läst dina andra inlägg i den här tråden och i andra, och det jag funderar på är att du säger att du har en väldigt frusen häst. Varför klipper du henne då? I slutet av oktober skriver du att du redan har klippt henne 3 gånger...
Sen blir ju hästen automatiskt mer frusen om man börjar täcka tidigt, än om man försöker vänta så länge som möjligt med att täcka. Det är ju precis som med oss (?), tar jag på mig dunjackan när det börjar dra sig ner mot 5-10 grader på hösten, kommer jag garanterat frysa i den jackan när det rör sig under 0 grader senare på året.
Dessutom är det väldigt tungt och påfrestande för hästens rygg att bära massor av täcken samtidigt i flera timmar. För att inte tala om hur låst den borde bli i sina rörelser?

beror väl på....

om du har på dig 4 jackor för jämnan skulle jag säga åt dig att söka läkarhjälp.
då har du faktiskt något fel.

kl
snöstorm,-2 grader,en klippt o 2 kortpälsade.2med fleecefodrade regntäcken och en med 100g 4horse täcke +hals (bara för att jag ska slippa skava av leran)Dom går ute dygnet runt (lösdrift)

Just nu ute i hagen har hästen på sig ett fodrat stalltäcke och ett event vintertäcke med 300gr fyllning (tas av när dom kommer in). Det är -3-4 grader ute.
Hästen är hel rakad och står i kallstall.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25