Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

Du fortsätter att anta att NHare enbart buffar runt på sina hästar hela tiden. Så länge du gör det är du inte mottaglig för något man säger. Stryk naturligt och säg ''enklare för hästen att lära sig'' då om det nu är så viktigt.

Att klä den i pressenningar hälper hästen att bli lugnare och därmed växer dess självförtroende. Men ffa är det förbannat skönt att ha en häst som inte får panik av att se en plastpåse. ;)

Det handlar inte om hästen!
Utan en en ej erfaren eller osäker människa.

Vad har en pressenning runt kroppen med en fladdrande plastpåse att göra?

Om människan inte bryr sig om plastpåsen- så bryr sig inte hästen.
I mina öron så låter det som om människan är så rädd uppe på ryggen att man försöker immunisera hästen mot allt- ta bort flyktinstinkterna. Låt den undersöka- lära sig.

Om man är trygg så kommer unghästen att bli bra- utan onödig träning för eventuella händelser.
Det går inte att träna mot allt- ta det när det uppkommer istället.
Alla hästar är inte lika.
Vad gör det om hästen tittar på främmande saker?
Livserfarenhet gäller för alla.
Människan målar upp :devil: på väggen. Skaffa då en äldre häst.

ska vi börja träna våra barn för allt potentiellt farligt oxå?
Då får de stanna inomhus eller lobotomeras:angel:

Jo, förstår skillnaden. Tror bara inte de riktigt vet vilken övning som kan hjälpa utan bara tänker ''NH löser allt''..

I vissa fall kan det nog hjälpa att ''planlöst flytta'' på hästen med.. kommer bara på ett nu, men det var en tråd om en häst som tydligt ignorerade sin ryttare fullständigt och ryttaren verkade inte märka det. Den hästen hade nog mått bra av någon som sagt ''hörre du, lyssna på mig nu!'' och blivit lite runtflyttad så att han slutade gå in i folk etc. Men man ska ju veta vad man gör.
Annars de få gånger jag personligen tipsar om nån markövning, försöker jag ju komma på någon som relaterar till problemet.

Det handlar inte om hästen!
Utan en en ej erfaren eller osäker människa.

Vad har en pressenning runt kroppen med en fladdrande plastpåse att göra?

Om människan inte bryr sig om plastpåsen- så bryr sig inte hästen.
I mina öron så låter det som om människan är så rädd uppe på ryggen att man försöker immunisera hästen mot allt- ta bort flyktinstinkterna. Låt den undersöka- lära sig.

Naturligtvis ska den få nosa och titta när man är ute också. Men ju fler läskiga saker den sett som är ofarliga, ju större chans är det ju för den att nästa sak är lika ofarlig. Visst har det med ryttaren att göra också; hästen lär sig säkert att när ryttaren beter sig på ett visst sätt är det en träning och helt ofarligt. Det är väl ett bra redskap att änvända när man är ute? Man beter sig som om det är träning och använder även de tillfällena att träna på = hästen tar det som en träning och håller sig lugn den med. Man kommer aldrig ifrån att hästen kanske hoppar till om något fladdrar bredvid den, men kanske lugnar den sig fortare om den är van vid vad det nu var som skrämde den?
Den kan undersöka och lära sig hemma också.

Om man är trygg så kommer unghästen att bli bra- utan onödig träning för eventuella händelser.
Det går inte att träna mot allt- ta det när det uppkommer istället.
Alla hästar är inte lika.
Vad gör det om hästen tittar på främmande saker?
Livserfarenhet gäller för alla.
Människan målar upp :devil: på väggen. Skaffa då en äldre häst.

ska vi börja träna våra barn för allt potentiellt farligt oxå?
Då får de stanna inomhus eller lobotomeras:angel:

Ju mer hästen nosat på innan den kommer ut, desto lugnare är den när den är ute och ser nya saker. Det är min egen erfarenhet. Vad är det för fel med att ge den tid att vänja sig vid konstigheter på en välkänd plats innan de kommer i den okända kanske mer stressade miljön? Brukar du ta en unghäst, sadla den och rida ut utan att förbereda den för sadel och ryttare alls hemma?

Ja men ta det i rätt proportioner:devil:
Hur ofta får man en presenning över sig?

Lägg ut plastpåsar i hagen.

Att förbereda hästen för verkliga saker som sadel o ryttare mm är ju självklart- nödvändigt.

Sen.. Vad gör det om den hoppar till en gång?
Det är en levande tänkande varelse.

Återigen- människans rädsla att kanske ramla av.

om jag sa; man kommer aldrig ifrån att den hoppar till. Jag har inget emot till-hoppande så länge det stannar vid det. Men jag gillar inte hästar som börjar springa iväg okontrollerat eller fryser fast för att sedan tvärvända och skena hem.
Återigen: vad är det för fel med att vänja dem hemma innan man ridder ut?

JAG tycker att det är kul att träna på läskiga saker och se hur han blir modigare för varje grej vi jobbar med. och jag tycker att ju mindre rädd och flyktbenägen en häst är när man rider ut, desto bättre.
Ang. pressenningar kommer jag ihåg när jag red ut med två vänner. Vid vägen stod en vedhög täckt med en stor, fladdrande pressenning. De andra två hästarna var väldigt uppskrämda, men den jag red på, som var van vid pressenningar, tog det hela väldigt lugnt. Kändes skönt för mig:P
Immunicering låter fel.. det låter som att man tvingar hästen att inte reagera. Det är iaf inte vad jag gör, han får reagera eller gå bort hur ofta han vill utan att bli straffad eller hindrad. Jag bara visar att det faktiskt inte är så farligt och ber honom att kolla igen.
Jag har sett vissa som mer eller mindre tvingar hästen att acceptera alla konstigheter och inte flytta sig, jagar runt den med pressenningen tex om han backar osv. Men det är inte min grej.

Men jag gillar inte hästar som börjar springa iväg okontrollerat eller fryser fast för att sedan tvärvända och skena hem.
Varför skulle de göra det?
Snacka om att måla :devil: på väggen.

Din erfarenhet av presseningen( även om inte hästarna fick den över sig:p) kan ha att göra med hästens mentalitet o normala erfarenheter.

mina hästar är inte rädda för mkt, men de är vanedjur.

Vi har bott på samma ställe i mer än 10 år o den äldre hästen var 16 år förra året o blev så rädd som han aldrig blivit förr.
Pga att det hux flux hade satts upp 3 st vildsvinsskrämmor där det aldig har funnits förr.
Det var 3 stora svarta sopsäckar som satt uppsatta på pålar.
Det blåste den dagen.
Red där först med min andra häst som är tryggare i sig själv. Den tittade- punkt.
Sen den äldre som blev så :devil: rädd att den kastade sig hejdlöst bakåt.
De togs bort några dagar senare så jag hann ej träna på det mer.
Jag tänker fortfarande inte träna den med presenningar, utan tänker gå förbi nästa år- en dag när det inte blåser.
Är 100 på att det inte ens kommer att vara ett problem- när den är medveten om att de kan finnas- hästminne vettu:smirk:

Bara för att du inte vill träna med pressenningar, är det fel att jag gör det?
Normala erfarenheter säger du..och det är förståss ingen erfarenhet att ha blivit tränad med pressenningar och andra konstiga saker?

Jag målar inte fan på väggen, jag pratar av erfarenhet. :smirk:

KL

Fast ALL kommunikation med hästar sker ju delvis med kroppsspråk, det kan vi ju inte komma ifrån. Det är inget som är unikt för NH.

Apropå detta med "naturliga signaler" - tror ni inte att det snarare handlar om hästtränarens skicklighet/tydlighet/konsekvens - än om vilka signaler man använder??
Vilket är tex tecknet/kroppshållningen för galopp på hästspråk? Jag känner inte till det, men min häst kan min signal för galopp, nämligen ordet "galopp". Eller sträcker sig det naturliga sättet att kommunicera bara till själva grunden - den att hästen ska acceptera människan som sin ledare??

Jo, visst men NH är ett sätt att bli mer medveten om vilka signaler du faktiskt ger till hästen för att undervika missförstånd. Och det är naturligt, ja. Du kan själv låna Hempflings böcker "Dansa med hästar" och "Hästens själ" där han jobbar med vildhästar från pyrenéerna, om du vill se bevis ;)

Sedan har ju inte hästar nått kommando åt varandra att fatta galopp, utan det är "spring" som gäller. De kan busa med varann i hagen, eller så kan det vara något läskigt som anses som fara och därför måste de fly. Men de kommunicerar med kroppspråk, och om vi använder oss av samma kroppspråk fast på ett annorlunda sätt iom att vi är människor och inte hästar, kommer hästen att förstå oss.

Sedan kan du ju lära in olika röstkommandon som du lägger till vid kroppspråket, och då lär sig hästen snart dem. Men jag ser iaf stor skillnad på de som arbetar enligt NH på ett bra sätt, och många andra vanliga hästmänniskor. En kommunikation sker hela tiden mellan häst och människa, de pratar till varandra och ställer frågor medan många "vanligt hästfolk" (drar inte alla över en kam, men många som jag sett) främst lägger vikt på att få hästen dit de vill utan att verkligen SE den.

(svårt att förklara hur jag ser det = dålig förklaring :p)

Exakt.

Om man inte är frälst så köper man inte ett koncept rakt av, utan tänker logiskt.
Kan man dessutom en hel del om hästar går en hel del saker "fetbort":smirk:

Jag är nöjd när det är tydligt att seriösa människor är med på många tvivel om de olika NH-filosofierna.

Fram för Körkort för att få ha häst.

Ja jag är 100 på att 99% av NH-folket har haft problem med sina hästar o då blivit frälsta av att sen kunna dominera den där "dumma" hästen- som man egentligen inte ens skulle ha köpt.:crazy:

Man flyttar till landet o vill då på gamla da´r ha häst- utan ngt egentligt kunnande.
man köper en billig travare o vill skola om till att passa ens eget intresse o inser varken sin egen eller hästens brist i att kunna uppfylla det.
Barn tigger tills sig en ponny- fast föräldrarna helt saknar kunskap.

Kan det bli annat än elände?

I så fall är jag en av de ynka 1% :smirk:

Jag tror inte alls att de flesta som blivit "frälsta" (som du uttrycker det) av NH har haft problem med sina hästar. Visst kan det vara så att många får sin första kontakt med det sättet att tänka när de helt enkelt får problem, iom att de inte längre kan lösa dem med linor, spön eller vad annat man nu tar till...

Men nu är jag OTROLIGT intresserad för hur nu förklarar detta:

http://www.youtube.com/watch?v=3N4aM-tssyI

Detta är alltså första gången han arbetar denna hingsten, och som ni ser kan han vända, driva den med enbart kroppspråk. Är det också inlärt beteende? Vem har lärt hingsten det i så fall? :)

Men NH filsosofin är ju den samma som min "gamla hästkarlar filosofin".

Där finns det ju ingen större skillnad.
Däremot i metoderna man använder sig av.

Är inte så insatt i hur "de gamla hästkarlarna" behandlade sina hästar så förklara gärna :bow:

NH är ju otroligt logiskt egentligen. Ingenting man måste ha en bok, en tränare eller en film för att lära sig. Det enda man egentligen behöver är EN HÄST! Hästen förstår språket och man kan lära sig av den. MEN för att kunna lära sig måste man först öppna ögonen för hästen och iaktta den, man måste försöka förstå och lära sig se den. För att sedan kunna kommunicera med den.

Titta här.
Är inte detta kärlek mellan häst och människa så vet jag inte vad det är.
En stor portion ömsesidig respekt, massa förståelse och en JÄKLA massa tillit.
En kontakt man nästan ALDRIG ser en icke- horseman ha med sina hästar.
Heelt otroligt!
http://www.youtube.com/watch?v=KACA4212weI&feature=related

Observera att hundaarna springer vilt omkring hästen men det stör honom inte ens lite.
Och att de är ute i det fria så hästen hade när som helst bara kunnat fly därifrån.
Men det gör han inte för det är så tydligt att han älskar att vara med sin människa.

EDit:
Och sen ser ni att han har en pinne i handen.
Den använder han för att förlänga sin arm lite där han kanske hade behövt en längre arm för att den ska räcka.
Då är det bra att ha nåt att tillgå att styra hästens riktning med.
(rep, pinne)

Senast ändrad:

En häst?

Nej, för att bli en hästmänniska ska man i mina ögon ha hanterat hundratals (åtminstånde bra många) hästar och i flera års tid.

Och här ska ni få se en säker och lycklig häst.
(Eller 2 rättare sagt)
Kolla när hon studsar jättebollen på hästen.
Han ser nåt annat mer spännande längre bort. :D

En del har skrivit att de tycker att vi som intresserar oss för NH verkar bara skuiffa runt på våra hästar, och att vi tar bort hästen ur hästen genom att ta försöka ta bort flyktegenskaperna, men jag tycker denna videon visar själva delen där man har roligt tillsammans med sin häst. OCH skapar en säkerhet.
En trygg och orädd häst helt enkelt.
Man kan hitta på så mkt mer än bara träna upp sin häst till kür och träna hoppning på svår klass-nivå.
. http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSssKZE&feature=related

Senast ändrad:

Mina hästar rantar efter mig med om de är lösa.
Vad är konstigt med det?

Det är absolut inget konstigt.
Antagligen har du en mycket god kontakt med din häst då.
Och du kanske har mer i dig än vad du tror.
Alla har inte den förmågan att få den kontakten med sin häst.
De ser inte hästens signaler.

De hämtar sin häst i hagen, den stissar lite på väg in till stallet
(men vadå, det är ju ett hett fullblod) borstar, hästen skrapar lite förstrött på cementgolvet. Ägaren klatschar till den med handflatan på bringan. - Hörru! Lägg av!
På med sadel, hästen protesterar när sadelgjorden spänns.
På med tränset.
Ut på stallbacken. Hästen tar 5 steg lite åt olika håll innan ryttaren har kommit upp efter att ha fått ta tag i tygeln ett par ggr.
Sen har de kommit iväg.
Det får bli paddocken idag då de tränar galoppombyten och piaff.
Det går jättebra.
Men hästen är ganska lycklig när den kommer tillbaka till stallet.

Allting görs utan känsla.
Visst man kanske myser lite, men det JOBBAS aldrig ingående på RELATIONEN till hästen.
Man är ett TEAM, javisst.
På tävlingar och dylikt.
Men VÄNSKAPEN då?
Förståelsen?

En häst?

Nej, för att bli en hästmänniska ska man i mina ögon ha hanterat hundratals (åtminstånde bra många) hästar och i flera års tid.

Jovisst, men har man bara hanterat ett fåtal och är duktig på det så är man kanske ändå på god väg att bli en erfaren hästmänniska. Jag tycker att man är en god hästmänniska om man kan hantera hästar på ett mjukt och fint sätt. Sedan blir man ju bara bättre ju mer erfarenhet man får, såklart!

Fast jag tror iof inte att man ska behöva jobba specifikt på relationen till hästen/hästarna.

De sker ju automatiskt när man fodrar, leder till och från hagen, mockar, stängslar...ja, du vet.

Fast jag tror iof inte att man ska behöva jobba specifikt på relationen till hästen/hästarna.

De sker ju automatiskt när man fodrar, leder till och från hagen, mockar, stängslar...ja, du vet.

Nä, det har du rätt i.
NH är inget man tränar.. det sker ju som sagt vid all kontakt med hästarna.
Från det jag kliver ur bilen utanför stallet tills att jag kliver in i bilen igen.
Det är liksom ett sätt att vara med sin häst. En inställning, en tanke..
Och man behöver inte kunna en massa konstigheter för att skapa en god relation med sin häst.
Har man en häst man tycker om och den tycker om dig så löser sig resten.
Bara man umgås så.. :bow:

Hej,,

tänkte jag skriver en trudelut om vad detta betyder för mig som "NH" instruktör med 20 års erfarenhet av hästar och hantering.

NH = natural horsemanhip,
Horsemanship

== Det är samma sak anser jag, så allt bygge på samma system och har samma grund. Men horsemanship har döpts om till NH mesta dels för att tjäna pengar på det, anser jag så all denna kunskap har funnits i århundraden, enda sedan dess vi gjorde häst till tamdjur. Men som överskrivs så låter det väldigt bra med ett finare namn.
"NH" anser jag och kommer alltid anse att det är "bondvett", kan man något om djur och kan lära sig titta på dem i frihet och i fångenskap så har man häst sinne, detta när man inser vad hästen mår bäst av och det innebär inte bara hantering och ridmässigt utan även mat, hages utrymme, hästkompisar och hur hästen fungerar och tänker. Så "NH" är mycket mer än vad många tror det har med hela sättet att se och tänka på vad en häst är och fungerar.

Tack för mig och detta är mina åsikter som jag har försvarat många gånger, men efter mina erfarenheter och sammarbeten med "NH" tränare och andra tränare så anser jag detta och jag känner att jag har en stark grund till att göra det.

// Malou Sandberg HHD

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama