Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

För mig är de olika nh-inriktningarna business. Det är smarta amerikaner (företrädesvis) som hittat en ny guldådra. Ju mer sektlik just deras metod blir, desto mer pengar tjänar just de. De har inget intresse av att folk ska sålla russinen ur kakan och tänka/lära själv.

Roberts, Pirelli m fl de tjänar ju pengar på det här.

De är säkert duktiga hästmänniskor, ingen tvekan. Men duktiga hästmänniskor finns det runtom i vårt land också, som är sk "traditionella".

Bra hästhantering, horsemanship strävar vi väl alla efter? Oavsett inriktning.

Som någon sa - vi är trendkänsliga. Bara "naturligt" och "vildhäst" finns med köper folk allt.

Norrland

du beskrev det väldigt bra du med :bow::bow:

och att allt ska ske med vänlighet mot hästen om man sysslar med "nh" är ju lite, hmmm. beror nog på vilka böcker man läst, vilka cliniks man varit på och vem man lyssnar på...

M.R beskriver på ett ställe i sin bok -för att få hästen att sluta slå i väggen i boxen, att man sätter en tung kotring i metall runt benet/benen, varje gång hästen slår så ger kotringen ett kraftigt slag tillbaks mot kronranden :angel: säkert effektivt, men hur snällt/vänligt, mild och naturlig metod är det då ?:angel:

har även haft disskutioner med bekanta om det som påstår att -det gör inte ont på hästen, för då skulle absolut inte han rekommendera en sådan metod.... samt att det stimmulerar bara cirkulationen och ger liite obehag....

Såg nån reklam för M.R-clinic. Han skulle visa hur lätt han lastade en svårlastad häst.

Jovisst. Han hade en transport stor som en lada. Infångare (grindliknande) på sidan och medhjälpare. Efter ett tag gick hästen in och vände. Fantastiskt. :crazy:

Ha med en lada och hela cirkusen med på tävling, lixom.

Nä, hade han haft en dokumenterat svårlastad häst med stark klaustrofobi och en vanlig två-hästarstransport utan infångare och medhjälpare, så ok. Då hade jag blivit imponerad.

Men - det är inte lika svårt, kräver inte lika mkt horsemanship, att få hästar att gå in i mindre lador! Men det är BIG BUSINESS och han tjänar mkt pengar. Säkert blev folk imponerade på läktaren! Halleluja, fantastisk metod.

Norrland

Kl
Ett annat fenomen som verkar ha huserat ett tag..
Så fort en häst är svårlastad tex blir rådet genast:Anlita en NH tränare.

Varför inte sonika kontakta en duktig HÄSTMÄNNISKA?

HÄSTMÄNNISKA är för mig en person som är duktig med hästar, har varit med ett tag och har många erfarenheter. Sedan kan denna ha NH inriktning eller vad som helst. Tävla dressyr elelr western. Spelar ingen roll.

Men en eller ett par clinics och några böcker är inte i mina ögon erfarenhet.

mina "kontakter" med NH har gett mig min syn på saken, det är inga antaganden utan det är mina erfarenheter som kommit sig av dom som säger sig "utöva NH", och det är ganska många. flera av dom "sk" tränarna har varit på en eller ett fåtal cliniks innan dom startat kurser själv...

Och hur bra är de på att ge en bra insyn i vad NH egentligen handlar om? Jag menar NH som den är för ''grundaren'' (myntaren av uttrycket iaf)...
bla. den unghingst jag skrev om tidigare blev INTE lugnare eller fick växande självförtroende av pressening på klädning...den såg endast "paralyserad" ut, utan någon som helst glädje/liv i blicken.

Tvivlar på att den som tränat honom lyssnat när han varit osäker eller rädd, utan utövaren har, gissar jag hej vilt, tvingat honom att acceptera läget.. :S
Kan lägga in en bild på min häst när han hade pressenning på sig sörsta gången:
so%20stressed%20out2.jpg

(vet att en bild inte säger mycket..men inte ser han livlös eller paralyserad ut? Där hade jag haft honom i tre dagar.)

en häst som hanteras på ett bra sätt (med respekt och ödmjukhet) och tränas på dagliga normalt förekommande händelser får knappast panik för en plastpåse... här vet alla pållarna att plast innebär mat :angel: måste undersökas ;) ALL hästhantering börjar på marken.

Håller jag helt med om!
Du kanske tränar NH omedvetet? x) Jag har träffat många hästar som är rädda för plastpåsar. Men som jag sa tidigare; NH och vanlig sund hästhantering behöver inte vara så olika.

redan i början av -70 talet fick jag lära mig vikten av att få unghästen att flytta sig undan armen, står jag rakt bakom och håller ut höger arm så ska hästen gå undan åt vänster som ex. även om hästen är lös i tex. hagen så kan dom från långa avstånd flytta sig/vika av när armen hålls ut, det är något man har stor nytta av senare när hästen sits in. och detta långt innan någon i sverige hört talas om NH.

Samma sak igen; det behöver inte vara stor skillnad på NH och sund hästhantering. NH är ett rätt uttjatat begrepp, men i grunden är mer eller mindre all hästhantering som ger säkra glada hästar väldigt lik, anser jag. Oavsett om folk tjänar pengar på att ge det ett namn, tanken var god för många i det moderna samhället har glömt vanlig sund hästhållning. Bara synd att NH slår slint med vissa(rätt många) som går på clinics och börjar hålla kurser.

all gammal ridlära i sverige beskriver att man ska göra det lätt för hästen, inte heller det är något nytt ;) allt annat beskrivs som "illära"

när jag va liten så sa alltid mor när vi diskuterade just den biten att - man kan lära en häst fatta höger galopp genom att bita den i höger öra, bara man är konsekvent...men varför krångla till det bara för att det går ?

även innom "den vanliga" ridningen/hanteringen skiljer sig kvaliten på kunskaperna åt, men jag har aldrig mött så påstridigt att - detta är det ända rätta, så här gör man, detta är något nytt (vilket stör mig mest, för då har man verkligen missat något) detta funkar för allt eller denna "metoden" funkar på alla hästar, som i dom NH kretsar som finns i min omgivning.

NH har för mig alltid varit att man ska anpassa sig efter hästen. Ingen metod fungerar till 100% på alla hästar, men har man många alternativ att prova har man större chans att hitta rätt innan man gerupp och tar till våld eller nåt annat dumt. Anledningen till att jag ser det så är kanske för att jag saknat att se folk hantera hästar som individer utan nästan enbart ridit på ridskola där hästarna är maskiner och eleverna ska lära sig att hitta var deras knappar sitter, innan jag kom i kontakt med NH. Och i början var jag frälst, det medger jag villigt. Men jag har insett att det finns idioter och naiva människor överallt, även inom NH, och inom akademiskt, som jag börjat med nu. Fast jag är ju ingen riktig NH människa längre.. jag är egentligen inget alls, bara mig.
NH är inte alls nytt, det vet jag inte varför folk påstår...som om ingen skulle ha kommit på att använda kroppspråk och markarbeta under alla de tusentals år vi hållt på med hästar?
Att ''mitt sätt är det enda rätta'' tycker jag mer eller mindre alla hästmänniskor hävdar:P

Kl
Ett annat fenomen som verkar ha huserat ett tag..
Så fort en häst är svårlastad tex blir rådet genast:Anlita en NH tränare.

Varför inte sonika kontakta en duktig HÄSTMÄNNISKA?

HÄSTMÄNNISKA är för mig en person som är duktig med hästar, har varit med ett tag och har många erfarenheter. Sedan kan denna ha NH inriktning eller vad som helst. Tävla dressyr elelr western. Spelar ingen roll.

Men en eller ett par clinics och några böcker är inte i mina ögon erfarenhet.

Håller med om det.

Självklart:P De är rätt så skickliga på att tjäna pengar:P
Men det hindrar ju inte att filosofin bakom alltihopa ändå är bra.

har även haft disskutioner med bekanta om det som påstår att -det gör inte ont på hästen, för då skulle absolut inte han rekommendera en sådan metod.... samt att det stimmulerar bara cirkulationen och ger liite obehag....

Så blir det om man slutar tänka själv, ja.. Ingen är perfekt eller har bara bra saker att dela med sig av. Man måste vara kritisk och sålla lite.

Men NH filsosofin är ju den samma som min "gamla hästkarlar filosofin".

Där finns det ju ingen större skillnad.
Däremot i metoderna man använder sig av.

Det är ju ungefär det jag försökt förmedla också. :P Alltså är de ena riktiga hejjare på att tjäna pengar. Hade inte så många glömt hur sund hästhållning brukar gå till hade det nog varit svårare för NHarna.
Metoderna kan vara bra, om man använder dem med känsla och kan se när man har en häst framför sig som inte trivs med dem.
De är hemska om de används fel, jag tror att ett psykiskt redskap, som de här metoderna, kan skada en häst mer än ett fysiskt.

kan man inte då tycka att de stora skule ta sitt ansvar och se till att metoderna inte mirrbrukas så katastrofalt?

Fast då tjänar de ju mindre pengar förståss:p

Införa någon form av tränar system liknande det som finns i ridsporten kanske? Som det är nu får ju var och varann person utge sig för att syssla med NH utan att de för den saken egentligen har en aning om vad de sysslar med..

det är just där jag tycker det blir så sjukt.

Om man då tex tar exemplet med svårlastad häst.
Ja, då ska det genast anlitas någon NH tränare..finns det överhuvudtaget någon form av dokumentation på den personens kunnande??

Arvid i granngården som kört nordis i skogen i 30 år skulle kanske kunna göra ett minst lika bra jobb om inte bättre. Men han är ju inte NH tränate gudbevars.

nej du ;) jag hanterar inte häst på NH vis, varesig omedvetet eller medvetet ;) utan använder bara den hästkunskap som jag lärt mig under livet. gamal hederlig svensk sund hästhantering som bygger på ödmjukhet och respekt.

kanske är det som sunt NH folk som omedvetet hanterar sina hästar på "gammalt svenskt vis" igentligen ;) :angel:

Är du heeeeelt säker på att mian hästar inte kommer hoppa högre om jag virar in dem i preseningar?:angel::rofl:

Också en (enligt mig) konstig grej med Nh. Varför skulle hästarna förbättras märkbart inom ridningen av dessa metoder. Jo, jag har hört många förespråka detta. Gör övning si och så från marken osv..vad tusan hjälper det när man får en bockmaskin på tillridning. Snäll att hantera men "ska" ha av ryttaren?

De riktigt nh-frälsta jag sett har inte ridit så mycket. Mest flyttat på hästen iklädd repgrimma och långt grimskaft med snärt. Eller gått ut och gått med hästen.

När de ridit har det varit helt kravlöst. Skogsmulleridning.

Norrland

Självklart hoppar de högre! Skäms att du frågar! :angel:

Har man problem med något från häst ryggen så kan det faktidkt vara en idee att jobba från marken först. Tex om en häst nu är rädd för plastpåsar vid uteritt, vänjer du den vid dem från marken så blir det lättare när du sitter på.
Har du svårt att få till en öppna i dressyren kan det hjälpa att lära in den från marken först, då vet hästen att rörelsen ''finns'' och den tränar upp de muskler den behöver för att kunna utföra den. Den behöver fortfarande lära sig den i ridningen med, men det kanske går lättare? Kan den flytta sig i sidledes för tryck mot sidan när du står bredvid, är det kanske lättare att koppla ihop trycket från skänkeln senare.
Men självklart löser det inte alla problem, ibland hajjar t.om. jag till när det börjas med ''hitta en nh tränare'' eller ''öva från marken''..

Ännu en av mina fördommar mot nhare.:rofl:

De kanske inte törs rida?
Stark pudelvarning..

De riktigt nh-frälsta jag sett har inte ridit så mycket. Mest flyttat på hästen iklädd repgrimma och långt grimskaft med snärt. Eller gått ut och gått med hästen.

*busted* :angel: fast utan snärt i det långa grimskaftet.:rofl:
Men min häst är ju inte heller inriden än:P Han håller på att ridas in a la akademiskt+centrerat..

Återigen skillnad men ändå inte.
Visst kan jag jobba hästar från marken. Tex tråna dem vid hand de första gångerna jag lär in ryggning eller liknande.

Men då är det specifikt ryggning jag tänker mig träna på. Inte lite planlöst flytta hit och dit så får vi se vad som händer.
Det finns ett syfte.

Många nhare tycks ha själva flytta runt grejen som syfte om du förstår skillnaden.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama