Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

när NH blev "riktigt populärt" här för ett antal år sedan så hette det helt plötsligt att detta va det ända rätta, den typ av "sunt handhavande av häst" som funnits här i sverige i århundranden va "inget att ha" :crazy:

igentligen så är det ju i mångt och mkt samma sak, fast med lite olika vägar att gå ;) har diskuterat en hel del med min amrikanska vännina som sysslat/sysslar med NH främst i USA och vi är faktiskt väldigt överens om allt rörande hästhantering.

"tränarna" poppade upp som svampar ur jorden, en del hade/har ideer som jag inte i min vildaste fantasi, inte kan eller kunde förstå anledningen till.

folk som varit på EN clinik kallade plötsligt sig för tränare och började hålla kurser hej vilt. många av dom kurserna gick ut på att hästen skulle "ge upp" och bli "foglig" dvs. i mina ögon "knäckt". metoderna kunde hos vissa vara väldigt hårda. själv vill jag att mina hästar ska vara lydiga därför att dom vill "vara till lags" inte för att dom inte vågar annat. jag vill att vi ska ha så god kontakt med varandra att dom vill göra sitt bästa - alltid.

för att ta ett ex. vid ett tillfälle lindades en 2 årig hingst in i pressening (vilket han inte tränats på förut) ögonen på den hästen hade inget liv, ingen gnista...rädd vart han, det syntes på hela hans kroppsspråk. till vilken nytta ? kan tillägga att den tränaren dessutom kom en timme sent därför att dom hade lastproblem med hästen dom skulle ha med, dom hade inte heller fått den med sig :crazy:

det som är synd när något blir så stort i så skenande fart är ju just det att det kan bli lite "sektliknande" i vissa kretsar-så här ska det vara, NH löser ALLA problem oavsett om det är från marken eller i ridningen. sedan finns det givetvis bra tränare oxå, som VET vad dom gör och framförallt VARFÖR. med kunskap följer ödmjukhet så det är ju inte så ofta det är just dom tränarna som syns/hörs. men så är det ju överallt ;)

hmm, lite rörigt :crazy: men hoppas du förstår hur jag menar/har upplevt det ;)

Kan inte annat än.....:bow:

Kicki :)

jo, det är ungefär som min amerikanska vännina beskriver, och i stort sett samma som redan hade/har ett namn i sverige "sunt handhavande av häst". tyvärr har jag inte kommit i kontakt med så många människor som sysslar med NH som tolkat det så, snarare att hästen ska lyda-kuvas-puttas på-plastats in i pressening-vifta på "svansen"-trampa på hovarna osv. för att människan ska visa sin DOMINANS....metoderna är inte alltid helt ok. i min värld.

i "min värld" som jag fostrats i, dels av mor och dels av gammla ryttmästare lite kortfattat:
*människan måste lära sig tänka häst-en häst kan aldrig lära sig tänka människa
*man måste alltid ha i minnet att det är ett flyktdjur och reagera på instinkt.
*en häst "räknar aldrig ut", utan förstår bara orsak-verkan, gör den något som får en konsekvens åt något håll så "lär" den sig vad det gav för resultat.
*man får vad man ger, ger man respekt-så får man respekt
*att läsa av hästen, helst i hagen i hop med andra hästar för att förstå den (även dom är individer, den ena inte exakt som den andra).
*du kan aldrig tvinga fram det optimala resultatet, det får du bara om hästen har viljan att vara dig till lags.
*ju mindre utrustning under ridningen, ju duktigare häst=beridare.
*att vara flexibel, det finns inget som fungerar för/på alla individer. att hitta "knappen" som på just "denna" häst plockar fram det bästa hos hästen.

min kloka gamla tränare sa bla. att alla kommer dithän att man tror att man kan det här, just då har man aldrig kunnat mindre. det gäller att förstå hur lite man kan, BLI ÖDMJUK för att fortsätta utvecklas och lära sig , för fullärda det blir vi aldrig. :bow::bow:

"rangen" den bestäms i hagen ihop med andra hästar. jag är ingen häst och det vet både dom och jag. respekten för människan lär sig oftast hästen tidigt. ska man börja "utmana" hästens rang ? jag vill inte ens delta i hästars lek på hästars vis ;) det tål knappast en människo kropp :angel:

Och även här.....:bow: Det är som om jag skrivit det själv! :D

en häst som hanteras på ett bra sätt (med respekt och ödmjukhet) och tränas på dagliga normalt förekommande händelser får knappast panik för en plastpåse... här vet alla pållarna att plast innebär mat :angel: måste undersökas ;) ALL hästhantering börjar på marken.

redan i början av -70 talet fick jag lära mig vikten av att få unghästen att flytta sig undan armen, står jag rakt bakom och håller ut höger arm så ska hästen gå undan åt vänster som ex. även om hästen är lös i tex. hagen så kan dom från långa avstånd flytta sig/vika av när armen hålls ut, det är något man har stor nytta av senare när hästen sits in. och detta långt innan någon i sverige hört talas om NH.

all gammal ridlära i sverige beskriver att man ska göra det lätt för hästen, inte heller det är något nytt ;) allt annat beskrivs som "illära"

när jag va liten så sa alltid mor när vi diskuterade just den biten att - man kan lära en häst fatta höger galopp genom att bita den i höger öra, bara man är konsekvent...men varför krångla till det bara för att det går ?

även innom "den vanliga" ridningen/hanteringen skiljer sig kvaliten på kunskaperna åt, men jag har aldrig mött så påstridigt att - detta är det ända rätta, så här gör man, detta är något nytt (vilket stör mig mest, för då har man verkligen missat något) detta funkar för allt eller denna "metoden" funkar på alla hästar, som i dom NH kretsar som finns i min omgivning.

Med risk för att verka tjatig.....:D :bow: Vi tänker så lika hillevie att vi nog var tvillingar i ett tidigare liv! :)

För mig är de olika nh-inriktningarna business. Det är smarta amerikaner (företrädesvis) som hittat en ny guldådra. Ju mer sektlik just deras metod blir, desto mer pengar tjänar just de. De har inget intresse av att folk ska sålla russinen ur kakan och tänka/lära själv.

Roberts, Pirelli m fl de tjänar ju pengar på det här.

De är säkert duktiga hästmänniskor, ingen tvekan. Men duktiga hästmänniskor finns det runtom i vårt land också, som är sk "traditionella".

Bra hästhantering, horsemanship strävar vi väl alla efter? Oavsett inriktning.

Som någon sa - vi är trendkänsliga. Bara "naturligt" och "vildhäst" finns med köper folk allt.

Norrland

Just detta är ju så otroligt mitt i prick! :bow: Tänk alla duktiga hästmänniskor genom tiderna som inte "hade/har vett" att slå mynt av sin kunskap på sammma sätt! Att ge det ett namn, regelverk, benämningar och en frontfigur, sig själv då.

Men det är ju det vi försöker säga, att NH INTE går ut på människans signaler, utan att vi människor lär oss hästarnas signaler.
Det är ju lite taskigt att sätta en tysk och en fransman i samma rum och tro att allt ska gå som en dans.
Hästarna har blivit lidande, vi förväntar oss att dom förstår oss, och visst, dom har blivit tvungna att lära sig att förstå oss till en viss grad.

Men vi kan ju inte efterlikna en häst, för vi är ju människor. Och att tolka hästens signaler är väl inget som är förbehållet NH? De flesta människor med ett stort hästkunnande ägnar sig ju åt detta. Sedan så blandar vi ju friskt åt båda håll, ett givande och ett tagande både från häst och människa för att kunna förstå varandra så bra som möjligt.

Och även om det inte skulle gå som en dans att sätta en tysk och en fransman i samma rum, så skulle det kunna funka rätt bra. Allt beroende på den respekt de visar för varandras förutsättningar, något som gäller för en sund hästhantering överlag. Och inget specifikt för NH, det här är något som jag har upplevt och tagit del i i snart 40 år.

Ursprungligen postat
av norrland65
För mig är de olika nh-inriktningarna business. Det är smarta amerikaner (företrädesvis) som hittat en ny guldådra. Ju mer sektlik just deras metod blir, desto mer pengar tjänar just de. De har inget intresse av att folk ska sålla russinen ur kakan och tänka/lära själv.

Roberts, Pirelli m fl de tjänar ju pengar på det här.

De är säkert duktiga hästmänniskor, ingen tvekan. Men duktiga hästmänniskor finns det runtom i vårt land också, som är sk "traditionella".

Bra hästhantering, horsemanship strävar vi väl alla efter? Oavsett inriktning.

Som någon sa - vi är trendkänsliga. Bara "naturligt" och "vildhäst" finns med köper folk allt.

Norrland
Var igår inne på Parellis shop:eek:

det är ju frun som är affärskvinna o har lagt upp det väl.
Allt gick att köpa t o m nyckelringar:rofl:

Sadlar för 4-5000 dollar:eek:- även om dollarn är billig för oss just nu

Ja det gäller att slå mynt av allt, in i minsta detalj! :rofl:

Sadlar för 4-5000 dollar:eek:- även om dollarn är billig för oss just nu

Var det westernsadlar? :P För dom kan ju vara riktigt dyra.. speciellt show sadlarna. x)
jo, klart man ska tjäna pengar när man kan:P

Jag kan sälja jättefina nyckelringar till dig. Med små söta älgar på.
Endast 2500 kr styck.

Ska du slå till?

:rofl::rofl::rofl:

Det är ju det jag säger..

Vi är en exlusiv utdöende skara:D

Rota lite i era stamtavlor så ska ni sett minst en förfader har ridit en Dolma

Japp.
Ju dyrare vi kan sälja skräp (ex nyckelringar) dessto duktigare är vi på hästhantering...
Det blir en cirkel. Vi kommer bli miljonärer...:bump:

Vad vill du ha på dina nyckelringar?
Kossor är söta.:idea:

kan man inte då tycka att de stora skule ta sitt ansvar och se till att metoderna inte mirrbrukas så katastrofalt?

Fast då tjänar de ju mindre pengar förståss
1 Kan du specificera vilka "de stora" är?
2 Kan du redogöra för på vilka sätt dessa personer inte levt upp till sitt ansvar samt vad detta ansvar omfattar?
3 Vilka är metoderna du syftar på och på vad sätt missbrukas dom och av vilka?

LIA

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama