Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

min har ofodrat regntäcke, endast lite funktionsfoder som håller hästen varm, det är 12 grader ute och uppehåll! :eek:

kl
våra har 200 grams amigotäcken ute och fleecetäcken inne nu när det blivit varmare igen.

Låter du hästen ha på sig utetäcket för att täcket ska torka under natten?
Puttar upp denna fråga.

Jag skulle tro att täcket inte är blöt rakt igenom utan bara på insidan, och har man inget bra ställe att hänga upp det på så det torkar så är det ju bäst att låta det torka på hästen. Om det bara är blött på utsidan så tar ju hästen ingen skada av det.

Täcket var bara blött på utsidan och eftersom det tyvärr inte finns något uppvärmt täckesrum hos oss så hade täcket blivit fuktigt på insidan om jag tagit av det och hellre att han då står med utetäcket på än får gå ut med ett fuktigt täcke dagen efter.

Okej, jag skulle ändå ha hängt de någon stans. Lagt på ett annat täcke, alltså så man har ett i reserv. Finns ju billiga att köpa att lägga på om de ordinarie täcket skulle vara blött.
Nu vet jag inte vad de är för klimat eller så där du bor, om de är fler minus?
Ett fuktigt täcke kyler nästan alltid, även om de bara är fuktigt på utsidan om man inte har ett super täcke. = att hästen får mycket mer att värma upp.

kl

Nu går min häst med 200g hw amigo, är väl runt 7 grader,molnigt och blåser lite.

dario.jpg

Nu får du ge dig!

Jag känner mina hästar bäst och vad de har för behov. Mina hästa går täckade året om och mår hur bra som helst.

Där har du fel. Jag ska faktiskt inte alls "ge mig", "sluta nu" eller "skärpa mig". Det är du och svea08 som ska. Att ni hängivet ägnar er åt kvacksalveri istället för god hästhållning är anmärkningsvärt. Så länge det finns minsta risk att någon läser hur ni täckar och tar efter det, är det min skyldighet att som empatisk varelse att faktiskt uppmärksamma omvärlden på det ni håller på med. Det får inte finnas minsta möjlighet att det går obemärkt förbi och kan uppfattas som acceptabelt.

Sen struntar jag högaktningsfullt i om du och andra missköter sina hästar medvetet med argumentet att "jag känner min häst bäst och vet vad den behöver". För det är helt irrelevant. Skulle du fråga din veterinär om din konvalescent behöver 600 gram i stället för 400 gram i plusgrader bara för att den är skadad skulle veterinären bli alldeles matt. Bara för att konvalescenter är känsligare än samma individ vore om den var frisk, behöver de inte 40+ mellan pälsen och täcket för att må bra.

Som jag skrivit tidigare: Har du inte en vetenskaplig källhänvisning till vad som är lagom varmt för en häst så vet du inte. Du tror att du vet. Men i sanningens namn gör du faktiskt inte det.

Hon är tyvärr uppvuxen med mycket täcken och är därför frusen. Har de två "tunna" täckena för att jag inte haft pengar att köpa ett till tjockare

Om man inte har ett uppvärmt torkrum så torkar ett täcke snabbare om det får ligga på hästen än om man tar av det. Hästens värme torkar täcket.

Mina pållepluttar går sedvanligt nordis utan täcke och fullblod med regntäcke.

Igår fick de komma in redan runt kl 17, de andra skulle ta in sina hästar men fick med sig hela flocken :angel: Var ju tromb och lokal storm med tillhörande hagel, åska och regn hela dagen så kan man väl inte riktigt klandra hästarna. Mitt fullblod såg tydligen riktigt ynklig ut men var varm och torr när jag kom hem, han verkar inte vara särskilt kinkig alls :)
Kallblodet var inte alls påverkad av vädret trots spårklippningen.

Om man inte har ett uppvärmt torkrum så torkar ett täcke snabbare om det får ligga på hästen än om man tar av det. Hästens värme torkar täcket.

tycker du det är humant att använda hästen som täckestork?
ett blött regntäcke som är blött rejält på utsidan, kyler rätt rejält innan hästen värmt upp det och torkat det innifrån och ut. jag förstår inte skälet till att man väljer att göra så? ska man täcka sin häst får man se till att ha en uppsättning täcken så tillvida att ett blött täcke kan tas AV hästen, hängas upp på tork, och ett annat (eller ett 3:e eller 4:e beroende på hur långsamt torksystem man har tillgång till) läggs på hästen, tills de täcken som är upphängda är torra igen.

tycker det är helt sjukt paradoxalt hur det duttas och dattas runt täckning i extrema mängder på hästarna, men sen när det kommer till halvblöta sunkiga täcken så är det helt plötsligt helt okej med ägarna att HÄSTEN får värma upp och torka dessa.
förklara gärna logiken ni som praktiserar detta.

håller med, även om täcket bara skulle vara blött på utsidan så kyler det ändå, för att inte tala om hur tungt det blir usch blöta täcken är hemskt och är det första som åker av hästen här hemma.

tycker du det är humant att använda hästen som täckestork?
ett blött regntäcke som är blött rejält på utsidan, kyler rätt rejält innan hästen värmt upp det och torkat det innifrån och ut. jag förstår inte skälet till att man väljer att göra så? ska man täcka sin häst får man se till att ha en uppsättning täcken så tillvida att ett blött täcke kan tas AV hästen, hängas upp på tork, och ett annat (eller ett 3:e eller 4:e beroende på hur långsamt torksystem man har tillgång till) läggs på hästen, tills de täcken som är upphängda är torra igen.

tycker det är helt sjukt paradoxalt hur det duttas och dattas runt täckning i extrema mängder på hästarna, men sen när det kommer till halvblöta sunkiga täcken så är det helt plötsligt helt okej med ägarna att HÄSTEN får värma upp och torka dessa.
förklara gärna logiken ni som praktiserar detta.

Har man något vett i huvudet så ser man till att ens täcken är välinpregnerade. Skulle det då pissregna hela dagen så kommer täcket bara vara blött på ytan. Det torkar bäst på hästen då de mesta ändå kommer att rinna av täcket.

Däremot inte sagt att ett genomblött 80kg's täcke ska sitta kvar och torka på hästen. ;) Tror du missförstod Chilli.

Har man något vett i huvudet så ser man till att ens täcken är välinpregnerade. Skulle det då pissregna hela dagen så kommer täcket bara vara blött på ytan. Det torkar bäst på hästen då de mesta ändå kommer att rinna av täcket.

Däremot inte sagt att ett genomblött 80kg's täcke ska sitta kvar och torka på hästen. ;) Tror du missförstod Chilli.

Ja självklart torkar det bättre på hästen, då det är hästens värme som agerar torkskåp och filtrerar ut vätan innifrån och ut.
men alla som dittar och duttar runt täckning på sina hästar, inser ni hur mycket energi det går åt från hästens sida att "torka" täcket på det viset, dvs det KYLER och går åt energi att värma upp sig med ett sånt täcke på inne i stallet efter ösregn i hagen en hel dag. Goddag yxskaft, och STOR paradox tycker jag!

Det är väl klart att man inte låter ett genomblött täcke ligga kvar på hästen?

Men jag har flera gånger upplevt att hästen är torr och lagom varm, insidan av täcket är helt torrt men utsidan är såklart mycket blöt. Man hänger upp täcket, rider ut en sväng, och när man kommer tillbaka är täcket fuktigt på insidan. Varför?

Men nej, jag använder inte mina hästar som levande torkskåp om du trodde det.

Det är väl klart att man inte låter ett genomblött täcke ligga kvar på hästen?

Men jag har flera gånger upplevt att hästen är torr och lagom varm, insidan av täcket är helt torrt men utsidan är såklart mycket blöt. Man hänger upp täcket, rider ut en sväng, och när man kommer tillbaka är täcket fuktigt på insidan. Varför?

Men nej, jag använder inte mina hästar som levande torkskåp om du trodde det.

Uttrycker jag mig otydligt på något sätt?
vad är konstigt med att ett täcke som är blött och tas av hästen blir blötare?
vad har det med saken att göra?
det finns ingen som debatterar att TÄCKET i sig själv torkar snabbast på hästen.
det diskussionen nu rör sig om är själva resonemanget att det är ska vara okej hur HÄST synpunkt att torka täcket på det sättet.
hur går det ihop med folks fobi att hästen ska bli kall och frysa, om det helt plötsligt är okej att använda den till att torka ett blött täcke - dvs det kyler och går åt massor med energi att värma upp sig med det på.

Eftersom jag inte använder mig av detta utan faktiskt byter blöta täcken så kanske frågan borde riktas mot Gaston istället, som faktiskt gör såhär?

Jag skrev bara att det kan funka så. Skrev ingenstans att jag själv gör det.

Nej det vet jag, jag höjde bara frågan i och med att du fällde kommentaren, men jag trodde jag var tydlig när jag skrev att jag vill höra resonemanget från de som gör så, dvs vem det än vara må - för det är rätt vanligt vad jag uppfattat det som.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur