Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min fusna connemara kille har ett bucas power turnout all-in-one high neck. I det är han lagom varm och inte stel. När solen kom fram en stund idag så vek jag ner halsen.

min häst äter hö och har fortfarande "gräs" i hagen och tugga på plus att hon kan röra sig i hagen, då räcker det med det tycker jag, ja menar om de är -4, -5 om dygnet nu och jag tar på henne ett 370 g nu..vad ska ja ha på henne när det är -10 ,-15 då?

kan de bara röra på sig och få mat och äta så behöver de inte 600 g någon gång tycker jag(bor i småland)

hon går ute ca 7 till 16 17 om dagarna.

slänger in en bild

24849202.jpg

Trolltanken är nog av rent önsketänkande. Hoppas att du någon dag tar till dig den forskning som finns och faktiskt täcker efter HÄSTENS behov och inte dina egna. Jag tycker det är sorgligt att denna del av hästägandet blivit så bisarr, själv skäms jag ögonen ur mig de gånger min häst blivit för varm (och nej, en häst skall inte kännas VARM under täcket, det är ytterligare en sådan myt som gör att det står hundratals övertäckade hästar i stallar runt om bara i min stad)...

Min helklippta häst som står i kallstall har idag (-5 ungefär) på sig ett nättäcke från BoT och ett 180grams utetäcke över. Räcker mer än väl, jag hade lätt kunnat strunta i BoT-täcket men vill ha på det eftersom han känns lite styv och stum i kroppen.

Håller med! :bow:

Filippa99: läs på - för hästens skull. har du koll på vad fyr dubbla täcken orsakar i fråga om tyngd och hämmande av rörelser för hästen. vad finns det som motiverar såna lager. och varför i helskotta klipper du din häst om den är så oerhört känslig. INGEN häst behöver fyrdubbla täcken.

KL..
Det är ca 7 minusgrader.
Den nya har inget täcke, pga. värsta fetepäls! Supertjock är den.

Och så har han en del hull.. :p

hon har 4 täcken nej jag är inget troll

Hur gör du när du rider? Om du anser det befogat med 4 täcken/600g täcke när hon inte rids, hur sjutton håller du henne varm om länd och kors vid ridningen? Har du dubbelsydda duntäcken på då?:confused:

Min pärla är oklippt (väntar på att klippas men det drar ut på tiden :crazy:) och står med 150g täcken dygnet runt (ett ute, ett annat inne). Nu är det ca 0 till -5 om dagarna här. Står i utebox.

Lite snö och runt -5 här

häst 1: Horseware Rambo Plus och ett innetäcke Mark Todd
24850573.jpg

häst 2: Horseware Rambo supreme och ett innetäcke Mark Todd
24850402.jpg

*kl*
Min pålle går nu i ett 300g täcke med hals på sig ute och har ett 200g täcke + hals på sig inne. Utetäcket fick han på sig för första gången idag då han blivit svettig under ridtur, men då dom ringde och sa att han hostat ikväll så får han ha det på sig om det är att han är förkyld. Innan hade han ett 150-200 g täcke utan hals på sig ute, men vid blåst eller regn blev han jätte stel och öm i hals och nacke så blir hals på honom. vi har mellan -4 - 0 på dagarna, i stallet ligger det på 3-8 grader. Pållen är 3 år och oklippt men har väldigt kort och tunn päls.

*kl*
Arabvalack, 22 år, helklippt. Hade på sej ett fleecefodrat regntäcke idag. Har varit några minusgrader, ingen snö. Kommer att ha samma täcke imorgon. Är precis lagom varm under det :)

Har samma på sig i dag med, ca -5 grader ute, så här ser hon ut :love:

24836946.jpg

Åhå! Din härmis! Jag har ett precis likadant :D

Fast jag har monterat på ett 100g halstäcke på min med.
Så 300g + 100g hals.
Det har varit riktigt kallt hos oss i helgen -10 när jag vaknade 9:30 i lördags. Hästarna har inte mycket att pilla på kvar i hagen..

Just nu närmare -10
Travare 1 klippt: Thermotäcke+vintertäcke med halvhals
Travare 2 oklippt: tunnare vintertäcge kanske 200-280 grams
Travare 3 oklippt: Lätt fodrat regntäcke
Travare 4 oklippt: Lätt fodrat regntäckte
Travare 5 oklippt: Mellanfodrat täcke ca 200 gram
Korsning oklippt: Mellanfodrat regntäcke ca 200 gram
Halvblod oklippt: Mellanfodrat regntäcke ca 200 gram

Håller med! :bow:

Filippa99: läs på - för hästens skull. har du koll på vad fyr dubbla täcken orsakar i fråga om tyngd och hämmande av rörelser för hästen. vad finns det som motiverar såna lager. och varför i helskotta klipper du din häst om den är så oerhört känslig. INGEN häst behöver fyrdubbla täcken.

Håller med er bägge två.

Saxat ur djurskyddslagen;
> Använd bara täcken när det verkligen behövs, då främst som skydd mot kyla, väta och insekter. Tänk på att hästen har ett eget skydd mot väder och vind!

min ena, en new forest har ett fleecetäcke under och ett ganska tjockt vintertäcke över med halvhals, täckesklippt, men jag tycker hon är "ganska" frusen av sig.
min andra, en fjording har oxå fleecetäcke under och sen ett ca 200g vintertäcke över, helklipptklippt.

här är det -5 grader, halvt storm och snöar mkt! dom går ute från 7-18 ungefär, annars är dom inne :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Ponnyn: 300gr halstäcke
Storhästen: 350gr halstäcke

-5*, blåst och snö

kl

Klippt lättfrusen häst: 400 gr vintertäcke

Blåser storm och snöar väldigt mycket tidsvis. -5 grader

Blåser och snöar och är ca -4... Pålle har 250g stalltäcke med fleecefodrat regntäcke över :) Han går i en underbar hage med massa skydd så han märker nog knappt att det blåser:P

200 eller 300 gr är lite skitsamma för hästen, de fungerar inte riktigt så.

Min har sitt Rhinovintertäcke på sig nu, ingen aning om tjocklek men det ligger runt 200-300gram. Jag känner under täcket, inte på täcket för att avgöra om hästen har en bra kroppstemp.

Är inget fel på honom, tror de flesta hästar spänner sig om det ligger på runt 0 gradigt och blåser och regnar från dom kommer ut tills dom kommer in, sen kanske han spänner sig lättare då han har ytligare myskler än "normala" hästar. Att han inte sätter mycket päls vet jag inte varför, men han har kort päls, vilket jag är glad för då han slipper klippas.

Jag glömde skriva för fullblodet: han har väldigt tunn päls och går med vintertäcke 300 g

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25