Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl* Det är några plusgrader, duggar från och till. Mina halvklippta hästar går med fleecefodrat regntäcke. En oklippt men med mkt känslig rygg och inte så tjock päls går med 100 g fodrat regntäcke. :) Verkar vara pigga och glada och inte varma under täckena.

vädret på västkusten (där jag bor) är 6-7 plusgarder, blåsigt och regnskurar med lite uppehåll i mellan.

häst 1 har 100 g regntäcke spårklippt tror jag det heter (halsen,magen och virveln) rids 5-6 dagar i veckan, född -04

häst 2 utan täcke oklippt rids 1-2 dagar född-91

häst 3 utan täcke rids ca 1-2 dagar född-05

så här ser det ut nästan hela vintern, vid mycket kallare och nederbörd får även dom andra täcke med 100 gram eller fleecefodrat och den som redan har får ett lite tjockare täcke.

Pålle går med 200g, funderar på att byta till regntäcke med fleecetäcke några dagar nu när det är ganska varmt ute..

kl

Runt 5-6 plus här. Lite blåst och lite plötsliga skyfall som varar några minuter.
Min häst har 220 + 0 g rhino wug ute. Men bytte innetäcket till ett amigo 150g idag.
När det börjar ligga runt nollan ska han ha 150 + 100 g helhals ute.

Ang att täcka för mycket, jag tycker det är jättesvårt att veta om jag täckar tillräckligt :p
Men jag är inte lika extrem längre. Förra året hade jag typ 300 + 300 ute i november :p

Jag tycker det och det står jag för!

Mina hästar mår bra och de täckas indviduellt efter vad de behöver och inte vad andra människor säger är normalt.

Så gör jag nu och har alltid gjort. De flesta jag känner gör oxå så...så varför sån uppståndelse om det??

knapp

Pålle fick gå kvar med sitt 200g, som f ö var blött på utsidan!

Fullblodet med fleecefodrat regntäcke (älskar det! sitter så bra och vattnet bara rinner av det istället för att göra täcket tungt) och nordisen naken!

Är väl mellan 3-5 plusgrader och molnigt. Kanske spricker upp...

Fullblodet med fleecefodrat regntäcke (älskar det! sitter så bra och vattnet bara rinner av det istället för att göra täcket tungt) och nordisen naken!

Är väl mellan 3-5 plusgrader och molnigt. Kanske spricker upp...

In our dreams.. :cool:

Idag har vi det nästan helt vindstilla och härlig varm sol :love: så Amazing fick gå helt naken idag, underbart! :D:D Gillar inte att ha på henne täcke egentligen men just när det regnar så har hon det! Ett ofodrat! (bara ett tunt tyg som innefoder)

Här är det gråare än gråast och min konvalicent står med ett, vad som var ett 200gr thermo men numer är lite tunnare täcke och ett ofodrat regntäcke över. Ska enligt prognos börja regna framåt dagen/em, idag igen!

Knapplån

Just nu är jag mest förvånad över hur oflexibla folk är.

När det blev kallare några dagar, strax under minus, hängdes tjockare täcken fram. När det nu är varmare igen, runt +6 till +10 om dagarna men man har inte hängt undan de tjocka täckena och tagit fram de tunnare, nej nu ska hästarna gå i samma täcken som när det var "kallt"..?

:grin:

knapp

Häst1 Amigo 600D light 0g helklippt
Häst2 Amigo 1200D light 0g oklippt
Häst3 Rambo California 100g oklippt
Häst4 Rambo Supreme Light 0g oklippt
Häst5 Rambo California 100g helklippt

Ligger väl mest mellan 3-10 plus. Kanske kallare på nätterna ute men eftersom alla är inne på nätterna blir det inte mindre än 3+ i den miljön de vistas i.

Håller lite med, fast hästar är ju rätt flexibla också. Bara några grader spelar ju inte någon spec. stor roll. Men jag förstår hur du tänker, de är väldigt många som har flera 100g i +10.
Här uppe där jag bor har vi runt nollan någon minus idag, -5 har jag satt som gräns då åker ca 200g på. Annars går han naken. Han är kortpälsad men har hyfsad tät päls dock har han ett spänt kors (och ja han har faktiskt de :grin: ;) )

Ridskolehästarna går nakna ända ner till -15, lixom flera privathästar också som tränas och tävlas.
Även om vi köpt hästar från söder som är vana med endast några minus kanske fått täcke på sig vid -10. De har funkat mycket bra!

Är de bara jag eller har hästarna neröver mer täcke än hästar i norr?

Min har ett ofodrat regntäcke, eller aa de är lite tunt fuktionsfoder som gör att hon inte blir blöt, men värmer inget typ. det varierar i antal grader men senaste dagarna runt 10 grader men nu ska de bli kallare, regn o blåst.

Just nu är det ca 7-11 grader och hästen har på sig ett 150 g stalltäcke. När det var kallare för ett tag sen (runt nollan, kanske 0-3 grader och eventuellt nedanför nollan med, kollade inte så noga) så hade hon på sig ett 300 g stalltäcke.

När hon går ut i hagen slänger jag på ett ofodrat regntäcke.

I går var det strålande sol! Idag är det pissregn! :cool:

Täcke på i dag, ofodrat med funktionsfoder :)

Nån som har ett tips på ett riktigt bra ofodrat regntäcke med typ fleece närmast kroppen?! Hon börjar växa ur sitt gamla och jag känner att man nästan måste ha minst 1 att byta med när det har regnat såhär mycket, hinner ju knappt torka! :cool: (Måste finnas i stl 135)

Jag har precis köpt ett fleecefodrat från Event och är hittills mycket nöjd med det! De har ju också 100 g som såg mycket trevligt ut. Det är ju ungefär samma sak... Det i 100 g fanns dock inte i hans storlek.

Impregnerade det innan han fick på sig det, och än så länge rinner vattnet bara av täcket istället för att göra det tungt.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt