Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Minus 6 sol o lätt vind. Under gårdagens nat -13

1:Nordsvensk helklippt för 2månader sen: Fodrat regntäcke ute/inne
2:Halvblod helklippt frysen av sig: 300g termotäcke ute o 300g stalltäcke inne

3:Fjording oklippt 200g termotäcke, går på lösdrift
4:Varmblod oklippt 200g termotäcke, går på lösdrift
5: Varmblod oklippt, lite tunn för ögonblicket. 100g+200g bucas, går på lösdrift
6,7: fjordingar unghästar, oklippta, går på lösdrift

Är Tiger frusen av sig? Boye är nog den mest frusna connemaran jag träffat på. Han är iof helklippt men går med ett HW Rambo Wug som är rejält tjockt (370grams = http://www.horseware.com/turnouts/rambo/turnoutswug.asp). Så fort det närmar sig -15 så fryser han som en tok. Med tanke på att han tidigare i princips gått otäckad på lösdrift så trodde jag att han skulle vara härdad. Mina har dessutom fri tillgång till mat ute i hagen...

Den andra däremot fryser i princip aldrig... han är av rejälare connemaramaterial! :D

Weeeiii äntligen är det vinter :D Smällkallt, solsken... dessvärre ingen snö. Har legat runt -10 dagtid och kanske -15 nattetid i 1-2 veckor nu och det verkar inte bli varmare de närmsta dagarna heller. Ett kärr i närheten är totalfruset och det vet jag inte om det någonsin varit :p

Nordisen går naken. Han är spårklippt men det har vuxit ut mycket nu. Funderar på att klippa igen, men vill inte göra det så länge det är så här kallt eftersom han alltid går otäckad (biter sönder täckena).

Fullblodet går med thermotäcke och regntäcket. Gissar att thermot ligger på 200 g, inte mer iaf. Han är rätt bra pälsad men tunn.

De har fri tillgång på hösilage i hagen men aktiviteterna är lugna nu för tiden. Helst står de vid skogen och lapar sol när den behagar komma över trätopparna :)

bytte från mitt 200-grammare till 370 gram Horseware eftersom hästen tydligt visade att hon frös genom att skaka rätt orentligt vid intag..desutom ska ryggen hållas varm med tanke på hennes Kissing spines..-15 grader är det dagtid..

Min pålle går med ett blårutigt Himalaya Vinter från B*rjes. Det är 300g och lagom för honom nu när det är ca 10 minus

Är Tiger frusen av sig? Boye är nog den mest frusna connemaran jag träffat på. Han är iof helklippt men går med ett HW Rambo Wug som är rejält tjockt (370grams = http://www.horseware.com/turnouts/rambo/turnoutswug.asp). Så fort det närmar sig -15 så fryser han som en tok. Med tanke på att han tidigare i princips gått otäckad på lösdrift så trodde jag att han skulle vara härdad. Mina har dessutom fri tillgång till mat ute i hagen...

Den andra däremot fryser i princip aldrig... han är av rejälare connemaramaterial! :D

Nej det är han verkligen inte, han brås på sin mor - ett äkta stuteristo :D Rod däremot var en riktig fryslort av sig även om han inte var klippt de åren jag red, därifrån Boye fått det kanske?

Jag letar efter TUNNA HW täcken liksom :cool:

Här är det ca -15 grader ute och det blåser. Min häst är helklippt och har ett 200g fodrat stalltäcke inne på nätterna. Ute har hon stalltäcket + ett 280g fodrat vintertäcke. Hon är ganska frusen av sig.

/Amanda

de behöver du väl knappast leta efter ;) Finns ju hur mycket som helst.

amigo insulator stalltäcke 150 gram
Rambo California utetäcke 100 gram

osv osv osv OSV!!!!!!!!!!!!! :D

Okej okej, LETADE då :D men hur mkt som helst vet jag inte om jag håller med om, hade ju velat ha ett med v-front o tunt inne men nehepp :mad:

Fick mkt hjälp i mina trådar :bow:

*kl*

Min stackars häst hade 400g i natt och på förmiddagen, för igår sa alla att det skulle bli så kallt idag så jag lät det tjocka sitta på, men när jag vakna och såg att det bara var -2 så visste jag att jag skulle hitta en varm häst i hagen... Men nu står han med sitt 200g i stället är alldeles lagom varm :p

Lite samma här, min herre gick ut med 370 grams, och sen vände vädret och det blev minus ett. Han var rätt halvkokt.. inte svettig, men varm som en kamin. Inatt sover han i 150 gram (kallstall, samma temp som ute), men får nog byta imorgon, ska slå om igen och bli minus 15 igen då.

Har du testat Bucas? Både Bucas och HW wugarna passar Boye super!

Nope och jag har ingen i min närhet som ger möjlighet till det heller.

Nu ringde morsan dessutom o sa att förutom att täckestvätten (lämnade bort både inne o ute täcket innan Tiger skulle täckas) förstört innetäcket (användbart men wierd på en bog), som vi skulle köpa nytt på fredag, så läcker även utetäcket som ett såll :mad: Täcken höll tätt helt perfa första året och är nu tvättat denna gången - hästen blöt på större delen av kroppen vid sista intaget. Så det blir inte till att leta reapriser i vår inför nästa vinter, det blir dubbla köp på fredag ist, underbart :D

Tur jag bara har kurslitteratur i den ena kursen åtm ;)

Ingen garanti på tvätten? Och ffa - impregnerade du dem också i samband med tvätt?

Alltså, hade jag lämnat bort dem på tvätt ngn annanstans hade jag blivit fly förbannad. Men nu var så inte fallet utan vi lämnade dem helt ovetandes om detta problem till min mors vän som tvättat täcken ett bra tag och antog såklart att vi skulle få tillbaka täckena i samma skick - om än renare. Jag antog oxå att hon impregnerade dem om det skulle behövas. Som sagt, hon är lite mer van vid täckestvätt än vi. Troligvis är de tvättade för varmt. Men jag tänker inte bråka om det, täckena skulle ändå bytas ut om än kanske inte så snart...

Sedan vi hämtade dem så har vi bestämt oss för att enbart köpa kvalitetstäcken som är LÄTTA att tvätta själva i vatten hemma i badkaret om man nu måste tvätta dem.

Den minan går jag iaf inte på igen :cool:

Ah, då förstår jag.

Jag har slutat tvätta hemma, lämnar bort på tvätt och impregnering (180 kr totalt/täcke för utetäcke). De blev som nya bokstavligt talat, trodde inte de kunde bli så gnistrande rena efter så många år. Och kändes lätt värt pengarna.

KL

Ca -3 grader o snö idag.

Häst 1, äldre halvblodsdam, 24 år, helklippt. 150 g HW Amigo stalltäcke + 200 g HW Amigo ute. När temperaturen låg på -15 hade hon ett 350 g HW Amigo utetäcke.

Häst 2, halvblod, 5 år, går på lösdrift. För tillfället är han oklippt och otäckad oavsett gradtal. I helgen ska han klippas och då får han ha täcke. Vilken tjocklek vet jag inte än, beror på väder och vad hästen säger.

Ah, då förstår jag.

Jag har slutat tvätta hemma, lämnar bort på tvätt och impregnering (180 kr totalt/täcke för utetäcke). De blev som nya bokstavligt talat, trodde inte de kunde bli så gnistrande rena efter så många år. Och kändes lätt värt pengarna.

Jag ska höra mig för mer bland hästfolket i klubben om det finns ngt bra ställe man kan tvätta på, då kanske man vågar testa igen :angel:

*kl
Ca -8 här nu, blåser ganska kallt. Min helklippta, frusna kille, har 300 g Bucas-innetäcke och utanpå det ett tunt fodrat, 100 g, utetäcke. Funkar utmärkt. Han kan bli på gränsen till för varm inne, jag skulle behöva ha ett innetäcke som ligger mitt emellan 100 g och 300 g som är de två jag har nu.. Slår det om och blir varmare igen så blir det 100 g innetäcke igen.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama