Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

NEJ!
Det är just det som är problemet.

Eeeh... jo. :D
Det finns vissa nyckleord inom NH:

- Tillit
- Förståelse
- Ömsesidig Respekt.

(Nu är vi alltså på absolut FÖRSTA teorilektionen, i första raden i första boken och citerar. ) ;)

KL
Jag undrar vad det snurrande repet ska symbolisera:confused::confused:

Den riktiga horsemanshipkarlen som jag har sett använde istället sin kropps energi- både på marken o till häst- logiskt.

Det snurrande repet är bara en förlängning av den egna armen. ;)
Behöver inte just vara ett rep.

OBS! Det ska ALDRIG vidröra hästen, så få det nu inte till nåt annat. ;)

Så skönt för er att ni funnit någonting för dagen att håna.

Nä, men VARFÖR sitta och diskutera EMOT nånting som man inte vet ett smack om?

Det vore ungefär som att jag som jobbar inom vården skulle ringa Reinfelt och börja diskutera politik med honom och säga hur FEL han gör..:angel:;)

Jag vet ju inte hur det är för dig, men själv drivs jag av en genuin nyfikenhet efter att ta reda på hur det förhåller sig. Jag vill veta mer och ifrågasätter det jag tycker verkar konstigt eller ologiskt.
När det gäller NH finns mycket standardsvar och "buzzwords" som jag helt enkelt inte nöjer mig med - det finns mao en hel del att diskutera och fundera över.

Mmm och den här nivån i inläggen ovan ger ju en jättebra diskussion.

Jag söker fortfarande efter pudelns kärna... Vad är NH mer än en metod eller ett system...
En filosofi?? Som går ut på att kommunicera (naturligt?) med hästen på hästens språk. Något mer?

Måste det vara mer? Räcker inte det? Kommunicera naturligt med hästen på hästens språk och med ömsesidig respekt.

Exakt.

Om man inte är frälst så köper man inte ett koncept rakt av, utan tänker logiskt.
Kan man dessutom en hel del om hästar går en hel del saker "fetbort":smirk:

Jag är nöjd när det är tydligt att seriösa människor är med på många tvivel om de olika NH-filosofierna.

Fram för Körkort för att få ha häst.

Ja jag är 100 på att 99% av NH-folket har haft problem med sina hästar o då blivit frälsta av att sen kunna dominera den där "dumma" hästen- som man egentligen inte ens skulle ha köpt.:crazy:

Man flyttar till landet o vill då på gamla da´r ha häst- utan ngt egentligt kunnande.
man köper en billig travare o vill skola om till att passa ens eget intresse o inser varken sin egen eller hästens brist i att kunna uppfylla det.
Barn tigger tills sig en ponny- fast föräldrarna helt saknar kunskap.

Kan det bli annat än elände?

Måste det vara mer? Räcker inte det? Kommunicera naturligt med hästen på hästens språk och med ömsesidig respekt.

Äh.
det där med "naturligt" är ett koncept som ligger i tiden.
Allt med det inkluderat köps.

Man kommunicerar inte på hästens språk överhuvudtaget.
Vari ligger ömsesidig respekt i att buffa runt den o klä in den i presenningar?

Men det är ju de dåliga exemplen. Sådana finns det inom allt.
Sen finns det ju de som inte heller köper metoden rakt av utan tänker själva, provar sig fram på sin häst och ser vad som fungerar och vad som inte funkar.

Ta mig som exempel. Nu är jag ingen ren NHare (har provat, har lämnat till viss del) jag har gjort lyckade join ups och provat olika metoder. Men det passade inte för mig, visst följde hästen efter men det var inte helt rätt ändå. Så jag har tagit en del av tänket och använder det, t.ex. tycker jag att miljöträning är jättekul och nyttigt. Det var inget jag nånsin lärde mig på ridskola eller gymnasie, men så hoppade ju de hästarna till och skenade om de såg en plastpåse också. Miljöträning och grunderna till det lärde jag mig av en gammal .. dam.. som var NH frälst. Vissa saker ser jag ingen direkt nytta med, som att binda fast hästen och låta den stå där i några timmar. Eller att lära hästen att om jag säger spring i round pennen ska den springa tills jag säger något annat. Men i det stora hela gillar jag ändå vad jag såg, och har lärt mig mycket både av det jag valde att behålla och det jag inte tyckte om. Framförallt fick jag lära mig att lyssna på hästen, se om den var rädd eller ''trotsade'' av någon annan anledning (smärta eller att den inte var motiverad att lyda t.ex). I några få fall hade hästen helt nkelt inte lust. tex vid lastning. Han var inte rädd men tyckte att det var tråkigt att stå där, så vi fick jobba med att få det trevligt inne i transporten. I de flesta tillfällen var han rädd, och då fick jag lära mig hur jag skulle bete mig för att han skulle övervinna rädslan. (inte hålla fast men ändå be honom att gå framåt, släppa efter så fort det gick åt rätt håll och låta det ta tid.)
Det mesta är sunt förnuft och lite känsla, men nog är det konstigt att jag inte såg något av det förräns jag var 16 år gammal?

Äh.
det där med "naturligt" är ett koncept som ligger i tiden.
Allt med det inkluderat köps.

Man kommunicerar inte på hästens språk överhuvudtaget.
Vari ligger ömsesidig respekt i att buffa runt den o klä in den i presenningar?

Du fortsätter att anta att NHare enbart buffar runt på sina hästar hela tiden. Så länge du gör det är du inte mottaglig för något man säger. Stryk naturligt och säg ''enklare för hästen att lära sig'' då om det nu är så viktigt.

Att klä den i pressenningar hälper hästen att bli lugnare och därmed växer dess självförtroende. Men ffa är det förbannat skönt att ha en häst som inte får panik av att se en plastpåse. ;)

Fast om det är allt - då förstår jag inte vad skillnaden är gentemot "vanlig" hästhantering (såklart med utgångspunkten att dessa inte är några sadister som gillar att puckla på sina hästar)? Och då är åtminstånde jag tillbaka där jag började - att det handlar om metoder för att hantera sin häst.

Senast ändrad:

Min ståndpunkt är fortfarande att det kan skilja väldigt lite:P
Möjligtvis kan man tillägga att inom NH arbetar man mer med hästen från marken, vänjer den vid olika saker och skapar en starkare relation, medans man i ''vanlig'' hästhantering fokuserar mer på ridningen och enbart på den mest nödvändiga mark-hanteringen.

Min ståndpunkt är fortfarande att det kan skilja väldigt lite:P
Möjligtvis kan man tillägga att inom NH arbetar man mer med hästen från marken, vänjer den vid olika saker och skapar en starkare relation, medans man i ''vanlig'' hästhantering fokuserar mer på ridningen och enbart på den mest nödvändiga mark-hanteringen.

Ja, så kan det kanske vara. Kanske för att det är främst ridning man lär sig på ridskolorna? Just i vårt stall tror jag att de flesta både hopp och dressyrryttare jobbar sina hästar från marken varje vecka - fast det är ju inte riktigt pressenningsträning det handlar om då :D

jo, det är ungefär som min amerikanska vännina beskriver, och i stort sett samma som redan hade/har ett namn i sverige "sunt handhavande av häst". tyvärr har jag inte kommit i kontakt med så många människor som sysslar med NH som tolkat det så, snarare att hästen ska lyda-kuvas-puttas på-plastats in i pressening-vifta på "svansen"-trampa på hovarna osv. för att människan ska visa sin DOMINANS....metoderna är inte alltid helt ok. i min värld.

i "min värld" som jag fostrats i, dels av mor och dels av gammla ryttmästare lite kortfattat:
*människan måste lära sig tänka häst-en häst kan aldrig lära sig tänka människa
*man måste alltid ha i minnet att det är ett flyktdjur och reagera på instinkt.
*en häst "räknar aldrig ut", utan förstår bara orsak-verkan, gör den något som får en konsekvens åt något håll så "lär" den sig vad det gav för resultat.
*man får vad man ger, ger man respekt-så får man respekt
*att läsa av hästen, helst i hagen i hop med andra hästar för att förstå den (även dom är individer, den ena inte exakt som den andra).
*du kan aldrig tvinga fram det optimala resultatet, det får du bara om hästen har viljan att vara dig till lags.
*ju mindre utrustning under ridningen, ju duktigare häst=beridare.
*att vara flexibel, det finns inget som fungerar för/på alla individer. att hitta "knappen" som på just "denna" häst plockar fram det bästa hos hästen.

min kloka gamla tränare sa bla. att alla kommer dithän att man tror att man kan det här, just då har man aldrig kunnat mindre. det gäller att förstå hur lite man kan, BLI ÖDMJUK för att fortsätta utvecklas och lära sig , för fullärda det blir vi aldrig. :bow::bow:

"rangen" den bestäms i hagen ihop med andra hästar. jag är ingen häst och det vet både dom och jag. respekten för människan lär sig oftast hästen tidigt. ska man börja "utmana" hästens rang ? jag vill inte ens delta i hästars lek på hästars vis ;) det tål knappast en människo kropp :angel:

:bow::bow::bow:

Jag har inte läst hela tråden än. Men - du beskrev här på pricken exakt vad jag tycker! Kung!

Norrland

Du fortsätter att anta att NHare enbart buffar runt på sina hästar hela tiden. Så länge du gör det är du inte mottaglig för något man säger. Stryk naturligt och säg ''enklare för hästen att lära sig'' då om det nu är så viktigt.

Att klä den i pressenningar hälper hästen att bli lugnare och därmed växer dess självförtroende. Men ffa är det förbannat skönt att ha en häst som inte får panik av att se en plastpåse. ;)

mina "kontakter" med NH har gett mig min syn på saken, det är inga antaganden utan det är mina erfarenheter som kommit sig av dom som säger sig "utöva NH", och det är ganska många. flera av dom "sk" tränarna har varit på en eller ett fåtal cliniks innan dom startat kurser själv...

bla. den unghingst jag skrev om tidigare blev INTE lugnare eller fick växande självförtroende av pressening på klädning...den såg endast "paralyserad" ut, utan någon som helst glädje/liv i blicken.

en häst som hanteras på ett bra sätt (med respekt och ödmjukhet) och tränas på dagliga normalt förekommande händelser får knappast panik för en plastpåse... här vet alla pållarna att plast innebär mat :angel: måste undersökas ;) ALL hästhantering börjar på marken.

redan i början av -70 talet fick jag lära mig vikten av att få unghästen att flytta sig undan armen, står jag rakt bakom och håller ut höger arm så ska hästen gå undan åt vänster som ex. även om hästen är lös i tex. hagen så kan dom från långa avstånd flytta sig/vika av när armen hålls ut, det är något man har stor nytta av senare när hästen sits in. och detta långt innan någon i sverige hört talas om NH.

all gammal ridlära i sverige beskriver att man ska göra det lätt för hästen, inte heller det är något nytt ;) allt annat beskrivs som "illära"

när jag va liten så sa alltid mor när vi diskuterade just den biten att - man kan lära en häst fatta höger galopp genom att bita den i höger öra, bara man är konsekvent...men varför krångla till det bara för att det går ?

även innom "den vanliga" ridningen/hanteringen skiljer sig kvaliten på kunskaperna åt, men jag har aldrig mött så påstridigt att - detta är det ända rätta, så här gör man, detta är något nytt (vilket stör mig mest, för då har man verkligen missat något) detta funkar för allt eller denna "metoden" funkar på alla hästar, som i dom NH kretsar som finns i min omgivning.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama