Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Ska bli hyfsat klart idag, nu -7 mitt på dagen skulle det gå upp till -5. Lite vind.

Alla inne nu men ska ut om 45min tar för det.
Häst1 HW Rambo Orginal medium 200g
Häst2 HW Rhino Orginal medium 200g
Häst3 HW Rhino Wug heavy 370g
Häst4 Hansbo stalltäcke 400g + HW Rambo Supreme ligth 0g med HW Rambo California hals 100g
Häst5 HW Rambo California

Gillar snö:banana:

KL

Molnigt, ca -5 grader.
Häst 1: BoT nättäcke + 200 gr Amigo
Häst 2: Nakenfis :D

BoT-nättäcke, ger det ifrån sig någon värme? Det ökar blodcirkulationen så då borde värmen öka?

Just nu är det ca 2-3dm snö och - 2 gr.

Häst1: Helklippt för 2månader sen, Bucas vintertäcke 250g.
Häst2: Täckesklippt för en vecka sen, Horsewear vintertäcke 250g och Hansbo 100g täcke.

*kl*

Kom till stallet vid 17-tiden idag och blev rejält irriterad. Trots tydliga anvisningar om täcken stod fröken med sitt thermotäcke 300g över sitt vintertäcke på 300 g. Nu har jag gömt thermotäcket. Han som sköter in/utsläpp i "mitt" stall är väl så van vid att alla inackorderade klär på sina hästar så mycket det går att han tog för givet att hon skulle ha det på sig också.
Imorgon blir det som vanligt igen och hon får gå med sitt 300 gram täcke.

Här är det helt kart, har så varit hela natten = kallt. Nu är det -10 blir förhoppningsvis lite varmare på dan, skulle tippa på -3-(-5).

Alla inne nu ca 2+ i stallet:
H1 Rambo Orginal 200g
H2 Rhino Orginal 200g
H3 Shires Tre crown horseline Stable 200g
H4 Sitt sprillans nya Rambo Supreme Heavy 420g :love:

BoT-nättäcke, ger det ifrån sig någon värme? Det ökar blodcirkulationen så då borde värmen öka?

Inget täcke ger ifrån sig värme!!! Täcket isolerar den värme som hästen avger. Hur varmt ett täcke är beror enbart på hur bra det isolerar, vilken isolationsförmåga det har. Täcken med mer foder kan i regel lagra mer varm luft eftersom det är mer plats mellan yttermaterialet och hästen än vad det är i tunna. Dock kan den effekten tas bort genom att ha ett tungt/tjockt täcke utanpå ett tunnare. Då det tunnare trycks ihop tappar det sin isolerande förmåga. Vilket i sin tur ger att dubbla täcken (med undantag för skaltäcken = ett ofodrat lätt regntätt täcke endast till för att hindra nederbörd att blöta ner undertäcket/hästen) isolerar bara 20% mer värme än vad det undresta täcket gör ensamt. Om det övre inte är väldigt mycket tjockare än det undre.

Back on Track ska reflektera, inte avge infraröd strålning från hästen som vid tillbaka strålningen ska öka blodcirkulationen.

knappen

Idag är det minus 8 och det blåser lite granna. Pålle går med 300g Event vintertäcke samt ett 100g halstäcke.

Vi har några minusgrader, molnigt. Fbl går med splirrans nytt regntäcke med fleecefoder för hans gamla var söndertrasat. Kbl går naken.

(Kan man skicka übertrasiga täcken - både utsida och innerfoder alltså - på lagning nånstans?)

*kl*

Idag är det -5 och vindstilla. Pållen har 200g och pållan har 165g. Om det blir kallare kommer jag behöva byta på valacken, då till 300g :p

*kl*

Idag är det -5 och vindstilla. Pållen har 200g och pållan har 165g. Om det blir kallare kommer jag behöva byta på valacken, då till 300g :p

det är i princip absolut noll skillnad för hästen mellan 200 gram och 300 gram. Om den håller sig varm i 200 gram gör den även det i 300 gram. Hästen har en komfortzon på ca 20 grader.

kl

Hästen står inne nu med bomullstäcke med BoT ryggplatta insydd.

Ute har hon på sig 200g.

Det är runt -5*c skulle jag tro... (är 13 mil ifrån henne)

Hästen var lagom varm/sval under både bomullstäcket och utetäcket idag :laugh:

Diana

knappen

I natt var det -16 här och nu ligger det på ca -7. Så pålle går kvar med sitt 300g halvhalstäcke + 100g halstäcke.

kl

Här är det -8 molningt och svag blåst.

Än så länge är alla inne i stallet där temperaturen ligger precis över 0:an.
H1 Rambo Orginal medium 200g
H2 Rhino Orginal medium 200g
H3 Shires Tree Crown Horseline Sable 200g
H4 Rambo Supreme heavy 420g

kl

Senaste veckan har vi inte haft under -20 grader ute mesta dels är det 25 och kallare. Sen har gumman börja få tillbaka sin päls nu, så vi använder.
Innetäcke 350g i stallet där det ingen värme är. Vid utgång har hon också utetäcke 200g, hon står stilla i hagen mest hela dagen.

Knapplån

Runt -4 dagtid, hästen gick ute i 200g Rhino Wug, när han kom in vid 18-tiden kändes han lagom under så han får stå med det över natten (utebox).:)

Nu växlar det mellan ungefär -2 och -10 under dagarna. Men fbl går med sitt fleecefodrade regntäcke, funkar skitbra. Är ljummen under. :) Kbl naken.

Travaren går med fleecefodrat regntäcke, är klippt hela halsen + bogen.
-20 till -25 ute
Sval under täcket !

Min häst har ett vintertäcke från event med 300 gr foder och halvhals.

KL

Filtklippta fullblodet (högt klippt, bara rygg och länd som har pälsen kvar, nyklippt vid nyår) i full kondition, går med fleecefodrat utetäcke med halvhals. har just nu samma inne och ute. det är 1 dm snö, ca -3 grader, och ca +4 i stallet. Det har blåst och haft sig i samband med snöfallet senaste dagarna, så halvhalsen passar bra. Mer foder behövs absolut inte på honom, han är lagom sval och fin under täcket som vanligt! :grin:

*kl*
-3,5 grader, vindstilla och lite sol. Alla 4 kan egentligen vara nakna nu men jag sitter på jobbet och det var bara fleecefodrade regntäcken som åkte på imorse...Har mest täcke just nu för att skydda mot ev nederbörd, är jag hemma vid får dom vara utan. Alla hästarna är klippta mer eller mindre

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama