HorseReality XI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snitt? Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt kopplade varför man använder snitt istället för den totala summan? Använder "alla" i HR snitt? Eller är det bättre att skriva ut totala summan om man vill att alla ska förstå?
Tack :)
Rätt få som använder snitt, vad jag sett. I alla fall bland trakehners och akhal-teke verkar det främst vara totalen som gäller. Tror dock det spelar mindre roll, ser man en av dem är det ju enkelt att räkna fram den andra. Problemet jag ser som kan uppstå med snitt är att det kan behöva rundas av, samt att det kan förväxlas med utställningspoäng.

Snitt? Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt kopplade varför man använder snitt istället för den totala summan? Använder "alla" i HR snitt? Eller är det bättre att skriva ut totala summan om man vill att alla ska förstå?

Tack! :D

...hade vi en tävlingskalkylator någonstans? Och är den mindre bökig än att sitta och räkna själv? :p
Nja det är olika, tycker att de flesta verkar använda totalsumman fortfarande tbh. Anledningen till att jag föredrar snitt är för att totalen skiljer sig rätt mycket mellan grenarna. Dressyren har ju bara tre poster (agility, balance, strength) och därmed rätt mycket lägre totalsiffror än hoppningen som har hela fem poster (acceleration, agility, bascule, sprint, strength). Men det viktigaste är väl bara att siffrorna finns utskrivna :)

Jag räknar själv utifrån denna: https://horse-reality.fandom.com/wiki/Competitions

Tar inte med confon i uträkningen.

Rätt få som använder snitt, vad jag sett. I alla fall bland trakehners och akhal-teke verkar det främst vara totalen som gäller. Tror dock det spelar mindre roll, ser man en av dem är det ju enkelt att räkna fram den andra. Problemet jag ser som kan uppstå med snitt är att det kan behöva rundas av, samt att det kan förväxlas med utställningspoäng.
Nja det är olika, tycker att de flesta verkar använda totalsumman fortfarande tbh. Anledningen till att jag föredrar snitt är för att totalen skiljer sig rätt mycket mellan grenarna. Dressyren har ju bara tre poster (agility, balance, strength) och därmed rätt mycket lägre totalsiffror än hoppningen som har hela fem poster (acceleration, agility, bascule, sprint, strength). Men det viktigaste är väl bara att siffrorna finns utskrivna :)

Jag räknar själv utifrån denna: https://horse-reality.fandom.com/wiki/Competitions

Tar inte med confon i uträkningen.

Suveränt, tack! :)

Jag håller på att försöka styra upp hingstinfo till min presentation, jag har med all info jag tycker är viktigt men då lägger jag till totalsumma för gren också. :D
Ska bara få till en design jag gillar också. :p

Om du inte vill ha fler garanterade bärare med Aphodiini först så kan det ju vara värt att prova. Jag väntar på att jag ska rabicanostoet ledigt så jag också kan testa men det är 8 dagar kvar :laugh:
Fick även köpa ett vuxet Asdonsto utan Nelaria och Aytac så ska prova den med, men den blev betäckt idag.. :p
Hm aphodiini skulle jag iofs kunna prova först

Tack! :D

...hade vi en tävlingskalkylator någonstans? Och är den mindre bökig än att sitta och räkna själv? :p
Jag vill gärna kunna se GP (men det ser man ju i vilket fall där till höger), confo, ev. speciella färggener (speciellt om de inte är direkt synliga), och grenpoäng för relevanta grenar. Föredrar om man kan se siffrorna var för sig, men eftersom det är extrem platsbrist på tag linen så funkar medel/total också. Då får man helt enkelt kolla upp de enskilda siffrorna - man får ju iallafall en hint om huruvida hästen är bra nog eller inte.

Vet inte om jag tycker medel är så mycket mer ”rättvist” än totalsumman för en gren. Det varierar ju i vilket fall. För hoppning är ju typ 82 i snitt ”högt”, medans 91 är högt för dressyr...

Jag vill gärna kunna se GP (men det ser man ju i vilket fall där till höger), confo, ev. speciella färggener (speciellt om de inte är direkt synliga), och grenpoäng för relevanta grenar. Föredrar om man kan se siffrorna var för sig, men eftersom det är extrem platsbrist på tag linen så funkar medel/total också. Då får man helt enkelt kolla upp de enskilda siffrorna - man får ju iallafall en hint om huruvida hästen är bra nog eller inte.

Vet inte om jag tycker medel är så mycket mer ”rättvist” än totalsumman för en gren. Det varierar ju i vilket fall. För hoppning är ju typ 82 i snitt ”högt”, medans 91 är högt för dressyr...

Toppen, tack! :)

Okej, tack! Grenpoäng - total summa eller snitt?

För dressyr vill jag se siffrorna, dvs typ 89, 91, 92, detta eftersom jag ofta letar efter en hingst som har högt på tex strength eftersom mitt sto har lite lägre siffra där. För racing och edurance vill jag se totala siffran och för hopp ett snitt. I övrigt vill jag kunna se GP (fast söker man hingstar via sökfunktionen ser man GP oavsett) och antal VG och ev A och B.

För dressyr vill jag se siffrorna, dvs typ 89, 91, 92, detta eftersom jag ofta letar efter en hingst som har högt på tex strength eftersom mitt sto har lite lägre siffra där. För racing och edurance vill jag se totala siffran och för hopp ett snitt. I övrigt vill jag kunna se GP (fast söker man hingstar via sökfunktionen ser man GP oavsett) och antal VG och ev A och B.

Varför vill du se snitt i hopp men total siffra i racing och endurance? :)

Varför vill du se snitt i hopp men total siffra i racing och endurance? :)

Haha, jag vet inte! Jag har nog vant mig vid att se det så helt enkelt eftersom många skriver så. Kanske för att det är fem olika siffror i hopp och fyra i de andra (tre i dressyr)? Edit: alltså kanske folk skriver så pga antal siffror menar jag.

😅😅😅 Jag fick just ett föl efter den beryktade Written Law... Hade helt glömt att jag ens betäckt med honom. När jag såg det igår tänkte jag att det säkert är totalt bortkastad väntan och jag hade noll förväntningar på fölet. Men alltså jag älskar mina ston. :heart Vilken fullträff jag fick. Sto. GP 737, 3VG 9G, 89,92,93 för dressyr... https://www.horsereality.com/horses/737492/foal-doe-737492
Grattis! Hans första avkomma utan ett enda A... ;) Men stoet har ju bästa texterna (och ett VG) på det som verkar vara hans svagaste punkter, så det var väl räddningen. Jag älskar också dina ston, för övrigt. :D

Grattis! Hans första avkomma utan ett enda A... ;) Men stoet har ju bästa texterna (och ett VG) på det som verkar vara hans svagaste punkter, så det var väl räddningen. Jag älskar också dina ston, för övrigt. :D
Tack! :D Kollade också igenom hans avkommelista... Helt fantastiskt många An och t o m BAn där...

Tack! :D Kollade också igenom hans avkommelista... Helt fantastiskt många An och t o m BAn där...
Ja, alltså, jag brukar ta sånt med en nypa salt för det mesta, eftersom det väldigt ofta är mindre bra ston inblandade. Sen kan ju också en helt okej matchning bli sämre av ren otur, men då brukar det ju i alla fall vara lite mer variation i avkommelistan. Liksom, till och med min Aurum har bättre confostatistik sett till mängd utan A, och han har själv svag exteriör med ett A. WL har liksom 5 VG... Så nåt skumt är det ju där, helt klart och jag tror ju snarare att det är du som haft tur än alla andra som haft otur. :D

Dock har jag gjort en annan reflektion i samband med det här, och det är att hindquarters verkar vara en lite luring hos trakehners. Tycker jag börjat se fler A:n där än jag gjort tidigare, från föräldrar med G. Så tänkte att jag skulle försöka luska lite i vilka linjer de kommer från, om det finns nåt mönster, så man kan ha med det i beräkningen i aveln framöver, speciellt då det även finns en hel del med VG/starka G, så det borde ju vara relativt enkelt att matcha bara man vet hur.

Eller är det bara jag som upplever det? Tycker att det förr var främst canter och gallop det dök upp A på, nu ser jag mer av hindquarters och till viss del även shoulders (men där verkar det även finnas VG i stor utsträckning).

Blir glad att ni tycker de platsar hos er! :D Vad vill ni ge? Har inte riktigt hängt med på Islands marknaden... :cautious: Bukepris såklart men jag har ju inga miljoner på banken så vill gärna ha lite betalt ändå :angel:
Jag har massa miljoner på banken, så bara sätt ett pris du vill ha!

Tholymis och Lord Mahagony har VG/starka G på shoulders och hindquarters i alla fall, så de linjerna är bra ur den synpunkten.

Kuriosa; sålde ett sto från den kombinationen en gång, när hon var nästan fullvuxen, under en större utrensning. Och kunde inte förstå varför jag behållit henne så länge, för jag var ju inne på att sälja tidigt mindes jag, då jag hade ston med bättre dressyrsiffror att behålla (det fölet hade 84, 90, 85, så inte kasst men inte heller jättebra). Visserligen 3 VG, men ändå. Behövde ju platsen. Så slängde ut henne på marknaden, för inte alltför mycket pengar, och hon blev såld nästan direkt. Kommer vid ett senare tillfälle på att den hästen, utöver tre VG, även hade G+ på både canter och gallop... :grin:

Blir glad att ni tycker de platsar hos er! :D Vad vill ni ge? Har inte riktigt hängt med på Islands marknaden... :cautious: Bukepris såklart men jag har ju inga miljoner på banken så vill gärna ha lite betalt ändå :angel:
Jag har väl inte fullt lika massa miljoner som Iamia, men tillräckligt många för att betala det du vill ha. :D Så krävs inget bukepris, jag har bara en önskan om att få vänta till imorgon med att köpa, då jag har några auktioner som går ut då. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 884
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
66 083
Senast: igbest
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 140
Senast: Laa
·
  • Låst
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
64 638
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka