Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min har ett regntäcke med tunt fuktionsfoder för att hålla hästen torr. Just nu är det väl ett par minus men imorn på dan ska det tydligen vara 0-5 grader.

Ute har min helklippta häst ett HW rhino wug 200 gram. Vädret idag strålande sol och +4 grader. Annars varierar vädret i mycket regn och blåst.

På natten ligger tempen runt -0.5-3 grader (ca +3-5 i stallet) Då har hon ett bucas termotäcke som jag inte vet hur mycket fyllning det är i, men uppskattar det till mellan 200-300 gram. Det funkar bra iallafall, hon blir inte kall o inte varm utan "lagom".

När det blir stadiga minusgrader ute på dagen med så byter jag till ett HW Rambo Wug 370 gram och inne blir det ett domani termotäcke med 400 gram.

Helklipper henne för att hon svettas någon fruktansvärt och det blir svårt att träna henne i ridhus om jag inte klipper. Går inte ens att skritta på henne i skogen utan att hon svettas om hon är oklippt. Så nu behöver ingen anmärka på det :D

idag har min ett ett bucas smartex all-in-one på sig ute och ett 200gram stalltäcke med halvhals inne.

hästen är helklippt och går ute 5-6 timmar om dagen.

KL

Häst 1 har ett 200g stalltäcke + ett 100g regntäcke (eller ett 200g "vintertäcke", vet inte riktigt..) Hon har varit klippt men pälsen är nästan utväxt.
Häst 2 är helklippt och har ett 360g stalltäcke + regtäcke (eller 100g-täcket.. beror på vilka täcken som var torra imorse.)

Här är det nga minusgrader och uppehåll.

hästen går fortfarande med 250/300g (minns inte) shires täcke på sig med halstäcke (skitgris) idag 5 grader, sol, helklippt

kl

Idag har det varit runt 3 grader, var minus imorse lite blåst och lite sol.
Min häst (helklippt) har gått med HW insulator 300g+HW rambo plus 0g. Står även med det nu inne(kallstall). Är 0 grader nu.

bild: :D
dario014.jpg

min helklippta står med 200 g horsewear och ett fleecefodrat regn, va -2 och blåst.

24761906.jpg
:love:

KL

Oj vad alla täckar sina hästar varmt i plusgrader!
Mitt filtklippta fullblod går med fleecefodrat regntäcke med halvhals nu när det gått ner på ett par minus grader dag och nattetid. vinden är rätt snål tillochmed, men fodret räcker mer än väl att hålla honom varm.

KL

Oj vad alla täckar sina hästar varmt i plusgrader!
Mitt filtklippta fullblod går med fleecefodrat regntäcke med halvhals nu när det gått ner på ett par minus grader dag och nattetid. vinden är rätt snål tillochmed, men fodret räcker mer än väl att hålla honom varm.

Jo men fryser jag så fryser hästen vet du väl....

Ne men seriöst. Det är väl som du skrev förra året. Folk tror att hästar fryser. Vilket de väldigt sällan gör. Sen grundar sig tyvärr väldigt mycket av hästhållningen i sverige på tyckande och känslor i stället för kunskap och det går ut över hästarna.

Vädret: Uppehåll runt 0.

Alla inne i kallstall mellan 3-8 plus tror jag...

Alla varsitt Rambo California 100 g.

Iofs...nu kanske jag också täckar mycke men jag tror inte det.

*kl*

Hästen, oklippt kortpälsad konvalecent: Fleecetäcke och ett ofodrat HW.
Ponnyn, helklippt: 200g HW

Båda känns lagom svala under sina täcken.

Min går med fleecefodrat regntäcke. Var någon minusgrad igår på kvällen men han var sval, inte kall, under täcket. Fullblod, oklippt. Nordis går naken, spårklippt.

Jo men fryser jag så fryser hästen vet du väl....

Ne men seriöst. Det är väl som du skrev förra året. Folk tror att hästar fryser. Vilket de väldigt sällan gör. Sen grundar sig tyvärr väldigt mycket av hästhållningen i sverige på tyckande och känslor i stället för kunskap och det går ut över hästarna.

Ja eller hur : )

jösses vad täcken av alla de slag - ligger en hel förmögenhet begravd i den här tråden :):).

Idag - 3 grader, halv storm o regnar småspik.... Jo, idag åkte jag faktiskt ut för att lägga på ett vanligt ofodrat regntäcke bara för att pälen inte ska bli blöt in på skinnet. Annars har han mkt sällan täcke. Förstår de som klipper sina hästar o det regnar o blåser men annars tar ju sig regnet knappt aldrig igenom pälsen - o snö gör det ju int alls.. lägger sig bara på ryggen som..... ett täcke!

vid plus grader et bucas rehntäcke(lite fodrat)
vid minus grader ett vinter täcke.

knappen

Pålle går med sitt 200g idag med. Blåser, regnar och var -5 när de kom ut imorse..

Pålle går naken idag , några minus och snöar.
Har fri tillgång dock inget skydd

Idag fick Amazing ha ett fleecetäcke under sitt vanliga ofodrade regntäcke! (Som förövrigt bara används vid nederbörd) Hellregn och blåser mycket! :cool:

*kl*

Vi har också hällregn och hårda vindar idag, termometern står på 5 plus. Min häst har ett våfflat bomullstäcke (som han även har på nätterna i kallstall) och ett ofodrat regntäcke utanpå. Regntäcket har dock lite fleece som täcker ryggen och korset (har sytt i själv). Hästen är olippt men har inte särskilt kraftig vinterpäls.

Här är det några pulsgrader, regnar och blåser... Pålle har 250g stalltäcke med ofodrat regntäcke över :P

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25