Höst-och vintertråden

Sv: Höst-och vintertråden

Nej det är något annat. Jag har funderat på bakknäsinflammation, något i korset och en massa andra grejer. Hon rör sig konstigt i vänster varv.
Inte halt men något som stör. Skrittar man ut känns inget. Inte heller i trav till en början. Men efter en stund kommer sladdrigheten bak. Och när man byter varv märker man det. Vänster varv går hon mot handen, man måste driva som fasen och hon vill hela tiden inåt ridbanan. Kommer man ut på lite djupare underlag märker man det mer än väl.
Höger varv är som smör, hon är avslappnad, söker sig i rätt form osv.
Stundtals varm på skenbenet höger bak. Inte gallig, inte öm. Vilar ofta det benet men inte bara.
Hon växer nu också.

Veterinär på fredag och då kommer även min kiropraktor som vill vara med och lyssna. En kompis kom igår och kände igenom hästen. Hon sa att hade jag inte berättat att jag kände fel så skulle hon inte se det på hästen (hon kände igenom den stillastående). Däremot när hon tryckte på två punkter på baken så hästen svänger med baken såg man. Åt vänster inga problem, åt höger var det sämre. Baken svängde åt höger men mycket mer "motvilligt".

Dessutom har jag problem i vänster varv pga ryggskada. Kiropraktorn pratade lite om sadeln också, den ligger inte optimalt men inte hemskt. Är det inget ledproblem kan det ju vara en kombination med att jag är skadad, sadeln ligger fel och hon visar det på det sättet. Men jag vet inte. Vi får se.

Usch då! Hoppas vet och kiro hittar något litet och lättåtgärdat!

Själv har jag stått och hållt lektion på utebana i stormen Sven, kallt...:meh:

KL

Veterinärbesöket ställdes in pga stormen, nu ska jag försöka få en ny tid! Nu har lösa benbitar kommit in på listan över "tänkbara fel".
Härligt! Har man inget annat att oroa sig för kan man ju googla runt....

Listan ser ut:
Lösa benbitar
Ledinflammation (typ knä)
Senskada/varning
Skit i sadeln och felaktig sadel (vore det bästa)

Antagligen så behövde hon några dagars vila o du lyssnade inte på det örat i din nyfunna iver att flänga efter en viss fälttävlansherre på banan så därför fick din stackars häst fejka nån slags odefinierbar hälta som nu efter vila har försvunnit genom ett trollslag!:sneaky:

Eller?

Menar du att JAG skulle ha en intention att "cantra" förbi Mr Pooh på galoppstigen? Och bevisa att min häst galopperar bättre än honom?

Okej, kanske lite. :p Men ingen såg det ju :arghh: , ryttaren och Mister låg ju före hela tiden :meh:

Nädå, men jag är inte alls säker på att hon är helt bra. Jag har ju aldrig kommit igång med henne efter betet, ridit max 2 ggr i veckan, sen sjukdom och skor som flyger osv. Jag måste kolla henne iaf. Kände på henne igårkväll, inget varm i benen (och då testgalopperade jag lite i skogen innan på dagen för att se om det blir reaktion).

Idag satt jag jävligt löst. Min modiga trygga 3åring förvandlas ibland till en kastande dinosaurie.
Vi skrittade längs med en 80väg som trafikeras av allt möjligt i en strid ström. Där finns en busskur mellan gåvägen och bilvägen. Annie har aldrig brytt sig om den. Förrän idag. Antar att det var för att hon såg billyktorna reflekteras i glaset och sen stod det ju 3 CYKLAR där. Vi kom nästan förbi.....Sen kastade sig Annie till höger, rakt ut på en lerig åker. Stackars ryttarinnan :p hängde på vänster sida med höger skänkel nästan upp i egna hakan. Annie kan kasta sig, hon gör det fort och oförutsägbart :meh:

Efter det, när vi kommit från åkern, ut på gångvägen igen så skrittade vi rundan vi skulle tills vi skulle trava. Och som hon travade!
Måste vara ett vinnande koncept att kasta sig så, kändes som all spändhet släppte i henne :D

Ha ha haha med dina tidigare beskrivningar av Annies ngt runda uppenbarelse så såg jag en Mullefigur framför mig med alla 4 benen rätt upp i luften, manen stod rätt ut o svansen som en fana bakom sig när hon hoppade ut på åkern...

Min vision av dig på ryggen tar vi en annan gång...;):D

kl

Vilket härligt väder det varit denna hösten :love: Och nu har det ju tom vänt och är ljusare o ljusare på em! Vi har varit ute och galopperat och idag hittade vi ett litet träd att skutta över :bump:

Undra om det blir någon vinter i Skåne eller om man ska satsa på att komma i väg på terrängträning snart :p

Ja hoppas det blir torrare och vår direkt nu :) så slipper man snöslask, om snön nu behagar komma dvs.

Jag har fått en stock på ca 60-70 cm i hagen så det blir mycket skutt över den så snart det blir stabilare i marken och hästen fått på sig skor igen :) och så snart hålet efter hovbölden försvunnit..

Har också flera omkullblåsna träd i grannens skog som kan agera hinder om man bara röjer bort lite grenar :angel:

Min räcerpownie har hoppat ett hinder på typ 50 cm idag! Vi kanske hade vissa problem med framåtbjudningen men hon var inte alls tittig, hon taxerade i den mån det går i det tempot och vi red till och med mellan hösilage-balar som stod i paddocken. Inte brydde hon sig om det heller.

Hon travhoppade mest, stannade inte och det var tur att jag hade en förbygel att hålla i :p

Dessutom gjorde hon en sån fantastiskt fin galoppfattning idag!

Sedan avslutade vi detta år att gå runt i lite vatten.

Imorgon är hon 4 år O_o

Vad hände med denna?

37788_466432515029_5019540_n_zps735fe7db.jpg

kl

Vilket härligt väder det varit denna hösten :love: Och nu har det ju tom vänt och är ljusare o ljusare på em! Vi har varit ute och galopperat och idag hittade vi ett litet träd att skutta över :bump:

Undra om det blir någon vinter i Skåne eller om man ska satsa på att komma i väg på terrängträning snart :p

Äsch det var bättre väder förra hösten, nu regnar det ju bara... skitväder!

Jag tycker nog också att det varit helt ok väder hittills, det enda som stör mig är att det blåser hela tiden mer eller mindre. Dock inte idag så nu ska vi ut i skogen o galoppa lite!:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 555
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar