Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

-10 här, 150 grams (fleecefodrat regn) då temperaturen ska slå om och han var sval men inte frös under täcket imorse.

Här växla värmen från -5 till -15 på en dag. Så gumman som hade tunnt inne täcke (50g)och vintertäcke (350g) på sig, skaka som bara den vi intag för ridning, så vi bytte bara till de tjocka täcken igen inne (300g) och ute täcket (350g). Så nu fryser hon inte, och idag blev det kallare än igår, brrr.. Hoppas det vänder.

Fbl; 200 g thermomaster, ofodrat Domani regntäcke (klippt under halsen + framsida bog dvs knappt nånting :p)
Kbl; utvuxen spårklippning, otäckad.

Igår och idag ligger det runt -5 och idag småsnöare det och blåser lite. Fbl kanske är lite varm men han ska lägga energin på att gå upp i vikt och inte på att hålla värmen...

idag var det -12 när de skulle ut, hon får ha sitt 200 grams amigo nu för i helgen ska det bli +5.

jobbigt med växlande väder..

Knappen

Idag snöar det ganska rejält.. -16 när jag var uppe vid 5tiden och nu -6. Pålle har sitt 300g Eventtäcke med 100g halstäcke på sej.

*kl*

Nu ligger det runt 0an här igen så min helklippta häst (omklippt vid jul så ingen utväxt) har nu återigen sitt fleecefodrade regntäcke på sig. Innan när vi hade 8-12 minus och helruggigt väder fick han ha 300 g vintertäcke.

KL

Blåser dyngkallt, ca. 2+

Oklippt vbl: fleecefodrat regntäcke.
Spårklippt shettis: naken.

Jag förstår inte varför jag skriver. De har samma hela vintern iaf när jag tänker efter:p

Ursäkta men... Fattade jag verkligen rätt nu? Inne har häst #1 450 gram, när den går ut lägger du på 420 gram till, dvs totalt 870 gram??? Och häst #2 har 350 gram inne, och ute lägger du på 470 gram till, dvs totalt 820 gram??

Med all respekt, men om det stämmer, försöker du koka dem eller varför så fruktansvärt med täcken? Antar/hoppas du har kallstall, men ändå, varför så fruktansvärt mycket täcke ute?

Trodde aldrig att dagen då jag försvarade den täckningen skulle komma, MEN. Om du läser förra årets tråd hade både miss sixtys och svea08s hästar den mängden i 2+. Så jag tycker det är ett klart framsteg:idea::bow: att de har så mycket täcken när det är -10 istället för 2+.

-10 här nu..
häst 1:
inne: Amigo 150g + Amigo 300g
ute: Rambo supreme 420g m hals över innetäckena
häst 2:
inne: Amigo 150g + Agria 200g(?)
ute: Bucas Power turnout 470g m hals över innetäckena

-10 ute
häst 1: ( extremt frusen )
Horseware suprem
Rihno stabel plus
Horseware underblanket
häst 2:
Horseware Rambo plus
Mark todd stalltäcke

Dock vill jag påpeka att om svea08 tog bort det understa täcket när hästarna är ute skulle de troligtvis vara varmare under än vad de är nu. Eftersom de två övre täckena tynger ner det understa så mycket att det knappt får plats någon luft alls från hästen i det. Eftersom det är varmluften som hästen avger ut i luften men behålls i täcket på grund av fluffigheten i fodret och isolationsförmågan hos täcket, inte antalet gram som bestämmer hur varmt täcket är.

För att inte nämna de många negativa effekterna det finns av att hästen tvingas stå med så mycket vikt på sig. För ett täcke till en normal stor häst är minst 5 kvm (kvadratmeter). Om vi då räknar på vikten här ovan.

MS Häst1 HW Supreme 420g*5 + Rhino stable 200g(300?)*5 + HW Underblanket 150g(300?)*5= 3850g i fodret + 1,5kg per täcke i yttermaterial, innermaterial samt spännen= 3850+(3*1,5)= 8350g = 8,35 kilo. Tänk att stå med 8 ½ mjölkpaket på sig hela tiden.

MS Häst2 HW Rambo plus 370g*5 + Mark Todd 250g(400?)*5= 3100g i fodret + 1,5kg i ytter-/innermaterial samt spännen= 3100+(2*1,5)= 6100g = 6,1 kilo.

Sv08 Häst1 Amigo 150g*5 + Amigo 300g*5 + HW Supreme 420g*5= 4350g + 1,5kg på inner-/yttermaterial samt spännen= 4350+(3*1,5)= 8850g = 8,85 kilo.

Sv08 Häst2 Amigo 150g*5 + Agria 200g*5 + Bucas 470g*5= 4100g + 1,5 kg/täcke för inner-/yttermaterial samt spännen= 4100+(3*1,5)= 8600g = 8,6 kilo.

Detta är alltså den vikten hästarna har tryckande över ryggen, länden och korset.

Just nu +4 ute, mellan 5-10+ i stallet.

Alla fem varsitt HW Rambo California 100g.

Idag var det varmt ute ca +5. Ponnyn hade regntäcke o storpållen (som är helklippt) fick på sig 100gr halstäcke. Alldeles lagom.

Nu står de inne i stallet mellan +5-8 grader. Ponny nakenfis och storpållen har BoT nättäcke.

Väldigt intressant beräkning! :)

Här är det ingen större förändring. Nordisen går naken och fullblodet med regntäcke. Han är numera klippt under halsen och fram till sadelgjordsläget. Just nu står de i stallet men ute är det strax över nollan dessa dagar, mkt blåst.

kl

Här är det KALLT idag.. -20 när jag kollade vid 10-tiden..
Häst 1 (tunn vinterpäls/"sommarpäls") har 200g stalltäcke + 200g vintertäcke
Häst 2 (klippt november, så dax att klippa igen..) har 100g stalltäcke + 400g vintertäcke.

De har samma täcken i "alla" minusgrader just nu.. men båda ska klippas inom det närmaste så då blir det väl lite ändring kanske.

*kl*

Min pålle hade 100g på sig i -2 grader, svaga vindar och uppehåll igår. Han frös när jag tog in honom från hagen. Fick på sig ett 150 g stalltäcke under innan han fick gå ut igen. Jag har hellre ett tjockt än två halvtjocka, men vintertäcket (300 g) hängde på tork.

Tillägg: hästen är oklippt, men har inte nån vidare tjock päls. Går i nerbetad gräshage och har fri tillgång på halm att tugga på om han vill.

kl
-5, lite blåst
Helklipp gamling: tjockare vintertäcke med helhals. Både ute och inne.
Har ingen aning om tjocklek, äldre täcke.

Kl
-1, vindstilla, lite snöigt.
Helklippt gammelman: Tunt vintertäcke, både ute och inne.

kl

-1, vindstilla och uppehåll. Halvklippt men utvuxet. 150g stalltäcke + ofodrat regntäcke som skal. Skulle kunna gå naken eftersom han går på fritillgång just nu, men har ingen som kan klä av honom.

kl

Min häst är inte nyklippt men har väldigt kort päls och har just nu
1 domani våffeltäcke (hade ett fleece innan men hon spräckte det vid bogen :p) 1 Domani termotäcke 200g och 1 Horseware regntäcke med 150 grams fodring
Lite lager på lager :p
temperaturen växlar väl mellan -5 och 1-2 grader..

Dock vill jag påpeka att om svea08 tog bort det understa täcket när hästarna är ute skulle de troligtvis vara varmare under än vad de är nu. Eftersom de två övre täckena tynger ner det understa så mycket att det knappt får plats någon luft alls från hästen i det. Eftersom det är varmluften som hästen avger ut i luften men behålls i täcket på grund av fluffigheten i fodret och isolationsförmågan hos täcket, inte antalet gram som bestämmer hur varmt täcket är.

För att inte nämna de många negativa effekterna det finns av att hästen tvingas stå med så mycket vikt på sig. För ett täcke till en normal stor häst är minst 5 kvm (kvadratmeter). Om vi då räknar på vikten här ovan.

MS Häst1 HW Supreme 420g*5 + Rhino stable 200g(300?)*5 + HW Underblanket 150g(300?)*5= 3850g i fodret + 1,5kg per täcke i yttermaterial, innermaterial samt spännen= 3850+(3*1,5)= 8350g = 8,35 kilo. Tänk att stå med 8 ½ mjölkpaket på sig hela tiden.

MS Häst2 HW Rambo plus 370g*5 + Mark Todd 250g(400?)*5= 3100g i fodret + 1,5kg i ytter-/innermaterial samt spännen= 3100+(2*1,5)= 6100g = 6,1 kilo.

Sv08 Häst1 Amigo 150g*5 + Amigo 300g*5 + HW Supreme 420g*5= 4350g + 1,5kg på inner-/yttermaterial samt spännen= 4350+(3*1,5)= 8850g = 8,85 kilo.

Sv08 Häst2 Amigo 150g*5 + Agria 200g*5 + Bucas 470g*5= 4100g + 1,5 kg/täcke för inner-/yttermaterial samt spännen= 4100+(3*1,5)= 8600g = 8,6 kilo.

Detta är alltså den vikten hästarna har tryckande över ryggen, länden och korset.

Du är fantastisk som orkar förklara och illustrera så konkret med mått och vikt dessutom. Imponerad. Eloge! :bow:

kl

O grader och blött
Helklippt gamling: tunt vintertäcke (gammalt Börje-täcke) ute. Naken inne.
Ska klippas igen så fort klippmaskinen har kommit hem från "doktorn"...;)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama