HorseReality XI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja alltså den hade ju minimibud som jag la, varför ha ett sånt om det inte duger. Känns lite skit att missa den hästen iaf.
Jag har dragit tillbaka massor av auktioner då det bara gett minimipris men då lägger jag vanligen ut dem igen någon dag senare. Det som stör mig i det du beskriver är det där att dra tillbaka och pensionera. Finns det buyout på hästen så räknar jag vanligen med att säljaren räknar med att den är värd i närheten av det priset. Trist bara att folk är så dåliga på att sätta buyout på sina 7 dagars auktioner (tänker på 2 Nelaria föl på den Hollänska servern)

Gaaah, kan ni hjälpa mig välja vilken hingst jag ska behålla?

Jag har två halvbröder på pappas sida och kusiner på mammas, så deras stamtavla är väldigt lik varandra. Båda är föreslagna till dressyr och jag avlar inte för tävling så har dålig koll på vad som är bäst vad gäller fördelning av gp. En av dem har högre siffror för dressyr (233 mot 240), men den andra har 1VG mer. Och är inte svart. :p

https://www.horsereality.com/horses/649061/l-kelpacitus (693, 2VG)
https://www.horsereality.com/horses/696134/ (694, 1VG)
Hur ser hopp-poängen ut för respektive? Och high score på utställningarna? 240 för dressyr är väldigt bra för oldie, mig veterligen :)

Ja, flera av deras/de hästar med GP 700+ verkar ha något A eller färre VG (dock är nog Moomins confo inte jättestark men det känns ju iof rätt normalt när han har så hög GP istället). Av de hingstar jag har uppskrivna så ligger han relativt högt på grenspecifik GP för dressyr och hoppning också. Funderat lite på om jag borde höja priset för att han inte ska bli överanvänd men tror det kommer ordna upp sig lite senare när nyhetens behag lägger sig. Vill inte att det ska vara för dyrt heller när enda alternativ är just DP för att 'mindre' spelare ska ha råd också.

Vet du om det finns marknad för studs med GP690+ men 12G (ett gäng G+ så de får sin star pred)? Har fått tre stycken på sista tiden och vet inte om jag ska behålla någon/alla/ingen.

Hoppas du får fina föl! :)

Jo, har sett en del reklam av hingstar med hög GP men med något A eller två. Vet inte hur många ston de får, jag använder inte hingstar med An själv. Nighthawk är nog den med bäst stats på papper vad gäller både confo och GP just nu.
Troligen, de avlar väl på med det mesta de har just nu i hopp om att han är ett mirakel så de kan bli först med 710+. Efter sin första batch med föl lär de lugna ner sig skulle jag tro. Men man vet aldrig, EmLar var _väldigt_ populär väldigt länge. Speciellt Amberflash använde honom väldigt flitigt, men Aileen också. Det dog ut lite till slut när GP:t började krypa upp.

Osäker på markand för 690+ utan VGn, tror de kan få ston om de har intressant stam, färg eller G+ på gallop/canter. Jag har en 691 med 1VG som jag haft läääääänge, inte funnits något intresse av honom alls. Jag har själv börjat använda honom nu med rätt bra resultat vad gäller att höja GP på ston med lägre sådan.
Har en 680 CR/CR nu med 12G som jag inte vet hur jag ska göra med. Funderar på om CR/CR och ändå hyfsat hög GP är dragning nog. Lutar åt semester på den dock.

Hur ser hopp-poängen ut för respektive? Och high score på utställningarna? 240 för dressyr är väldigt bra för oldie, mig veterligen :)

https://www.horsereality.com/horses/649061/l-kelpacitus
(693, 2VG) Dressyr: 233, Hopp: 380, 83.114 får 1st på show marginellt fler gånger (i snitt) än nedanstående.

https://www.horsereality.com/horses/696134/
(694, 1VG) Dressyr: 240, Hopp: 377, 82.706

Men dressyrsiffrorna på den undre kanske gör honom mer attraktiv för stoägare ändå?

Jo, har sett en del reklam av hingstar med hög GP men med något A eller två. Vet inte hur många ston de får, jag använder inte hingstar med An själv. Nighthawk är nog den med bäst stats på papper vad gäller både confo och GP just nu.
Troligen, de avlar väl på med det mesta de har just nu i hopp om att han är ett mirakel så de kan bli först med 710+. Efter sin första batch med föl lär de lugna ner sig skulle jag tro. Men man vet aldrig, EmLar var _väldigt_ populär väldigt länge. Speciellt Amberflash använde honom väldigt flitigt, men Aileen också. Det dog ut lite till slut när GP:t började krypa upp.

Osäker på markand för 690+ utan VGn, tror de kan få ston om de har intressant stam, färg eller G+ på gallop/canter. Jag har en 691 med 1VG som jag haft läääääänge, inte funnits något intresse av honom alls. Jag har själv börjat använda honom nu med rätt bra resultat vad gäller att höja GP på ston med lägre sådan.
Har en 680 CR/CR nu med 12G som jag inte vet hur jag ska göra med. Funderar på om CR/CR och ändå hyfsat hög GP är dragning nog. Lutar åt semester på den dock.
Sitter på mobilen nu så kan inte titta i mitt dokument men problemet (för mig) med Nightwalk är att han har väldigt låg grenspecifik GP tyvärr.

Vart lite brådis för killen till systemet så återkommer när vi är hemma igen :rofl:

Jag undrar om det är någon här som är intresserad av min arab Hoya (Miraj*Eqarra) då hennes nuvarande unge är avvand. Jag har för närvarande 4 avkommor, en är till salu, och måste sluta avla på henne. Hon ser inte mycket ut för världen med ett A på galopp men vilka avkommor hon lämnar. Det blir gärna bra GP och framförallt hög styrka tyvärr även ett A ibland.
https://www.horsereality.com/horses/119049/hoya

Är det någon här som har bra trakehner inom hopp? Gärna utan att gå back så mycket på dressyren.

Jag letar dejt till dessa två damerna:
https://www.horsereality.com/horses/508227/datsun
https://www.horsereality.com/horses/497116/hurricane-ione

Förresten, tack @Mistimed för de fina hingstarna! :D

Varsågod! Bara glad att du ville ta dem. :love:

Sitter på mobilen nu så kan inte titta i mitt dokument men problemet (för mig) med Nightwalk är att han har väldigt låg grenspecifik GP tyvärr.

Vart lite brådis för killen till systemet så återkommer när vi är hemma igen :rofl:

Ja, det beror ju på vad man prioriterar såklart också. Moonin kanske är bättre "på papper" för att hans gp är 19 poäng högre trots det lägre antalet VGn t.ex, beroende på vad för sto man betäcker och vad för mål man har. Det är ju svårt att väga ett VG mot GP, hur många GP-poäng motsvarar ett VG? :p :D Mitt största problem med Moomin är hans färg, nu har jag ju äntligen fått in gult i mina bästa linjer (eller ja, hela min flock... tack @Iamia :D ) . Jag vill ju inte lägga skimmel där nu vafan. :D

Jag har svårt att tävla mot GP-aveln dock, jag har fokuserat för mycket på confo och utställningsresultat tidigare. Mina bästa (bra confo, ok GP, placerar sig stadigt på 1st på utställning och lämnar fina ungar med jämn kvalitet) ston ligger alla kring 660 Och nu när jag fått 690+ hästar har alla varit hingstar. :p Men jag höjer gärna GP så mycket som möjligt, snart är EmLar ute ut stamtavlan på många ston i flocken och då kan jag höja confon med honom igen. :love:

Jag förstår killen, hela kvällen hade ju kunnat vara förstörd. :D

https://www.horsereality.com/horses/649061/l-kelpacitus
(693, 2VG) Dressyr: 233, Hopp: 380, 83.114 får 1st på show marginellt fler gånger (i snitt) än nedanstående.

https://www.horsereality.com/horses/696134/
(694, 1VG) Dressyr: 240, Hopp: 377, 82.706

Men dressyrsiffrorna på den undre kanske gör honom mer attraktiv för stoägare ändå?

Jag avlar för hoppning så jag hade valt Kelpacitus alla dagar i veckan men jag inte vad majoriteten har för mål. 380 eller 377 är ju inte så stor skillnad egentligen men där väger ett VG till mer än dressyrpoängen. De som avlar för dressyr skulle nog inte resonera så dock. 240 för dressyr är i högre skalan och 233 bra/acceptabelt (enligt mig). Så det beror på om ett VG till väger högre än dressyrpoängen eller inte.

Varsågod! Bara glad att du ville ta dem. :love:

Ja, det beror ju på vad man prioriterar såklart också. Moonin kanske är bättre "på papper" för att hans gp är 19 poäng högre trots det lägre antalet VGn t.ex, beroende på vad för sto man betäcker och vad för mål man har. Det är ju svårt att väga ett VG mot GP, hur många GP-poäng motsvarar ett VG? :p:D Mitt största problem med Moomin är hans färg, nu har jag ju äntligen fått in gult i mina bästa linjer (eller ja, hela min flock... tack @Iamia :D ) . Jag vill ju inte lägga skimmel där nu vafan. :D

Jag har svårt att tävla mot GP-aveln dock, jag har fokuserat för mycket på confo och utställningsresultat tidigare. Mina bästa (bra confo, ok GP, placerar sig stadigt på 1st på utställning och lämnar fina ungar med jämn kvalitet) ston ligger alla kring 660 Och nu när jag fått 690+ hästar har alla varit hingstar. :p Men jag höjer gärna GP så mycket som möjligt, snart är EmLar ute ut stamtavlan på många ston i flocken och då kan jag höja confon med honom igen. :love:

Jag förstår killen, hela kvällen hade ju kunnat vara förstörd. :D

Nighthawk har 370 för hoppning och 213 för dressyr. Tycker inte heller hans confo resultat stämmer överrens med 5VG, så jag är tyvärr lite skeptisk 🙈
Moomin har tex 239 för dressyr och 384 för hoppning så det är rätt stor skillnad och typ motsvarande conforesultat egentligen. Ja, jag vill inte heller ha skimmel egentligen :p men sjukt tacksam att han fick en så fin skimmelfärg åtminstone :laugh:

Köpte den här idag: https://www.horsereality.com/horses/685949/mzazi
Lever och flax 😀 Men trista siffror såklart... tänkte avla vidare för att förhoppningsvis få till bättre men behålla lever/flax.
Någon bukefalist som har lämplig hingst?

I övrigt åldrade jag upp några hingstar idag. Jag är för otålig 😅
Trakhener, okej siffror men inget wow. Svartskäck däremot😍
https://www.horsereality.com/horses/565694/through-the-fire-bc
Isis, inget speciellt här heller men färgen😍
https://www.horsereality.com/horses/627359/aegir-fran-baccu
Isis, äntligen en bra en!
https://www.horsereality.com/horses/695992/frami-fran-baccu

Jag avlar för hoppning så jag hade valt Kelpacitus alla dagar i veckan men jag inte vad majoriteten har för mål. 380 eller 377 är ju inte så stor skillnad egentligen men där väger ett VG till mer än dressyrpoängen. De som avlar för dressyr skulle nog inte resonera så dock. 240 för dressyr är i högre skalan och 233 bra/acceptabelt (enligt mig). Så det beror på om ett VG till väger högre än dressyrpoängen eller inte.

Well, det lilla jag tar in tävling så är det ju hoppning. Och det är bara på nivån att jag kollar de jag skickar på spa och behåller de som har 380+ i hoppning som tävlingshästar. Inge kul med dressyr när man inte kan mäta sig med Trak. :p
Jag lutade åt Kelpacitus eftersom jag jobbar mer med confo än med tävling, men blev osäker då den andras dressyrsiffror var så bra. Så ja, det får nog bli han ändå. Tack! :D

Nighthawk har 370 för hoppning och 213 för dressyr. Tycker inte heller hans confo resultat stämmer överrens med 5VG, så jag är tyvärr lite skeptisk 🙈
Moomin har tex 239 för dressyr och 384 för hoppning så det är rätt stor skillnad och typ motsvarande conforesultat egentligen. Ja, jag vill inte heller ha skimmel egentligen :p men sjukt tacksam att han fick en så fin skimmelfärg åtminstone :laugh:

Nä jag vet, senast jag kollade var inte hans ungar så mycket att hurra för confomässigt heller om jag minns rätt. :p Men han har ju ändå högre confo än andra hingstar med hög GP, även om flera VGn säkert är rätt svaga. Hoppas att det ska kunna falla ut rätt bra med de ston jag har som har starkare confo dock. Vi får se hur det ser ut, mitt favvosto väntar en unge efter honom om 4 dagar. Hon har två sen innan och har ärvt ner sina 5 VGn varje gång (Anthology som far till dem, så ingen hingst med hög confo heller). Inte helt omöjligt att hon får en dejt med Moomin sen dock. :angel:
Men åh andra sidan, Moomin har inte ens Star predikat... :D:D:D:rofl:

Ja, alltså, jag brukar ta sånt med en nypa salt för det mesta, eftersom det väldigt ofta är mindre bra ston inblandade. Sen kan ju också en helt okej matchning bli sämre av ren otur, men då brukar det ju i alla fall vara lite mer variation i avkommelistan. Liksom, till och med min Aurum har bättre confostatistik sett till mängd utan A, och han har själv svag exteriör med ett A. WL har liksom 5 VG... Så nåt skumt är det ju där, helt klart och jag tror ju snarare att det är du som haft tur än alla andra som haft otur. :D

Dock har jag gjort en annan reflektion i samband med det här, och det är att hindquarters verkar vara en lite luring hos trakehners. Tycker jag börjat se fler A:n där än jag gjort tidigare, från föräldrar med G. Så tänkte att jag skulle försöka luska lite i vilka linjer de kommer från, om det finns nåt mönster, så man kan ha med det i beräkningen i aveln framöver, speciellt då det även finns en hel del med VG/starka G, så det borde ju vara relativt enkelt att matcha bara man vet hur.

Eller är det bara jag som upplever det? Tycker att det förr var främst canter och gallop det dök upp A på, nu ser jag mer av hindquarters och till viss del även shoulders (men där verkar det även finnas VG i stor utsträckning).

Jag håller med om hindquarters! Har själv ett sto med A på hindquarters och gick igenom många, många hingstar för att hitta någon som motsvarade mina krav och kunde väga upp på just hindquarters.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 884
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
66 083
Senast: igbest
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 140
Senast: Laa
·
  • Låst
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
64 638
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna