Sv: Horsemanship VS Nh ?
Kan du specificera "tänket" lite mer?
Ett "tänk" ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett "tänk" ?
NEJ!
Det är just det som är problemet.
Så skönt för er att ni funnit någonting för dagen att håna.
Så skönt för er att ni funnit någonting för dagen att håna.
Jag söker fortfarande efter pudelns kärna... Vad är NH mer än en metod eller ett system...
En filosofi?? Som går ut på att kommunicera (naturligt?) med hästen på hästens språk. Något mer?
Måste det vara mer? Räcker inte det? Kommunicera naturligt med hästen på hästens språk och med ömsesidig respekt.
Äh.
det där med "naturligt" är ett koncept som ligger i tiden.
Allt med det inkluderat köps.
Man kommunicerar inte på hästens språk överhuvudtaget.
Vari ligger ömsesidig respekt i att buffa runt den o klä in den i presenningar?
Måste det vara mer? Räcker inte det? Kommunicera naturligt med hästen på hästens språk och med ömsesidig respekt.
Min ståndpunkt är fortfarande att det kan skilja väldigt lite:P
Möjligtvis kan man tillägga att inom NH arbetar man mer med hästen från marken, vänjer den vid olika saker och skapar en starkare relation, medans man i ''vanlig'' hästhantering fokuserar mer på ridningen och enbart på den mest nödvändiga mark-hanteringen.
jo, det är ungefär som min amerikanska vännina beskriver, och i stort sett samma som redan hade/har ett namn i sverige "sunt handhavande av häst". tyvärr har jag inte kommit i kontakt med så många människor som sysslar med NH som tolkat det så, snarare att hästen ska lyda-kuvas-puttas på-plastats in i pressening-vifta på "svansen"-trampa på hovarna osv. för att människan ska visa sin DOMINANS....metoderna är inte alltid helt ok. i min värld.
i "min värld" som jag fostrats i, dels av mor och dels av gammla ryttmästare lite kortfattat:
*människan måste lära sig tänka häst-en häst kan aldrig lära sig tänka människa
*man måste alltid ha i minnet att det är ett flyktdjur och reagera på instinkt.
*en häst "räknar aldrig ut", utan förstår bara orsak-verkan, gör den något som får en konsekvens åt något håll så "lär" den sig vad det gav för resultat.
*man får vad man ger, ger man respekt-så får man respekt
*att läsa av hästen, helst i hagen i hop med andra hästar för att förstå den (även dom är individer, den ena inte exakt som den andra).
*du kan aldrig tvinga fram det optimala resultatet, det får du bara om hästen har viljan att vara dig till lags.
*ju mindre utrustning under ridningen, ju duktigare häst=beridare.
*att vara flexibel, det finns inget som fungerar för/på alla individer. att hitta "knappen" som på just "denna" häst plockar fram det bästa hos hästen.
min kloka gamla tränare sa bla. att alla kommer dithän att man tror att man kan det här, just då har man aldrig kunnat mindre. det gäller att förstå hur lite man kan, BLI ÖDMJUK för att fortsätta utvecklas och lära sig , för fullärda det blir vi aldrig.
"rangen" den bestäms i hagen ihop med andra hästar. jag är ingen häst och det vet både dom och jag. respekten för människan lär sig oftast hästen tidigt. ska man börja "utmana" hästens rang ? jag vill inte ens delta i hästars lek på hästars vis det tål knappast en människo kropp
Du fortsätter att anta att NHare enbart buffar runt på sina hästar hela tiden. Så länge du gör det är du inte mottaglig för något man säger. Stryk naturligt och säg ''enklare för hästen att lära sig'' då om det nu är så viktigt.
Att klä den i pressenningar hälper hästen att bli lugnare och därmed växer dess självförtroende. Men ffa är det förbannat skönt att ha en häst som inte får panik av att se en plastpåse.