Hösilagefrågor

SnigelEffekt

Trådstartare
Varför är det inte bra när hösilaget blir för torrt, uppemot 75%. Man hör en del tycka det är jättebra med torrt silage o andra menar att det är inte bra, inte ur hästarnas välmåendesväg utan mer att hösilaget blir inte bra.

Hur länge kan man lagra en oöppnad bal utan att den blir dålig?

Har provat att söka men inte hittat svaret på min frågor, mycket tacksam för svar :idea:

Sv: Hösilagefrågor

Jag är ganska säker på att det finns svar på ett ställe till på nätet, men kortfattat:
Stärre mögelrisk eftersom det inte sker någon fermentation, grödan blir svårare att packa i pressen och grässtråna blir hårdare och riskerar att skada plasten.

Det är även möjligt att enterobakterier kan växa vid så höga ts-halter eftersom de inte konkurreras ut av mjölksyrabakterierna, men det är lite osäkert. Jag har bara varit med att diskutera det med Cissi Müller vid något tillfälle.

Sämre hållbarhet efter öppnandet eftersom det finns gott om näring för jäst och mögel och inte mycket konkurrens från andra mikroorgansimer. Det här är dock beroende på ett flertal andra faktorer.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 055
Senast: Snowball
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar