Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

Min står naken i stallet nu, det blir varmt med 8 hästar trots snöstorm..
I morrn får hon har ett 200g regntäcke.
Är filtklippt.

*KL*

Min går med fleecefodrat regntäcke inatt (lösdrift) Mest för att jag vill ha honom torr i morgon när jag kommer och rider på förmiddagen, men även för att det skulle krypa under nollan och i kombination m regn och blåst blir det kallt även om han har vinterpäls. Fleecefodrat pga att han var blöt av regnet när jag kom ut till stallet ikväll.

Knappen

Snöööööstorm.. Mest blask men ändå ruggigt väder.. Pålle fick sitt 300g vintertäcke på sej, bara 2 hästar i stallet blir lite för kallt. Om de bara kunde lära sej att gå in i skogen på dagarna där det inte blåser så..

kl

Mina går med fleecefodrade regntäcken sedan igår eftersom det var sånt skitväder och snöblandat regn och blåst, ville de skulle få vara torra helt enkelt, vill inte heller de skall få spänningar eller ont i ryggen.

Nu har kylan börja komma hit till oss, så tidigare gick hon med 200g inne täcke och lätt fodrat regntäcke, igår insåg jag att hon börja sätta päls där jag klippt henne så hon fick nu börja gå med 200g inne täcke och 200 g ute täcke. Dagtid -4 grader och kvällen ännu kallare.. Å idag har snön börja komma.. Huvva..

kl

Nu går min med shires täcke med helhals,ca 200g skulle jag tro, fodrad i halsen också. Helklippt,blåser lite,molnigt och är ca 2 grader,är ute i hagen.

KL

Travaren har fleecefodrat regntäcke, shettisen naken. Regnar mest, men även lite snö då och då, blåser väldigt hela tiden.

Båda nakna i stallet.

KL

Idag har jag klippt min häst, fullblod som ej är det minsta frusen av sig, en hög variant av filtklippning, dvs hela halsen, högt upp på sidorna, hela magen, men sparat ben, rygg, länd och kors. det är -4 här på nätterna och ca +7 grader dagtid just nu. I och med klippningen har han nu fleecetäcke nattetid i stallet, samt fleece + regntäcke ute så länge temperaturerna ligger ungefär i regionen de gör nu. Varmare så blir det bara regntäcket på under dagen! Jag skulle ha regntäcket bara enbart även i dessa grader om det inte vore att de tyvärr har noll vindskydd i hagen dvs det viner rätt rejält när det blåser och regnar och då blir det kallare än temperaturen ger sken av.

Senast ändrad:

kl

Klar och fin novemberdag. Temperaturen runt 2 grader på dagen, solen sken

Ute: 100 gram regntäcke
Inne: 100-150 gram thermotäcke (nästan kallstall)

Helklippt

kl

Idag var det riktigt kallt ca -4 när dom kom ut i hagen och ca +1-2 över dagen, ingen blåst, men molnigt. Min pålle gick med 200g HW Amigo täcke. Står även med det täcket inne just nu och det är noll grader, kallstall.

imorse var det -5 blev då 200 grams täcke, vid intag var det -1 blev då ett 300 gram stalltäcke

kl

Det är några minusgrader på natten och runt +2 på dagen, och hon går med ett 200g-fodrat HW Rambo Original.

Diana

nu har det varit minusgrader här 2 dar. står i kallstall, så det är inte många plusgrader på nätterna heller.

häst 1 (alldeles nyklippt): Ofodrat Back on Track täcke + Rhino 370g inne. Ute: innetäckena + Bucas 200g m hals

häst 2 (mkt korthårig): Amigo 150g + Bucas 370g inne.
Ute: innetäckena + Rhino 200g m hals

och Nej dom är inte för varma under.

Just nu är det stjärnklart och 3-8 minus.

Alla står inne i kallstall mellan 2+ och 10+:
Häst1,2,3 och 5: Rambo California 100g
Häst4: Rambo Supreme ligth 0g.

så det är inte många plusgrader på nätterna heller.

Ofodrat Back on Track täcke + Rhino 370g inne.

Amigo 150g + Bucas 370g inne.

och Nej dom är inte för varma under.

Jag förstår i ärlighetens namn inte varför du ska ha hästar. Tävlar flera helger i månaden på hästar som inte ens har hälsa nog att hålla tillräckligt varmt i plusgrader utan så mycket artificiella hjälpmedel.

Inte nog med att du struntar i hästarnas väl och ve. Du skryter dessutom öppenhjärtigt om det på internet. Du borde uppriktigt sagt varken få hålla hästar eller tävla innan du ser till att de mår fysiskt bra och är i skick att prestera ens i närheten av deras riktiga kapacitet.

Du skryter dessutom öppenhjärtigt om det på internet..

Men hon skryter väl ändå inte? Hon har ju lika stor rätt att skriva i denna tråden som alla andra har.
Nu säger jag inte att jag försvarar denna täckningen.

Men hon skryter väl ändå inte? Hon har ju lika stor rätt att skriva i denna tråden som alla andra har.
Nu säger jag inte att jag försvarar denna täckningen.

Visst får hon skriva. Men det är ett diskussionsforum. Vilket ger mig rätten att kommentera sådant som är i strid med god hästhållning.

Sen kan du leta fram förra årets tråd om samma sak. Där ovan omtalad uttryckligen menar att hästarna behöver denna behandling för att de är tävlingshästar. Alla proffs täckar sina högpresterande hästar på detta vis. Två argument som helt saknar verklighetsförankring och källor.

Visst får hon skriva. Men det är ett diskussionsforum. Vilket ger mig rätten att kommentera sådant som är i strid med god hästhållning.

Sen kan du leta fram förra årets tråd om samma sak. Där ovan omtalad uttryckligen menar att hästarna behöver denna behandling för att de är tävlingshästar. Alla proffs täckar sina högpresterande hästar på detta vis. Två argument som helt saknar verklighetsförankring och källor.

ja,självklart. Jag menade väl mest att hon skryter inte mer än vad alla andra gör.:)
Och ja,jag har sett den tråden, och som sagt, jag försvarar inte denna täckningen, tkr också att det är hemskt mot hästarna.

Nu börjar det bli kallt så hästarna har på sig:

Häst 1:
250g Mark Todd och 420g Horseware suprem (helklippt konvalicent )

Häst 2:
400g Mark Todd och ett ofodrat Horseware Amigo regntäcke ( helklippt i full tävlingskondition )

Är bara lite nyfiken på en sak, varför klipper man en konvalescent?

Bara undrar! :laugh:

Diana

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama