Horsemanship!

Sv: Horsemanship!

:rofl: :rofl: :rofl:
...självklart finns det väl det!

Menade bara att det har hänt mycket med proven och tillvägagångssätten sedan boken skrevs...fast det framgick ju inte i inlägget såklart (har hjärnan full med fyrkyldning thå mand tänked indte alldt sob ban skthiveth...frääääs...) :eek:

Tee Showah skrev:
...självklart finns det väl det!

Menade bara att det har hänt mycket med proven och tillvägagångssätten sedan boken skrevs...fast det framgick ju inte i inlägget såklart (har hjärnan full med fyrkyldning thå mand tänked indte alldt sob ban skthiveth...frääääs...) :eek:

Meh, tror du verkligen att jag inte hängt med alls? :p Nog hade jag liiite koll på att proven ändrats, hade bara bommat det där med lastningen :angel:

....QL att du syns igen förresten Tassetass....
:)

Äh, sticker bara in näsan här när jag kan svara på enkla frågor ;) Försöker i dagsläget kanalisera den lilla inspiration jag har på min hemsida, men det går trööögt...

...aha! :idea:
så det är där du håller till mest nuförtiden!

Tee Showah skrev:
...aha! :idea:
så det är där du håller till mest nuförtiden!

Jepps. Har inte uppdaterat sidan på länge, men har skriverier på gång :bump:

Har dock en "issue" på hästfronten jag måste ta itu med innan jag kan satsa fullt ut igen...

Jag & min pålle håller på med PNH, och det är superkul!! Jag & några till var på ett Parelliseminarium i Tyskland härom veckan, SÅ KUL!!!
:banana: :banana: :banana:

På parellisidan (www.parelli.com) står det att dom har gjort ett nytt level 1 paket. Mycket nytt vad jag förstod.

Senast ändrad av en moderator:

_Parelli_ skrev:
Jag & min pålle håller på med PNH, och det är superkul!! Jag & några till var på ett Parelliseminarium i Tyskland härom veckan, SÅ KUL!!!
:banana: :banana: :banana:

På parellisidan (www.parelli.com) står det att dom har gjort ett nytt level 1 paket. Mycket nytt vad jag förstod.

Jaa, visst e det! Speciellt när både man själv å hästan fattar! Finns inget finare :angel: Åh? Vad hände där då? Låter skoj :p

Smajlet skrev:
Nänä... inte skryter du. Men det är väl värt ett tänk i vilket fall. ;)

Så du har börjat sluta med att tävla med krati? ;)
Ja, lycka till i alla fall med Level 1!

Hehe.. mjaa.. liiiite.. han tycker ju inte att det e så värst kul å gå på bana som du kanske lagtr märke till! Jag ska börja me Gurra istället, eller jaa.. försöka :o :D Å nu ska du få höra minsann! Jag har märkt att Gutti e en speciallist(Märk väl) på spö i mun..! haha! :rofl:

Tassetass skrev:
Jepps. Har inte uppdaterat sidan på länge, men har skriverier på gång :bump:

Har dock en "issue" på hästfronten jag måste ta itu med innan jag kan satsa fullt ut igen...

...issue....?

Tassetass skrev:
Bah... Lång historia! :crazy: Och kontentan av det hela är säkert att jag inbillar mig, men det löööser sig :D

OK - jag förstår precis! :confused:

Krati_Gutti skrev:
Jaa, visst e det! Speciellt när både man själv å hästan fattar! Finns inget finare :angel: Åh? Vad hände där då? Låter skoj :p

Det hände en hel massa kul saker! Bl.a så lekte Pat & Lind med två hästar som aldrg blivit hanterade på parellisättet, mucho intressanto!!
Och så var det en hel drös med instruktörer där med sina hästar som visade upp hur mycket kul man kan ha med sin fyrfota vän.

Olika grejer insruktörerna gjorde med sina hästar när de var lösa, reds eller hade grimma var; spinn, sparka boll, lägga sig ner, galoppera mot ett hinder stanna & sen hoppa från stillastående, spansk skritt, piaff med hästen när de stod bakom den, galoppombyten, stegra, rida med armarna i kors i alla gångarter i en volt, stå på en träpedistal, gå in i en transport, skänkelvikning över en bom m.m. De tre sista sakerna gjorde en kvinna som satt i permobil med ett sto & hennes föl.
En läcker grej var när hästarna travade brevid "sin" människa & när han/hon började galoppera så fattade hästarna också galopp! Coolt :smirk: .
Det var en berömd hoppryttre som heter Luca där också. Han berättade lite om hur har kom in på parellibanan, och hoppade sen en bana med höga hinder. Först med grimma på hästen & sen bara med ett rep runt halsen på den.
Pat och Lina pratade om lite olika saker. Pat pratade om hur hästen fungerar och vad man borde kunna innan man rider ut(kunna styra & stanna i alla gångarterna utan att ta i tyglarna), för att har kontroll över sig & hästen.
Linda pratade om hur viktigt det är att vara följsam i kroppen när man rider, hur man sitter bra på hästen & om att de flesta(tråkigt nog) lägger sadeln alldeles för långt fram. Det leder då till att hästen inte kan sträcka ut frambenen så långt som den vill eftersom sadeln liger där och trycker på skulderbladen. Dessutom får hästen det svårare att avlasta frambenen och läga vikt på bakbenen istället.
Linda höll även en lektion med två unga tjejer och deras hästar.

Det mest rörande av det hela var avslutiningen. Det barn som lekte med sina hästar, först på marken och sen sist men Inte minst red dem en kadrilj i full galopp barbacka utan träns. Klart häftigast!!! :bow: :bump: :bow:

Om det här låter lite rörigt så finns det många intressanta bilder på
www.bildflaeche.com klicka på pat parelli så kommer ni rätt.
Titta och njut!! :banana:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horsemanship! Lägga ned hästen

Hej på er!

NH är väl egentligen rent bondförnuft!? Att använda sig av kommunikation för att kunna hantera dessa stora djur utan våld, viftande osv.. Att kunna lasta hästen i transporten utan linor och piskor är jag helt med på. Att få den att känna förtroende med hjälp av allehanda massage och flytta på sig utan att behöva ta till musklerna på en tjurig häst. Men en sak fattar jag inte. Vad kommer "lägga ned hästen" in någonstans? När har man behov av det? :confused:

Använder ni hästarna som hundar? Tränar lydnad!?! fattar ingenting! Kan någon förklara vad detta är?

Hej
Jag håller på med natural horsemanship sedan ett och halv år tillbaka och tycker att det är det bästa jag någonsin gjort med mina hästar, tränar även andras hästar i detta och det fungerar bra.
Min häst har gått från att inte stått stilla vid uppsittning eller bostning till att jag kan lämna henne på stallplanen och gå där ifrån och hon står kvar när jag kommer tillbaka. :)

Det handlar inte om behov alla grejer. Det handlar om att man ska ha kul med hästen på ett sätt som hästen förstår och man gör det på ett (ursäkta uttrycket "icke-horsemanships-tränare") mildare sätt. hajjar du?

Att hästen ska ligga ner e mer som en grej samma sak som att få en hund att ligga ner, det är ju inte heller så värst nödvändigt?

Med andra ord är Horsemanship en lek mellan häst å människa så att dem på ett gemensamt sätt lär känna varandra och lär varandra vilka gränser man har.

_Parelli_? Kan man säga så? rätta mig om jag har fel!! :o :angel: :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka