Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Som macken redan svarat så kan du mycket väl göra så.:idea: Verkar som en bra lösning både för dig och hästen.

Ja jag räknade ju inte med att sadlarna skulle åka bak av ländtäckena, har jag aldrig varit med om innan :mad:

Tror du oxå man kan slippa ländtäcke på det viset?

Jo det vet jag ju :D

Har du ländtäcken när du rider? Det är främst det jag vill komma undan med att slippa nämligen :angel: Iaf att inte behöva ha det varje dag.

Jag har inte täcke när jag rider ut och håller hästen i rörelse, om det inte är -10 grader eller kallare. Han har sitt eget ländtäcke = pälsen kvar : )

jag har SKRITTtäcke under uppvärmning innan ett träningspass och efter under avskrittning när jag ridit hårda intensiva träningspass. Men jag har som sagt skritt täcken, inte ländtäcken - dvs de ligger inte och drar i sadeln alls, en vesäntlig skillnad.

*kl*

-28 grader idag :eek: Hästen fick på sig tjockt Rambo fleecetäcke, stalltäcke 150g och sitt tjocka 370g? Rambotäcke.

Jag har inte täcke när jag rider ut och håller hästen i rörelse, om det inte är -10 grader eller kallare. Han har sitt eget ländtäcke = pälsen kvar : )

jag har SKRITTtäcke under uppvärmning innan ett träningspass och efter under avskrittning när jag ridit hårda intensiva träningspass. Men jag har som sagt skritt täcken, inte ländtäcken - dvs de ligger inte och drar i sadeln alls, en vesäntlig skillnad.

Mitt sadelkräk åkte bak när jag hade filten oxå :mad: Antagligen så är det väl på gränsen att sadlarna inte åker bak på honom och lägger man på ngt så går det över gränsen.

Dock vill jag nu minnas att jag inte ridit med nya hoppgjorden utan täcke än, och jag hoppas att det inte är den som dra bak sadeln :eek: Dressyrsadeln ligger ju kvar om man sadlar om så den är jag inte rädd för, även om den med ska få en ny gjord.

Aja, hellre det är att 9 av 10 sadlar åker fram som på mammas pålla.

Kl.
Suck detta med täcken är ett Aber!!! När jag köpte min häst hade hon så otroligt dålig päls( läs minerlbrist), den stod rakt ut och va ruggig, så då klippte jag henne 1 gång (läs slutet av sep) och hon sätter inte direkt päls fort. Än syns kanten efter där hon är klippt väl, så måste ha täcken. Nu när det va som mildast ute har hon bara utetäcke 200g och får gå naken/lufta inne på natten.. Sen kom snöstormen och kylan antingen -21 le kallare och snöstorm lr 15 och kallre + Blåst och snöstorm. Så då klädde jag på henne extra hon fick både tjockare innetäcke inne (kallstall utan värme + blåder det så blåser det igenom stallet) och utetäcke på vid hagvistelse.
Nu börja Abret!!! Ena dagen vänder det från -20 till -15 ja då får hon ha samma täcke = fortfarande snöstorm, nästa dag slutar stormen men -20 ut.. Sen slår det om och blir Sol -5 till -10 ut och skönt. = jag klär av hästen och hon får tunnare täcke. Idag igen är det -21 ut AAAAAAAAAAAA... Hon kommer att frysa... Jag måste nog åka på lunchen och byta täcken om det inte blir bättre. Kan även säga att vid stallet är det ett kall hål..

Nästa år blir det inte att klippa hästen i första taget!! Då kanske man slipper detta Aber!! fast vad gör man inte för sin älskade häst..

Runt -20 här, klippta pållen går med ett fleecefodrat regntäcke ute, naken inne (någon minusgrad i stallet)
Sval under täcket och verkar nöjd med livet !
(Har både dunge och vindskydd att gå in i om han önskar.)

*kl*
Vi hade -24 i morse..alla 4 hästar är klippta och har därför vintertäcken på sig. Men inne får dom faktiskt vara nakna :laugh:

Lite OT: Men är det någon som har erfarenheter av Hansbos Trend täcken? Funderar på att köpa ett av deras vintertäcken med combohals (helhals, vad jag förstår?) med 400g fodring.

KL

Suck, här har det varit runt 20 minus i drygt en vecka nu och det börjar kännas ledsamt.

Min 21-åriga valack har ett amigo 200gr och ett rhino plus 370gr med hals på sig. Hade bara rhinot tidigare men han började frysa när temperaturen sjönk under -15 och han har en känslig rygg som inte blir glad av att han står och skakar dagarna i ända. Dessutom är han filtklippt.

Sådär, det måste vara tillräckligt med ursäkter för dubbla täcken. ;)

Andra hästen är inte klippt och hon går utan täcke och känns ändå behagligt varm när man gräver ner fingrarna i pälsen. :)

Bägge står på lösdrift.

kl

vi har från +1 till -5 nu, har ett tjockt Hansbostalltäcke (antagligen mitt bästa täckesköp) med magplatta och ett Agriatäcke m. helhals ute.

*kl*

Idag är det ca -5 o uppehåll, men finns nog risk att det blir lite snö senare.

Nr1: 150gr innetäcke +100gr utetäcke. Helklippt häst som ska klippas idag igen
Nr2: 200gr utetäcke. Långhårig men frusen o gammal (24 år)

*kl*

Ingen aning om hur kallt det var i morse när pållarna kom ut men nu är det ca 1 plussgrad och solen tittar fram.

Min oklippta connemara har antagligen sitt 400gr vintertäcke från Shires på sig (fast det är mer kanske som 300gr foder då det är inne på sin fjärde säsong nu :)

KL

Just nu är det lätt molnighet, nordlig vind och -5.

Fyra ute:
1: Normal päls HW Rambo orginal medium 200g.
2: Normal päls HW Rhino orginal medium 200g.
3: Lite mindre än de två första men ändå normal päls HW Rhino Wug heavy 370g.
4: Helklippt HW Rambo California 100g.

Kallstall ca 1+
5: Väldigt kortpäls Hansbo stalltäcke någonting med magplatta (fast jag annvänder inte den) 400g.

the_connemara: Ja om du filtklipper kan du skippa ländtäcket. :)

Dom har thermotäcke och tjockt regntäcke ute o fleece inne.
Båda är oklippta, men kallt i stallet

Hmm mina står med samma som de gjort hela tiden nästan :p

Fbl, spårklippt under halsen fram till sadelgjorden - regntäcke.
Kbl, spårklippt men i princip utväxt - naken.

Vi har mellan 0-5 minusgrader, snöar och blåser lätt i princip varje dag denna vecka.

idag hade vi -25
Pålle står med fleecefodrat regntäcke även idag (så blir det när man bara har tre ute täcken :p)
Han fryser inte är lagom sval under täcket, har ett vindskydd och en dunge att gå in i om det blåser.
Han är klippt hela halsen och bogen typ (vart en blandad klippning :D)

Ja vi har åsså kallt i stallet idag igen.. Så gumman ha tjockt innetäcke ca 350g (det tunna gick sönder) och utetäcke ca 200g. Hon har avlång hage utan skydd, står själv och står mesta dels still och korthårig.. Så hon behöver sina täcken.. Blit det kallare finns tjockare utetäcke åsså..
Hon är lagomt sval/varm under..

- 5 kanske.. de är ute.. snö och blåst. 200 grams ute täcke + bot sommartäcke under. oklippta

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama