Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

min har fodrat regntäcke, ca 200 gram skulle jag gissa på, ungefär lika tjockt som ett amigo med mediumfyllning :) hon har perfekt temperatur, det är några plus ute.

kl

Min ena har 100g regntäcke ute och inne. Inne pga känslig rygg. Här är det mellan 3-5 + dagtid. Hon får nöja sig med detta tills det blir kyligare väder. När det ligger strax under nollan och hon blivit halvklippt så åker 200g på. Vid väldigt kallt väder så har vi ett 400g täcke på lager.

Denna häst tränas och tävlas, sätter ingen monsterpäls men är tillräckligt mycket häst för att klara sig utan grotesk täckning i + grader. :grin:

kl

Min helklippta (ej benen), står med 200g inne och ett 300g halvhals ute. Funkar fint :)

Nu är nordis äntligen klippt! Hann med halva halsen, bogen och halva magen. Ska bli en spårklippning, förhoppningsvis idag. Han går otäckad, of course.

Herr Fullblod går med sitt regntäcke som vanligt. Var lite orolig för han gick med endast regntäcke när det var flera minusgrader här om dagarna. Solen sken ju på dagen men det är ju ca 4 timmars mörker innan de får komma in. Men han var varm under sitt täcke. Alldeles lagom, inte det minsta kall. Jag älskar mitt icke-frusna fullblod :D Halsen börjar bli riktigt lurvig men där han är täckad är det ganska kort.

Edit: Solen skiner, det blir nog plusgrader idag med moln i em och hästarna har fri tillgång på mat.

*KL*

Här på höglandet har vi snö, och dte ligger runt nollan, en/ett par minus på kvällen/natten. oftast ett par plus på dagen.

De står inne på nätterna, är ute mellan 7-8 till 18-19.

ett föl (eller 6mån)
ett fullblodsto (mor till fölet)
en korthåriga treårigt halvblod
ett 6årigt halvblod som rid förfullt
en ponnykorsning

endast det 6åriga stoet får täcke (ofodrat regntäcke) på sig ibland, vid nederbörd för att inte ryggen ska bli stel. annars går alla otäckade.

Har de ridits och är svettiga får de ett fleecetäcke fram till kväll/nattfodringen.

Ingen av mina pollar har visat tendens på att frysa ihjäl. Möjligtvis lilla fölet, vid första snön :eek:, men hon har vant sig.

så, nu har även jag skrivit i denna tråd, blir jag påhoppad och anklagad för djurplågeri nu?:angel:

Den klippta hästen står med 400g innetäcke och ofodrat regntäcke över ute. Lite o tjockaste laget, letade egentligen efter ett 300g (har precis köpt nytt täcke) men det fanns inget.

Den oklippta med ryggproblem har 150g innetäcke och ofodrat regntäcke över ute.

Är väl runt 3-5 grader ute och runt 5 grader inne.

Knappen

Hästen går med sitt 300g täcke idag med. Såg lite snorig ut igår. Hoppas han inte blir sjuk..
Hästkompisen går med 400g idag, dock är han väääldigt frusen av sej.

Har du fått pålle klippt än eller?

Hämtade ut mina skär igår. Var som att skära i mjukt smör :D Salig lycka när pälsen bara föll av! Till skillnad från innan slipningen, endast max 5 strån följde med haha.

Har du fått pålle klippt än eller?

Hämtade ut mina skär igår. Var som att skära i mjukt smör :D Salig lycka när pälsen bara föll av! Till skillnad från innan slipningen, endast max 5 strån följde med haha.

Nää, har inte fått tag i en maskin än.. Kan man anlita dej? :idea::)

5 strån? Klippte du inte med saxen då? ;)

Mja vet jag inte men du kanske kan få hyra maskinen :p

Kan ju få se Caspers "fina" linjer på lördag så vet du varför du inte vill anlita mig ;) Dock viss skillnad på nordispäls och halvblod... i och för sig.

Mja vet jag inte men du kanske kan få hyra maskinen :p

Kan ju få se Caspers "fina" linjer på lördag så vet du varför du inte vill anlita mig ;) Dock viss skillnad på nordispäls och halvblod... i och för sig.

Jag vill ju ha honom fräch till lördag. Undrar om halvstjärnan på rumpan "försvinner" om man rakar honom där? Ägarens dotter har en men den var utlånad tills idag.. Får se om han har den med sej tills ikväll eller om jag klipper imorgon..

Tills dess försöker jag "motverka" nordispäls genom att täcka. Går faktiskt ganska bra på kroppen, halsen ser dock ut som en förvildad shettis.. :cool:

*kl*

Min klippta häst har ett fleecefodrat regntäcke på sej. Precis lagom varm under det : ]

+1,4 grader ute blåser ej eller rengar

han är rakad har bara päls på baken och ryggen

han har fleecefodrat rengn täcke(hals)

Jag förstår i ärlighetens namn inte varför du ska ha hästar. Tävlar flera helger i månaden på hästar som inte ens har hälsa nog att hålla tillräckligt varmt i plusgrader utan så mycket artificiella hjälpmedel.

Inte nog med att du struntar i hästarnas väl och ve. Du skryter dessutom öppenhjärtigt om det på internet. Du borde uppriktigt sagt varken få hålla hästar eller tävla innan du ser till att de mår fysiskt bra och är i skick att prestera ens i närheten av deras riktiga kapacitet.

inte läst till inlägg för än nu. haha och nu ska ja typ va djurplågare oxå? bara för att jag inte låter mina hästar gå nakna när det är minusgrader ute, säkert tycker väl du inte att dom ens ska klippas.
jag svarade i en tråd där frågan va vad hästarna har för täcke på sig. kan du då förklara hur jag har skrytit om det? då måste ju alla som skrivit i denna tråd gjort de.
och ang täckning i tävlingsstall som jag har varit i kan jag säga att de täckas mer än vad mina hästar gör. en av mina hästar stog med 300g+600g inne när jag köpte den. det var typ samma årstid som det är nu.
och om dom nu är lagom varma under varför ska jag täcka dom mindre då för? dom tränas å tävlas och klipps regelbundet, det är väl klart dom måste ha täcken på sig. annars blir dom ju kalla och stela.
så sluta kom med dina dumma kommentarer, tack!

*kl*

Ponnyn är helklippt och i full tävlingskondition, hon har ett Amigo 200g på sig.

Den stora är konvalecent, men har inte speciellt mkt päls, hon har ett fleecetäcke och ett ofodrat Amigo ovanpå.

Båda två står inne, dock är ponnyn oftast ute ca 2h/dag.

knappen

Hatar den här årstiden när ena dagen är varmare än den tredje för att sen gå ner till -6.
Hästen går med 200g i dag.

Idag går min med 200 g täcke och har gjort i några dagar. Lite varmare i luften nu. Ska klippas litegrann i helgen men kommer gå med samma täcke . .

KL

3+, rått i luften.

Vbl travare, oklippt, fleecefodrat regntäcke
Shettis, oklippt, naken.

KL

Mitt nu täckesklippta fullblod går i hagen med regntäcke på sig, det är + 6grader ute. Han är aldeles lagom sval under täcket : )

nu har det varit minusgrader här 2 dar. står i kallstall, så det är inte många plusgrader på nätterna heller.

häst 1 (alldeles nyklippt): Ofodrat Back on Track täcke + Rhino 370g inne. Ute: innetäckena + Bucas 200g m hals

häst 2 (mkt korthårig): Amigo 150g + Bucas 370g inne.
Ute: innetäckena + Rhino 200g m hals

och Nej dom är inte för varma under.

Jo de är för varma. Jag bor på södra sidan av stan och har extemt korthårigt fullblod, hon står i ca 200g + ofodrat regntäcke. stoppar jag in handen är det lite varmt, alltså är hon varmare än min kroppstemp.

Så att dina hästar inte skulle vara VARMA under så mycket är skitsnack.
Du kanske vill ha de varma men stå då för det.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur