Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL

ca 2 + dagtid
pålle har nu fleecetäcke på natten, naken mellan insläpp och nattning för att lufta.
ute har han fleece + ett bucas halvhals, (medium tror jag det är), ca 200 gr klippt men med lång utväxt.
ska klippas igen idag, men kommer ha samma täckning om det inte blir mkt kallare än nu.

D-ponnyn är oklippt och har tät men inte så jättelång päls så han går bara med ett regntäcke. Vi har väll runt 0 grader så det klarar han sig fint med.

kl

är ngn minusgrad nu, hästen går med ett shiresfleecetäcke+HW amigo 200g med helhals.

Nu har vi runt +grader på dagen och någon - på natten så hon har ett 200g täcke ute fundera på naken inne då vårat tunna innetäcke gick sönder igår.. Suck.. Hon är klippt i okt med nu börja all päls komma på plats igen.

har haft ca 10 minus idag och mina har enbart ofodrat regntäcke, då de e kallblod. Men Thyr har täcke enbart för att han har en muskelskada så att han inte ska bli kall och blöt. när han har återhämtat sig så blir det täcke av*om de inte e jätte kallt förstås* men till nästa vinter går nog alla "nakna";)

har haft ca 10 minus idag och mina har enbart ofodrat regntäcke, då de e kallblod. Men Thyr har täcke enbart för att han har en muskelskada så att han inte ska bli kall och blöt. när han har återhämtat sig så blir det täcke av*om de inte e jätte kallt förstås* men till nästa vinter går nog alla "nakna";)

ett litet tips: hästen blir i regel kallare i minusgrader utan nederbörd, med ett ofodrat täcke på sig än om den var utan. detta för att täcket trycker ner pälsen och hindrar håren att resa sig, vilket de gör naturligt för att isolera. Med andra ord tar du bort hästens egen isolator förmåga utan att erbjuda ngt isolerande i stället. På en häst med en muskelskada skulle jag definitivt ha ett fodrat täcke om den ska ha täcke i så mycket kallgrader. det behöver inte vara tjockt - men ett värmande foder bör det definitivt vara- kan räcka med fleece rentav.

Senast ändrad:

Just nu är Tiger ute sitt sista pass och som vanligt har han sitt HW Rhino Wug med 200 g foder. När han kommer in byts det till HW Amigo Insulator 150 g. Helklippt 28 dec och mellan 0-4 har det varit idag.

Men nästa år funderar jag skarpt på att täckesklippa, skaffa ett tunnare utetäcke (ex HW California med 100 g) och låta honom stå naken inne. Min sadel är inte kompis med ländtäckena utan :(

Smyger in en fråga: Är det ok att låta hästen gå täckad så tror ni? Tänkte klippa halva huvudet, hela halsen, lämna rätt djupt med päls på sidorna, i kant med dressyrsadeln typ och ev klippa upp lite vid flanken och klippa allt nedanför inkl benen. Hästen är mkt varm av sig och skulle absolut inte klara av mer täckning än den han har nu som helklippt, oklippt täckas han aldrig och fryser aldrig, vid ridning är han varm med ett tunt ulländtäcke.

Idag var det - 14, snö och blåst. Båda hästarna helklippta

Häst 1: 2 st HW Amigo stalltäcke (á 150 g) + HW Amigo utetäcke (350 g) med hals (ofodrad). Hade bara ett stalltäcke + utetäcke på morgonen, men stod och skakade i hagen, trots fri tillgång på hö. Hon har aldrig varit speciellt frusen och har aldrig behövt mer än stalltäcke+utetäcke och hon har aldrig behövt halstäcke. Men nu är hon gammal och går ute längre tid i hagen.

Häst 2: Går på lösdrift. Hade ett HW Amigo utetäcke (350 g). Han frös inte, men verkade lite kallare än tidigare så han fick ett HW Amigo stalltäcke (150 g) på sig under utetäcket. Han är otroligt varmblodig och har hittills inte frusit något i vinter, trots många minusgrader. Klarar sig för det mesta med enbart ett HW Amigo utetäcke (200 g).

Just nu är Tiger ute sitt sista pass och som vanligt har han sitt HW Rhino Wug med 200 g foder. När han kommer in byts det till HW Amigo Insulator 150 g. Helklippt 28 dec och mellan 0-4 har det varit idag.

Men nästa år funderar jag skarpt på att täckesklippa, skaffa ett tunnare utetäcke (ex HW California med 100 g) och låta honom stå naken inne. Min sadel är inte kompis med ländtäckena utan :(

Smyger in en fråga: Är det ok att låta hästen gå täckad så tror ni? Tänkte klippa halva huvudet, hela halsen, lämna rätt djupt med päls på sidorna, i kant med dressyrsadeln typ och ev klippa upp lite vid flanken och klippa allt nedanför inkl benen. Hästen är mkt varm av sig och skulle absolut inte klara av mer täckning än den han har nu som helklippt, oklippt täckas han aldrig och fryser aldrig, vid ridning är han varm med ett tunt ulländtäcke.

Du VET ju vad jag tycker! :D

Självklart är det OK att klippa så. En häst som är varm av sig, är det ultimat med en sån klippning om den går ute mycket och inte rids/tränas dagligen i uppvärmda ridhus!
Mitt fullblod som är lika varm av sig som din, är täckeslippt varje vinter och det fungerar optimalt. Han svettas därmed inte under träning i ridhus eller ute, men håller sig varm med mycket lätta tunna täcken ute. Mycket smidigt och enkelt, och framför allt bekvämt för hästen!

På en sån häst är det ultimat med täckesklippning, därför att man behöver inte täcka extra eller i onödan, samtidigt som hästen kan tränas fullt ut utan att bli blöt, svettig och kall.

kl
i dag har det varit snöstorm och -15 c Då har han haft 1 fleece 1 tjockt vintertäcke 1 fleece fodrat rengtäcke+ hals, han är klippt och Frysen av sig:D

*Kl*
-5

Häst nr ett HW Amigo stalltäcke 150g inne Amigo ofodrat regntäcke ute på innetäcket. Oklippt med mkt lite päls. Konstaterat ryggproblem av vet får därför inte bli kall.

Häst nr 2: HW amigo stalltäcke 150g inne. Pessoa vintertäcke ute (osäker på fyllnaden). Helklippt senast 20 januari.

Båda hästarna känns lagom varma under täcket och stallet håller samma kyla inne som ute (+ nån grad).

Idag är det 2+ och snöar som attan. Helklippt halvblod går med 360 g täcke med halvhals. Halvklippt halvblod går med 100g täcke utan hals. (vanligt).

Här är det lite moln, i princip vindstilla och -2. Alla står inne i kallstall ca 3+.

Häst1 Normal päls. HW Rambo California 100g.
Häst2 Normal päls. Sjöhagenwear fléece, ska bytas till ett California.
Häst3 Möjligtvis lite mindre än normal päls. Gramgårde fléece, ska bytas till ett stalltäcke.
Häst4 Helklippt. HW Rambo California.
Häst5 Tunn päls. Pfiff fléece ska bytas till ett stalltäcke.

Som macken redan svarat så kan du mycket väl göra så.:idea: Verkar som en bra lösning både för dig och hästen.

Stockholm, runt noll och några minusgrader

Varmblodstravare med tunn päls (inte klippt)
Ute:300gram vintertäcke
Inne: 250grams stalltäcke

Helklippt arab/NF-korsning
Ute: 300grams vintertäck
Inne: 200grams stalltäcke

KL

-5 ute nattetid, -2 ute dagtid. + 3 i stallet ca.
Filtklippta fullblodet står med fleecefodrat utetäcke både inne och ute just nu - funkar bra eftersom tempen ligger så likartat, samt ingen nederbörd eller skit ute utan torrt och fint.
aldeles lagom SVAL under täcket : )

*kl*
Har en import som fortfarande inte fattat att hon flyttat norröver där det är kallt och inte sätter någon som helst vinterpäls. Dessutom är totalt ur kondition och står i boxvila i ett stall som förvandlas till ett kylskåp på dagarna när de andra går ut i hagen. Hon står med ett 400g Equiline på sej. Jag har också bytit ut spånet mot halm så hon kan äta för att hålla värmen(hon kan ju inte gärna springa för att hålla värmen)

Häst2 Normal päls. Sjöhagenwear fléece, ska bytas till ett California.
Häst3 Möjligtvis lite mindre än normal päls. Gramgårde fléece, ska bytas till ett stalltäcke.
Häst5 Tunn päls. Pfiff fléece ska bytas till ett stalltäcke.

H2 HW Rambo California 100g
H3 Shires stable 200g
H5 Termo Master stalltäcke 200 eller 300g (kommer inte ihåg)

Du VET ju vad jag tycker! :D

Självklart är det OK att klippa så. En häst som är varm av sig, är det ultimat med en sån klippning om den går ute mycket och inte rids/tränas dagligen i uppvärmda ridhus!
Mitt fullblod som är lika varm av sig som din, är täckeslippt varje vinter och det fungerar optimalt. Han svettas därmed inte under träning i ridhus eller ute, men håller sig varm med mycket lätta tunna täcken ute. Mycket smidigt och enkelt, och framför allt bekvämt för hästen!

På en sån häst är det ultimat med täckesklippning, därför att man behöver inte täcka extra eller i onödan, samtidigt som hästen kan tränas fullt ut utan att bli blöt, svettig och kall.

Jo det vet jag ju :D

Har du ländtäcken när du rider? Det är främst det jag vill komma undan med att slippa nämligen :angel: Iaf att inte behöva ha det varje dag.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama