Ja, men det var ju det jag förklarade i första inlägget, och som dessutom fler förklarat i andra inlägg.
Nu träffar jag dock på mycket pressenningar längs dom vägarna jag rider, ibland nya, ibland dom alltid varit där, ibland är dom stilla, ibland blåser dom. Men nej, klart att du i princip aldrig hamnar i en situation där du får en pressenning över dig och hästen, men det är inte det man tränar. Man tränar på att hästen ska kunna kontrollera sin rädsla den dag man stöter på fladdriga, prasslande saker, som t ex pressenningar, påsar, flaggor m.m.
Och att man vill att hästen ska kontrollera sin rädsla är:Återigen. så är det mest för ryttarens skull som hästen ska anpassa sig
1. För hästens egen skull
Inte skulle du vilja gå omkring och vara rädd för saker? Har hästen dessutom redan vänjt sig i lugn och ro på trygga hemmaplan innan man möter en plastpåse ute, så är det väl skönt..?
2. För att det inte ska bli en situation av det hela, t ex måste tvinga förbi hästen, måste stå ute på en väg i 2 timmar för att låta hästen gå förbi i sitt tempo,
behöva riskera bockningar, stegringar, tvära vändningar, att hästen sticker m.m. Om man inte är dum mot hästen så gör den sällan ngt av dessa alternativOch detta för att ja, vem VILL sitta på en häst som är rädd? Ridsporten ÄR farlig, varför inte försöka minska på riskerna?
En del är ju tydligen rädda för att rida ut, men vad är dom rädda för? Antagligen för att de ska skada sig, hästen ska skada sig, nån annan skadas m.m., och för dom är det ju bara bra om de vänjer sig och hästen för läskiga saker, så att de kan känna sig trygga vid uteritt. Och kan man göra detta utan tvång har jag svårt att tänka mig att hästen lider mer av att ha en pressenning på sig som att ha en sadel på sig. Bara det att sadeln "måste" alla ha, den är accepterad. Pressenningar är tydligen inte det hos många.