Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jo, hästen lär sig snart att det är positivt att göra si eller så när energi riktas mot den. MEN den REAGERAR på vissa signaler utan att man lärt den, även föl.

Och hästen läser av människans kroppspråk hela tiden. Den vet vart människan befinner sig, den kan läsa av hur säker människan är och den kan också läsa av om människan hotar den och det är dags att fly eller om den bara markerar sin plats. Hästen läser av våran attityd och utstrålning!

Vad har det med NH att göra?

Allt.

Men nu ska jag iväg och fota lite:P
Du får tycka vad du vill om NH. Som jag sagt tidigare är jag varken för eller emot det, det handlar om vem som utövar det och hur. Målet är inte att få en slav, utan att få en medarbetare och vän. Om du jobbar nånstans och har en bra chef så kan du både diskutera olika möjligheter och ideer med honom, kanske t.om umgås med honom privat, samtidigt vet du att det faktiskt är din chef som bestämmer på företaget när du är där.
Den relationen söker jag med min häst; när vi jobbar vill jag bestämma vad vi ska göra och hur, jag lyssnar gärna på hästens ideer men är ändå den som tar besluten. Samtidigt vill jag kunna umgås och leka med hästen, jag lämnar över mer ansvar helt enkelt, och känner mig trygg med att jag får tillbaka det när jag ber om det.
Dåligt exempel kanske. Hästar skiljer ju inte på fritid och arbetstid på samma sätt som vi:P
Men NHs mål är inte en slav utan en arbetskamrat.
Och skillnaden mellan god NH och god horsemanship är minimal.

Synd att du inte kan eller vill förstå vår syn på NH, men det kan inte hjälpas. Så länge du sköter dina hästar på ett sätt de inte lider av och som du tror är bäst, ger jag fullständigt fen i vad du kallar det. Även om förståelse för andra sätt än ens eget aldrig är fel och sällan gör ont. Det är lite skrämmande hur få hästmänniskor som vågar tro att mer än ett sätt är bra. Kanske det gör ont på dem att se något som fungerar lika bra som deras eget sätt.. vad vet jag. *flum flum*

Senast ändrad av en moderator:

Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma.
Självklart ska det alltid handla om respekt för varandera.

Men varför skulle det kräva att man schasar bort hästen?
Såvida hästen inte envisas med att "trampa" en på tårna hela tiden.

Nej, det behöver det inte göra men OM hästen inte reagerar på dessa små signaler måste man visa den att det är man själv som bestämmer och att den måste respektera en. Stor skillnad.

Vad har det med NH att göra?

Alla hästar oavsett hantering lär sig läsa av olika signaler.
Signalerna kan variera men de blir aldrig som en annan hästs.

Och som jag skrev tidigare. Föl får faktiskt också lära sig prata "häst" när de är små.

Jo, det förstår du, DET ÄR DET SOMÄR NH! ;)

DU lär dig kommunicera med din häst genom kroppspråk, och hästen blir därigenom villig att koncentrera sig på dig eftersom den känner sig trygg under ditt "styre". Den är trygg i din närhet, den vet vart den har dig.

Sedan är det klart att man kan lära hästen svara ör olika kommandon som inte ligger i dess natur.

Och föl vet visst när de ska flytta sig. t ex Sedan lär de ju sig av sin mamma att de ska flytta sig, men DE GÖR DET när dess mamma ber om det. De reagerar.

Måste det ske genom att schasa bort den då?

oftast tycker jag de räcker med att harkla sig elelr liknande för att hästen ska "vakna" och bli påmind om vad det är vi ska göra.

Sedan är det väldigt olika hur pass lyhörda hästarna är. en del är lite "trögare" andra reagerar direkt.
OAVSETT hur de tränats.

Reaktion får man ALLTID. Sedan kan den variera hur den blir.

Jo precis. Och det beror ju förstås på vilken relation man vill ha till sin häst. Men i mina ögon tror jag ändå att alla hästar mår som bäst om de förstår varelserna de umgås med, vet vart de har varandra och kan lita på dessa.

Måste det ske genom att schasa bort den då?

oftast tycker jag de räcker med att harkla sig elelr liknande för att hästen ska "vakna" och bli påmind om vad det är vi ska göra.

Sedan är det väldigt olika hur pass lyhörda hästarna är. en del är lite "trögare" andra reagerar direkt.
OAVSETT hur de tränats.

Jo, men om du ber hästen flytta sig får du dess uppmärksamhet och det är det som handlar om respekt.

Visst är hästar olika känsliga till en början, men alla hästar kan bli otroligt känsliga om de arbetas rätt.

Nyfödda föl är faktiskt väldigt "korkade" när det gäller talets förmåga..
Innan de lärt sig "prata" mao. De går till fel sto=blir bortkörda=de har lärt sig ett nytt "ord" i språket "häst"

Föl flyttar inte på sig om de blir hotade, däremot kan de föltugga för att visa underkastelse.
Som tur är lär sig de små livet att prata väldigt forrt.

Jo, men de reagerar fortfarande annars hade de aldrig kunnat bli känsligare.

De reagerar för de inte vill råka illa ut, t ex genom att föltugga. Och de vet att de måste reagera.

Som sagt. reaktion finns alltid.
Sedan om det är den önskvärda eller inte är en annan femma.

KL

Fast ALL kommunikation med hästar sker ju delvis med kroppsspråk, det kan vi ju inte komma ifrån. Det är inget som är unikt för NH.

Apropå detta med "naturliga signaler" - tror ni inte att det snarare handlar om hästtränarens skicklighet/tydlighet/konsekvens - än om vilka signaler man använder??
Vilket är tex tecknet/kroppshållningen för galopp på hästspråk? Jag känner inte till det, men min häst kan min signal för galopp, nämligen ordet "galopp". Eller sträcker sig det naturliga sättet att kommunicera bara till själva grunden - den att hästen ska acceptera människan som sin ledare??

Hittade ett annat citat (eller snarare en definition) av NH på etologen Andrew McLeans hemsida:

Natural horsemanship: A relatively modern system of horse training that originated in Western training. It is based on an interpretation of the natural ethogram of the horse. Natural horsemanship focuses on concepts of dominance/submission, respect and leadership, which are currently controversial and may be at odds with learning theory.

KL

Jag fortsätter med mina citat.. :angel:

Även detta från etologen McLeans hemsida (detta är definitioner som är under diskussion/antagna av International Equitation Science Symposium 2005):

Dominance/submission: Suites of behaviours in social interactions that signal rank or determine priority of access to resources (a dynamic process affected by motivation). A belief in horse training that horse interactions are governed by dominance/submission implies that trainers need to be dominant over horses to train them effectively. This notion that a horse must respect a human to be effectively controlled may be at odds with learning theory. In equitation the significance of dominance, submission and respect need further investigation.

"rangen" den bestäms i hagen ihop med andra hästar. jag är ingen häst och det vet både dom och jag. respekten för människan lär sig oftast hästen tidigt. ska man börja "utmana" hästens rang ? jag vill inte ens delta i hästars lek på hästars vis ;) det tål knappast en människo kropp :angel:

Amen till det:bow:

KL
Fast ALL kommunikation med hästar sker ju delvis med kroppsspråk, det kan vi ju inte komma ifrån. Det är inget som är unikt för NH.
En v andledningarna till att NH och vanlig, god horsemanship inte alls behöver skilja sig så mycket.

Apropå detta med "naturliga signaler" - tror ni inte att det snarare handlar om hästtränarens skicklighet/tydlighet/konsekvens - än om vilka signaler man använder??

Naturliga signaler är väl signaler som är lättare för hästen att lära sig utan en massa träning. (ex. ''flytta på dig, här kommer jag'', rätt enkelt. ''lyft hoven när jag tar i den'' tar lite mer träning.)
Allt handlar om människans skicklighet, nästan alla metoder/filosofier etc är bra i grunden, skillnaderna ligger nog snarare i hur lätta de är för en människa att lära sig eller missförstå.
Jag tänker lite på det som när man ska lära sig något i skolan.. t.ex. kanske en lärre ger en orden ''aldrig stavas aldrig med två l'' för att man ska komma ihåg hur det stavas, en annan säger kanske ''aldrig har aldrig samma bokstav två gånger.'' Stavningen är ju precis likadan, men sättet vi assosierar på är kanske olika. Jag tror hästhantering är ungefär samma sak; det som funkar är i regel ungefär likadant, men sätten vi lär oss det på skiljer. En ''NH människa'' anänder kanske ett rep att driva med när hon longerar, medans en dresssyrryttare använder en långpisk. Hur stor är skillnaden egentligen?

Vilket är tex tecknet/kroppshållningen för galopp på hästspråk? Jag känner inte till det, men min häst kan min signal för galopp, nämligen ordet "galopp". Eller sträcker sig det naturliga sättet att kommunicera bara till själva grunden - den att hästen ska acceptera människan som sin ledare??
Från hästryggen finns det ju positioner som rent fysiskt gör det lättare för hästen att fatta galopp, men jag håller med dig; mycket är inlärt. ''öka farten'' är ju enkelt som kroppspråk och brukar så småningom resultera i galopp, men att fatta galopp på en given signal är inlärt.

Hittade ett annat citat (eller snarare en definition) av NH på etologen Andrew McLeans hemsida:

Natural horsemanship: A relatively modern system of horse training that originated in Western training. It is based on an interpretation of the natural ethogram of the horse. Natural horsemanship focuses on concepts of dominance/submission, respect and leadership, which are currently controversial and may be at odds with learning theory.

NH är inte bara en metod eller ett system. Men ordet är ju väldigt missbrukat och har kommit att betyda just det.. kollar man på källorna så handlar det om att lyssna och ''prata'' med hästen. Kollar man på många tränare och oss som lärt oss metoderna utan resten av det, så handlar det mer om att ''säga till'' hästen.

Nu är inte allt riktat till dig, jag håller med dig i det mesta.
Jag menar bara på att det inte finns många sätt som är dåliga, det handlar bara om hur merparten av utövarna uppfattar och brukar sätten och tankesätten. De allra flesta sätt är i grunden bra och ganska lika. Hästar är alltid hästar och alla metoder och tankesätt som fungerar baseras på detta. Få människo vill skada sina hästar, många är onödigt hårda i hanteringen, och några är lite för mesiga eller osäkra. Men det finns fortfarande utrymme för mycket olika hårdhetsgrad och tillvägagångar innan man kan säga att hästarna faktiskt mår dåligt av det.
Det enda alternativet jag kan tänka på just nu som faktiskt är riktigt dåligt är väl det här med att binda fast hästen i en stolpe och slå på den tills den ger sig.:crazy:

NH är inte bara en metod eller ett system. Men ordet är ju väldigt missbrukat och har kommit att betyda just det.. kollar man på källorna så handlar det om att lyssna och ''prata'' med hästen. Kollar man på många tränare och oss som lärt oss metoderna utan resten av det, så handlar det mer om att ''säga till'' hästen.

Jag söker fortfarande efter pudelns kärna... Vad är NH mer än en metod eller ett system...
En filosofi?? Som går ut på att kommunicera (naturligt?) med hästen på hästens språk. Något mer?

KL

Jag fortsätter med mina citat.. :angel:

Även detta från etologen McLeans hemsida (detta är definitioner som är under diskussion/antagna av International Equitation Science Symposium 2005):

Dominance/submission: Suites of behaviours in social interactions that signal rank or determine priority of access to resources (a dynamic process affected by motivation). A belief in horse training that horse interactions are governed by dominance/submission implies that trainers need to be dominant over horses to train them effectively. This notion that a horse must respect a human to be effectively controlled may be at odds with learning theory. In equitation the significance of dominance, submission and respect need further investigation.
:bow:
Då är det inte bara vi som är konstiga o förundras över fenomenet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama