I
Invinciblestables
Sv: Horsemanship VS Nh ?
Kan inte annat än.....
Kicki
när NH blev "riktigt populärt" här för ett antal år sedan så hette det helt plötsligt att detta va det ända rätta, den typ av "sunt handhavande av häst" som funnits här i sverige i århundranden va "inget att ha"
igentligen så är det ju i mångt och mkt samma sak, fast med lite olika vägar att gå har diskuterat en hel del med min amrikanska vännina som sysslat/sysslar med NH främst i USA och vi är faktiskt väldigt överens om allt rörande hästhantering.
"tränarna" poppade upp som svampar ur jorden, en del hade/har ideer som jag inte i min vildaste fantasi, inte kan eller kunde förstå anledningen till.
folk som varit på EN clinik kallade plötsligt sig för tränare och började hålla kurser hej vilt. många av dom kurserna gick ut på att hästen skulle "ge upp" och bli "foglig" dvs. i mina ögon "knäckt". metoderna kunde hos vissa vara väldigt hårda. själv vill jag att mina hästar ska vara lydiga därför att dom vill "vara till lags" inte för att dom inte vågar annat. jag vill att vi ska ha så god kontakt med varandra att dom vill göra sitt bästa - alltid.
för att ta ett ex. vid ett tillfälle lindades en 2 årig hingst in i pressening (vilket han inte tränats på förut) ögonen på den hästen hade inget liv, ingen gnista...rädd vart han, det syntes på hela hans kroppsspråk. till vilken nytta ? kan tillägga att den tränaren dessutom kom en timme sent därför att dom hade lastproblem med hästen dom skulle ha med, dom hade inte heller fått den med sig
det som är synd när något blir så stort i så skenande fart är ju just det att det kan bli lite "sektliknande" i vissa kretsar-så här ska det vara, NH löser ALLA problem oavsett om det är från marken eller i ridningen. sedan finns det givetvis bra tränare oxå, som VET vad dom gör och framförallt VARFÖR. med kunskap följer ödmjukhet så det är ju inte så ofta det är just dom tränarna som syns/hörs. men så är det ju överallt
hmm, lite rörigt men hoppas du förstår hur jag menar/har upplevt det
Kan inte annat än.....
Kicki