Sv: Horsemanship VS Nh ?
Har läst igenom tråden nu, och det här är inte riktat till bara älgen, utan de som vill:smirk:
Men jag håller med älgen om att det är människan som ska lära sig!
Jag håller på med AR och där säger många att hästen kan redan allt, människan ska bara lära hästen att göra det på kommando. Likadant tror jag det är inom NH;hästen kan allt, det är VI som inte kan. (Sen är en annan fråga VAD som ger oss rätten att bestämma, men det tas inte upp nu eftersom tråden inte handlar om det)
Min erfarenhet säger mig att det finns NH, NH 2 och NH 3.
Enligt mig är NH vänskap/harmoni med hästen, och målet är ett
partnerskap där båda förstår varandra. Punkt.
Men, det finns NH 2 där man ska ha
ledarskap, där hästen inte har mycket att säga till om. Bara för att man KAN ska man flytta hästen hit och dit, se till att hästen har 100% uppmärksamhet på dig, och korrigera allt som kan verka som att hästen tänker "ta över" ledarskapet.
Och så finns det NH 3,
dominans, där någon som gått en helgkurs kallar sig NH-tränare, eller när "vem som helst" säger att "det där är inte svårt, det gör jag varje dag", och bossar runt hästen och hittar på egna metoder som dom kallar NH och sprider till oerfarna.
Inte så många nämner skillnad mellan "duktiga" NH-tränare. Några nämnde Monty Roberts, jag personligen gillar inte hans metoder, då jag anser dom innehålla för mycket tvång. Det är dominans, alldeles för mycket ledarskap, och man får hästen att göra som man vill genom att knäcka den. Det är ju t ex Monty Roberts som "kommit på" join-up, en metod jag inte använder mig av, men ta t ex istället Parelli, verkar sundare i sin hantering, men jag är inte helt insatt i allt vad han gör och kallar inte honom för min förebild (ska inte säga för mkt om honom då jag inte vet).
Det där med att linda in i pressenning är nåt som hela tiden tas upp. För det första börjar man inte med en pressenning,man börjar med nåt bra mycket mindre och vänjer hästen successivt tills den klarar av pressenningen. Tillslut kan hästen ha den över sig. Och det man tränar då är inte att hästen ska ha saker på sig, utan att hästen ska lära sig kontrollera sin rädsla (vilket inte är samma sak som flyktinstinkten). Som en annan skrev: om man är ute och rider och en plastpåse blåser omkring vill man inte ha en häst som tvärvänder eller vägrar gå förbi, man vill väl ändå ha en häst som hoppar till (det kommer man inte ifrån, vi människor gör också det när vi blir rädda), men sen ska hästen lugna sig igen, sekunden efteråt.
Kan ta min egna häst om exempel: när jag köpte henne kunde en pressening, en människa som sågade ved, eller en traktor, skrämma henne och sen var hela ridturen "förstörd" för då var hon uppjagad tills man kom hem. Idag, 8 år senare, kan hon fortfarande reagera och bli rädd för något, men så fort hon insett att det där plötsligt framspringade rådjuret inte var farlig, bara ett rådjur, är hon lugn igen och man kan fortsätta ridturen.
Med det inte sagt att man måste träna med pressenningar, traktor, eller ens NH, men är hästen van och tränad så blir allt mycket lättare! Hur man kommer dit är en sak, men trevligast är väl om det sker på hästens villkor, får ta den tid det tar, och sen har man ett hållbart resultat.
Det jag tycker är skillnad mellan NH-utövare/intresserade och icke-NH-intresserade (kallar dom "vanliga" nu) är:
- Vanliga leder ofta med kedja och bett - NH-intresserade leder hellre i grimma/repgrimma/ingenting.
- vanliga verkar tycka det är okej när hästen småjoggar, stressar, stegrar omkring bredvid dom vid ledning - NH-intresserade vill ha en sansad häst.
- vanliga låter hästen dag ut och dag in vara rädd för samma soptunna varje ridtur - NH-intresserade tar soptunnan, går hem och vänjer hästen vid den från marken.
- vanliga använder kanske rep för att lasta en svårtlastad häst - NH-intresserade låter det ta tid, och låter hästen sakta men säkert ta sig en bit längre in i transporten för varje dag.
Nu är det där väldigt generellt och olika för olika personer, men det är några av MINA STÖRSTA ERFARENHETER i skillnad mellan NH och icke NH. Långt ifrån ALLA gör sådär, vare sig man håller på med det ena eller det andra. Med det alltså inte sagt att nån helt ointresserad av NH inte har en säker och lugn häst, men istället sagt att de intresserade av NH ("riktig NH") vääääldigt många gånger har mycket trygga hästar.
Jag tar ett till exempel med min egen häst:
När jag var ute och red mötte vi en älg, endast 10 m bort från oss. Båda mina hästar ("NH-tränade") stirrade förstås på älgen, som stirrade på oss, men ingen av hästarna gjorde ansats att bli rädda (trots att jag själv fick upp alla möjliga scenarion i huvudet på 1 sekund om vad som skulle kunna hända
), jag tog inte tyglarna eller ändrade på min sist en enda gång, för att visa att JAG bryr mig inte om älgen (trots att jag nu gjorde det
), och det slutade med att båda hästarna lugnt traskade vidare med sänkta huvuden och älgen traskade lugnt åt sitt håll.
Några veckor senare kom tre älgar förbi utanför hagen, och samma häst som mötte älgen med mig, drog iväg i full karutta och ville inte ha med dom älgarna att göra.
Vilket borde betyda att bara för att hästarna är trygga, har jag inte tränat bort deras flyktinstinkt, eller?
Och det där med naturliga signaler, jag håller med om att det inte finns några naturliga signaler. Hästen kommer aldrig se oss som en fullkomlig häst, men det underlättar enormt för hästen om vi lär oss deras språk istället för att de ska lära sig vårat = en naturligare kommunikation (för hästen). Mitt mål är att slippa förändra så mycket som går av hästens naturliga beteende (förutom det med att släppa alla hästar lösa
), men ändå kunna samarbeta med dessa underbara, stora djur med egen vilja
Det blev ganska långt, hoppas nån orkar läsa