Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Kl
Här är runt 6 -7 minus på natten (kallstall) och ligger runt nollan på dagarna.
Min häst går med 200 g täcke + ett fleecefodrat regntäcke. Han är oklippt men har väldigt lite päls.

Men jag var ju långt ifrån värst här. .

*kl*
Men jesus, det är inte ens vinter ännu! Vad ska ni har på era hästar när det är -20 ute?

Vår ena är "naken" inne (klipptes i augusti). Ofodrat regntäcke ute.

Den andra är klippt, har ett 150 gr Amigo innetäcke (tror jag). Ofodrat regntäcke över ute.

Min häst får gå med såpass mycket täcken för att kunna hålla sig frisk :grin: Han har kissing spines och har haft ordentliga problem i SI-leden och enligt både kiropraktor och veterinär är det faktiskt viktigt att han håller sig lagom varm. Han blir stel som en pinne annars.
Sen att han är bortklemad genom att mestadels ha stått inne med täcken som unghäst gör inte saken bättre. Han skakade efter att ha varit ute i en halvtimmes regn i augusti månad.

Det är aldrig -20 här. Utan mestadels plusgrader hela vintern. Men som mest har han 400 g på sig under vintern.

*kl*

Mina hästar stallades in för tre veckor sedan, och sedan dess har stoet haft ett regntäcke med tunnt bomullsfoder, och unghästen ett fleecefodrat regntäcke. Hade jag haft en bättre vinterhage med mer skydd för regn/blåst hade unghästen fått gå utan. Stoet har känslig rygg och jag har märkt att hon känns fräschare i ryggmuskulaturen när hon går täckad. Bägge är nakna nattetid, bägge oklippta. Ponnyn har pansarpäls, så hon går naken dygnet runt;)

kl

min är helklippt och har 200g inne och 200g lr 300g ute beroende på vad det är för väder.

ja då. Men jag trodde du ville ha svar från alla med övertäckade hästar ? ;)

Fast du kanske mest syftade på de med dubbelt så mycket täcke som jag har på min :p

Senast ändrad av en moderator:

Vår ena har ju nästan lika mkt täcke som din, i så fall har ju jag också övertäckat...

Jag var mest fundersam över andra i tråden som har hur mkt täcken som helst på sina hästar. En del bor liksom i Skåne eller där jag bor:crazy:

här har de vart rätt kallt dom senaste dagarna.

första hästen - nyklippt. står med ett Treadstone 450g täcke, ( har samma inne o ute)

Andra hästen - kort hårig, står med ett 300g täcke ( har samma inne och ute)

kl
Det är -5 grader här och bara 2 hästar i stallet just nu, så nu har min stora ponny 300 grams gosigt stalltäcke och lilla ponnyn 200 grams vintertäcke (hon har lite päls oxå).

Ja, jag förstår vad du menar . . det har jag inte heller någon förståelse för :crazy:

Jag tog mest åt mig som en av dem eftersom jag känner att jag har mycket täcke på honom om man jämför med andra hästar jag haft och de andra hästarna i stallet :p Men sen om man jämför med vissa andra här så känns det inte så farligt längre:grin:

Senast ändrad av en moderator:

knappen

Pålle går men 300g Event-täcke idag. Råkallt och riktigt träligt väder..

Häst ett spårklippt Ramboorginal 200g ute-inne 100g stalltäcke(kallstall).
Häst två ofodrat regntäcke ute(oklippt)-naken inne.

Mitt fullblod går bara med ofodrat regntäcke nu... Vart för varmt med thermotäcket under. Om det ska fortsätta vara kallt alternativt kommer en massa nederbörd blir det ylletäcke under tills det är dags för vintertäcke. Hoppas det håller lite bättre temp.

Nordis går otäckad. (Försökte lägga på regntäcke igår för han var svettig trots lång avskritt och 3 timmar i stall, men han försökte bita sönder det i bogen innan jag ens hade hunnit fästa alla spännen... Så jag kan inte täcka ens om det skulle behövas.)

Min häst går med ett 200 gram amigo täcke och ett fleccefodrat regntäcke på sig ute och inne, Helklippt.
Här är det ca - 7 om nätterna och runt 2 plus på dagen, står i kallstall.

Min häst, hel klippt och bli lätt stel har på sig 150g inne täcke och ett ofodrat Amigo regntäcke ute.

Nu börjar det bli kallt så hästarna har på sig:

Häst 1:
250g Mark Todd och 420g Horseware suprem (helklippt konvalicent )

Häst 2:
400g Mark Todd och ett ofodrat Horseware Amigo regntäcke ( helklippt i full tävlingskondition )

Usch, stackare. Tvingas bo där det är -30 så här års. Det hade jag aldrig klarat.

Just nu har vi +1-2 ute, rått och dimmigt. Stjärnan (går svår dressyr) som står i kallstall ca 3-5+ har ett ofodrat Rambo Supreme. Oklippt och ca 2-3mm päls. Kommer inte behöva klippas på hela vintern. Får mat i stället för päls.

Du kanske ser att det skiljer sig en del mellan mina hästar? det beror på att den ena är extra känslig

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur