Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Jo de är för varma. Jag bor på södra sidan av stan och har extemt korthårigt fullblod, hon står i ca 200g + ofodrat regntäcke. stoppar jag in handen är det lite varmt, alltså är hon varmare än min kroppstemp.

Så att dina hästar inte skulle vara VARMA under så mycket är skitsnack.
Du kanske vill ha de varma men stå då för det.

:bow:

svea: Mitt sto är också väldigt korthårig,har 150-200 gram täcke o är nästan för varm.:cool:

inte läst till inlägg för än nu. haha och nu ska ja typ va djurplågare oxå? bara för att jag inte låter mina hästar gå nakna när det är minusgrader ute, säkert tycker väl du inte att dom ens ska klippas.
jag svarade i en tråd där frågan va vad hästarna har för täcke på sig. kan du då förklara hur jag har skrytit om det? då måste ju alla som skrivit i denna tråd gjort de.
Blanda inte ihop äpplen och päron. Var har jag skrivit att det är fel att täcka hästarna, eller att klippa dem? Ingenstans. Det vet du också. Om din strävan efter att behandla dina hästar på bästa möjliga sätt övergår i misskötsel tack vare avsaknaden av kunskap om hästen som levande varelse är inte det något du kan beskylla mig för. Din hatiska argumentation tyder på känsloargumentation i stället för kunskapsargumentation.

Jag skrev aldrig att jag tyckte du skryter för att du har täcken på dina hästar. Eller att det skulle ha någonting att göra med vilka täcken du annvänder. Det du skryter om är mängden täcken du har på hästarna. Där du i förra årets tråd högljutt påstod att det var enbart för att de var tävlingshästar. Inte någon gång var argumenten att just dessa individer är i behov av denna hantering och dör om de får en för hästarna god skötsel i stället för denna absurda bebisisering.

och ang täckning i tävlingsstall som jag har varit i kan jag säga att de täckas mer än vad mina hästar gör. en av mina hästar stog med 300g+600g inne när jag köpte den. det var typ samma årstid som det är nu.
Bara för att det är ett s.k. tävlingsstall innebär det INTE att hästkunskapen är hög eller att någon bör ta efter deras behandling av hästarna. Det finns inget likhetstecken mellan att vara en god hästmänninska och tävla. Det finns till och med de som tror att de är proffs bara för att de tävlar på msv-nivå.

Om du såg någon slå sin häst mellan öronen i varje landning och denne vann klassen. Skulle det vara anledning nog att ta efter beteendet och försvara det offentligt? Allt som glimmar är inte guld. Dopade hästar kan även de prestera på topp.

och om dom nu är lagom varma under varför ska jag täcka dom mindre då för?
Kan du med vetenskaplig källhänvisning förklara vad som är lagom varmt för en häst? Både i lufttemperatur och luften mellan hästen och täcket? Annars vet du inte.

dom tränas å tävlas och klipps regelbundet, det är väl klart dom måste ha täcken på sig. annars blir dom ju kalla och stela.
så sluta kom med dina dumma kommentarer, tack!
Ja? Med dessa sista meningar vill du vad? Bekräfta vad jag redan tycker? Om du annser vetenskap vara dumt kanske du skulle ge dig på den i stället för att försöka argumentera om någonting du inte är insatt och påläst kring?

(KL
Tål man inte diskussion ska man inte vara aktiv på ett diskussionsforum.)

orkar knappt ödsla tid på att svara på dina inlägg men om du nu tycker att jag behandlar mina hästar illa så får du väl göra det. det bryr jag mig inte om ett dugg. finns nog dom hästar som har det betydligt värre än mina.

Du kanske ser att det skiljer sig en del mellan mina hästar? det beror på att den ena är extra känslig

Jaha, och? Bara för att du täckar den som är frisk som om det vore -30 spelar det väl ingen roll vad den "extra känsliga" har, eller har jag missat något?

Var glad att jag inte drog den långa argumenterande texten som behandlar hästens välbefinande och vad som krävs för att ha tillräcklig kunskap för att avgöra det.

orkar knappt ödsla tid på att svara på dina inlägg men om du nu tycker att jag behandlar mina hästar illa så får du väl göra det. det bryr jag mig inte om ett dugg.
Knappt? Bevisligen orkade du. Samtidigt som du passivt medger att motargumentation inte finnes troligtvis till följd av den bristande kunskapsnivån. Men det är givetvis enbart spekulation från min sida.

om du nu tycker att jag behandlar mina hästar illa så får du väl göra det. det bryr jag mig inte om ett dugg. finns nog dom hästar som har det betydligt värre än mina.
Har två fel någonsin gett ett rätt?

Nu får du ge dig!

Jag känner mina hästar bäst och vad de har för behov. Mina hästa går täckade året om och mår hur bra som helst.

Håller helt med Miss Sixty! Hur kan du vet om hennes häst är för varm med ett 400grams täcke? Sa du inte nyss att man skulle se till individen? Hennes häst kanske behöver ett så tjock täcke av ngn anledning som du inte känner till. :mad:

Mitt sto går med 400grams täcke med hel hals när hon är klippt på vintern och temperaturen ligger runt -3 - 0grader och det måste hon ha då hon ha extremt känslig rygg och får ont annars för hon spänner sig och om det är ännu kallare kan hon få ett flecce el liknade under. Är jag då en okunnig hästmänniska för att jag har tjocka täcken då jag anser att det är vad som är bäst för JUST HENNE?

Om du kan redogöra för hur varm en häst i täcken skall vara och hur man bedömer om den är kall är du troligtvis inte okunnig. Om du bara anser att bara för att du anser dig veta bäst ang. din häst så ja - då är du nog okunnig dessvärre.

KL
jag håller med de som reagerar på ett par användares täckning i denna tråd. anledningen (och det är den som är verkligt intressant i frågan) är att dessa användare, oavsett häst täckar extremt mycket. alltid med olika argument. med andra ord har dessa användare olika individer och har haft genom åren, men hästarna går alltid med samma extremt tjocka täckning. DET är rätt bemärkansvärt. Ytterligare intressant (eller bekymmersamt rättare sagt) är kanske att dessa användare gärna vill vara med i såna här trådar, just för att förefallande poängtera hur extremt mycket täcken de använder jmf. med gemene man.

Sunny_1009: det är inte fyra hundra gram vi pratar om, utan dubbel täckning med 400+ 200 och mer gram. Mycket guiness rekord boksmässigt för vilken häst av vilken kondition, ras eller typ som helst.

Senast ändrad:

Inget täcke. Någon plusgrad, uppehåll och blåst. Ute halva dygnet.

(Han är 4 år och har aldrig haft täcke på sig.)

Jag förstår inte heller rikgtigt vrf man har runt 700gram när de är +grader fortfarande men 400g, som en av Miss sixtys hästar har tkr jag inte är jättekonstigt om han är känslig. Jag tkr att man ska se till individen först och inte till tjockleken på täcket, alla är vi olika även hästar!

Det är bara en av hästarna som är täckade med dubbla täcken. Hon är konvalicent och rör sig inte alls mycket och är helklippt. Den andra hästen har jag bara haft i lite mer än en månad.

Våra hästar hade imorse när det var 8 minus:

Gamlingen. Allväderstäcke ca 200 gr

24577533.jpg

PREn. Täcke från Rhino typ typ 350 gr.

24573894.jpg

Ingen av hästarna har nån vinterpäls att skryta med, förutom gamlingen som har fått lite extra päls men enbart på halsen :cool:

Det är bara en av hästarna som är täckade med dubbla täcken. Hon är konvalicent och rör sig inte alls mycket och är helklippt. Den andra hästen har jag bara haft i lite mer än en månad.

Inte ens den mest extrema konvalecent behöver 600+ gram i november i skåne.
400 gram i samma väder på en häst i tävlingskondition är super extremt. men visst- du verkar ha minskat ngn grad på täckningen, förra året stod ju bägge dina varav en konvelencent och en tävlingshäst i i +700 gram om jag minns rätt. Och ponnyn innan med ryggproblem hade liknande täckning.

Min ponny:confused:

Han hade nog bara 300g täcke hela vintern kanske ett tunt ulletäcke under när det var som värst. konvalicenten jag hade under förra året ( tyvärr avlivad nu ) stog med 400g täcke som max.

Enligt undersökningen så ger dubbelt termotäcke bara 10 % mer värme en ett enkelt termotäcke, Och man drar slutsatesen att dubbla täcken är både onödigt och riskfyllt.

och man skriver ocksåi undersökningen att en helklippt tävlingshäst bör klara sig med ett termotäcke ända ner till 15 minus grader.

För er som inte är intresserad av att lägga ner en god och givande stunds läsning på den rätt många sidor långa undersökningen så finns den också
i kort version i referat form.

www.busfro.nu/tacke.htm

Lite ot men varför har du en konvalecent häst helklippt?

KL*

här är det minusgrader på natten några plusgrader på dagen,

Häst 1: Rambo calefonia 100g (helklippt)
Häst 2: fleecetäcke + ofodratregntäcke (oklippt)

Byter till tjockare när det är minusgrader på dagarna också, de är lagom varma som de är nu tycker att det är värre om de blir för varma! Det viktigaste är att täcket skyddar mot vind och regn för det är DET som gör att hästar fryser, kyla tål de mycket bättre! ;)

Tycker precis som andra att det finns några skräckexempel här:cool: men man måste också se till olika hästar häst 2 t.ex. har unigefär lika tjockt täcke som häst 1 trots att 1:an är klippt, om jag ska slänga på ett täcke till bara 'för att' kommer 1:an att bli grillad medans 2:an inte hade varit någon skillnad på, för de är OLIKA :p

Skulle du kunna helklippa din häst så att den bara ha en eller ett par millimeter päls på kroppen och sedan med gott samvete släppa ut den i hagen när det är nästan 15 minusgrader och låta den stå där i 6-8tim?

Bara en undran...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama