Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*
Ni som, i mina och andras ögon, övertäckar era hästar redan nu - vad sätter ni på era hästar när det blir -20 ute?

*KL*

ca -5 och blåsigt här, inte så mycket skydd i hagen och hästarna har:
häst 1: frusen, helklippt häst. 280 g vintertäcke och helhals med 100 g
häst 2: helklippt, inte frusen. vet inte exakt hans täcke men skulle gissa 250-300 g. inget halstäcke
häst 3: tunn, lätt vinterpäls. 150 g vintertäcke IDAG. Annars inget.
häst 4: TJOCK vinterpäls = inget täcke
häst 5: Samma som ovan;)

Så ser det ut i hagen idag:D.Har lite olika:p

Ca 5 grader och mkt blåsigt.

Ponnyn: Helklippt, 200g
Hästen: Oklippt konvalecent ofodrat regntäcke

*kl*

Valacken 150 g Amigo innetäcke och ofodrat Amigo regntäcke över. Helklippt för ca: 1 månad sedan.
Stoet BoT fleectäcke och 200g Amigo utetäcke över. Oklippt med tun päls och en skada en bäckenet (får inte bli kall)

Idag blåser det och småregnar lite 8 grader.

Helklippte också för nästan en månad sen.

Idag har han tjockt fleecetäcke med ofodrat regntäcke över.

Småregn, 8 plus och halv storm

Sparar vintertäcket tills bistrare dagar...

Klippt häst - men dags att klippa igen...
Har just nu 300 g innetäcke och ofodrat utetäcke över det när han är ute. Han är ganska frusen av sig, blir lätt kall och stel.

Här blåser det rejält, är någon enstaka plusgrad.

KL

I östergötland har vädret vänt på 24 timmar, till från -5 grader och massor med snö, till +7 grader och kal backe och lera. blåser friska vårvindar och är ljummet i luften.

täckesklippta fullblodet bytte genast från 150 g fodrat till ofodrat regn. Tunnt stalltäcke inne nattetid.
även broddarna åkte ur igen.

KL

I östergötland har vädret vänt på 24 timmar, till från -5 grader och massor med snö, till +7 grader och kal backe och lera. blåser friska vårvindar och är ljummet i luften.
Samma för mig. Jag såg ut ungefär såhär när jag upptäckte att vinden var varm :eek::love:

Men eftersom hästar har en komfortzon på 20 grader va de bara en som bytte förklädnad idag.
Å den har ofodrat HW Rambo Supreme 0g. De andra har 100g HW Rambo California. Men ska det fortsätta va så här får nog två till byta till ofodrat i helgen.

Vädret just nu ca 7+ ute och molningt. I kallstallen antar jag samma eller någon grad högre. Men de har ju fönster å så.

*kl*
Ni som, i mina och andras ögon, övertäckar era hästar redan nu - vad sätter ni på era hästar när det blir -20 ute?

Dem vet inte eller fattar inte att vintertäcken är till för just vinter. Utan tror helt sonika att det aldrig blir kallare än -5. Och det måste ju innebära att vid -5 har man tre stalltäcken och två vintertäcken så hästen får skellet/njur/belastnings/tryck/skav och matsmältningsproblem.

Ja menar varför bry sig om hästens övriga hälsa när den är lite frusen?? Tjocka täcken kan ju till och med ta bort hältor.:angel:

nej har ullridtäcke+ fleecetäcke med hals (vid - grader). Bara ridtäcket vid + grader

Senast ändrad:

Jag lider med din häst!:crazy:

nej har ullridtäcke+ fleecetäcke med hals (vid - grader). Bara ridtäcket vid + grader

Du har verkligen tänkt att aldrig lära dig någonting om fysiologi eller god hästhållning va? Aldrig tänkt tanken att för hästens skull lära sig hur hästar som fysiologisk och biologisk varelse faktiskt fungerar. Eller lära sig hur sund hästhållning går till?

Vad jag vet har två fel aldrig gett ett rätt. Bara för att andra plågar sina hästar ska inte du göra likadant. Herregud.

*kl*
Jag som är typ 100 år gammal tänker inte ens på hur många gram täckena har, sådant pratade man inte om "förr i tiden". Jag försöker använda mitt sunda förnuft och det är sällan någon av hästarna behöver frysa...

Här har det varit ca 5 grader och blåsigt idag. Från -5 och massa snö till blås och lera igen...
Nu har hästen 100 grams regntäcke på sig.

Nu när det blev varmt igen går min helklippta häst med ett Amigo insulator heavy inne och ett Amigo outdoor heavy ute. När det var kallt i veckan hade hon samma innetäcket och ute innetäcket plus ett Rhino turnout medium. Funkar för oss.

Knapp

Igår bytte vi täcke till "Bubbeltäcket" ca 200g utan hals och pjox..

kl

Isag har häst 1 (helklippt för ca 1 månad sen) samma som igår, alltså ett 100g (? det är tunnt iaf!) stalltäcke och ett 100g regntäcke.
Häst 2 (tunn vinterpäls, har varit klippt) har ett 200g "vintertäcke".

Här är 2 plusgrader just nu, och det blåser en del. (den enda lilla missuppfattning om dagens väder, trodde det skulle vara vindstilla...)

Fullblod går med fleecefodrat regn ännu. Det är det enda som är tillräckligt vattentätt för tillfället.
Kallblod går naken. Lika mkt plusgrader o lera här som i övriga söderland...

Jag lider med din häst!:crazy:

det är vi flera som gör.
Filippa99: varför skriver du i tråden, det verkar som du inte bara är ointresserad av din hästs hälsa utan dessutom gillar att skriva hur mycket du övertäckar den bara av princip? Har du inget intresse av att lära dig vad som är hälsosamt och humant för ditt djur?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt