Sv: Horsemanship VS Nh ?
Återigen håller jag med dig, men du påstår alltså att Alla Nhar är på detta sätt? Ska alla vi som Inte ser det som en sekt, som Inte anser att vårt sätt är det enda sättet, straffas? För vad några stora namn säger och skapar?
Isåfall är dressyrfolk ett gäng idioter som rider sönder sina hästar, det är en sekt där de som inte följer sin mästare är okunniga...
Jag menar, Alla dressyrryttare rider ju faktist rollkür för det har jag sett Anki rida, och hon sprider sina kunskaper vidare...
Givetvis anser jag inte att alla dressyrryttare är idioter. jag respekterar dom som rider bra dressyr, för jag Vet att de finns. Och jag väljer att se dom duktiga ryttarna som att de rider dressyr, inte de dåliga!
Trotts allt, när det kommer till kärnan, jag ahr ett val, att välja vad jag vill tro, och jag vill tro på de duktiga som bryr sig om sina hästar och Inte rider rollkür.
Tack och lov att jag är lite öppensinnad...
För mig finns det abra en sanning, men det är den sanningen Jag följer, jag respekterar och Vet att det finns En sanning för varje människa som håller på med hästar, och att den skiljer sig från min. Som tur är, för jag vill gärna att det finns många sanningar så jag kan lära mig av andra. Vad trisst om det baara fanns en sanning!
Ja tyvär, vissa tränare har gjort NH till ett sätt att tjäna pengar på.
Men jag vill också påpeka att Pat Parelli (tror jag det är, rätta mig någon som vet om jag har fel) skänker alla intänkter fårn sina kurser till välgörenhet inom hästeriet. Han tjänar pengar på att sälja sina idol-saker och all utrustning, och jag tycker det är en superbra kombo, att både kunna tjäna pengar själv och dessutom kunna skänka pengar till tex handikappridning mm!
Sen ja, jag finner stora problem i att en inriktning inom NH Måste ha saker för att man ska kunna utbilda sig inom det... Jag ahr min repgrimma och den duger. Jag brukar säga att kan du inte göra en sak själv, (i praktiken och med rätt kunskap) så behöver du inte de sakerna inom NH. Sen att ngn inte kan knyta sina egna grimmor, tja, det är rätt klurigt att knyta dom... men i praktiken an vem som helst gå in på en båtaffär, köpa rep och göra egen repgrimma och leadrope.
NH är inte en inriktning i den form jag uppfattar det som att du anser, NH är en del av ridning, körning, skogsmuklleridning, elitridning mm. Det är itne att rida eller köra sin häst, det är hästmannaskap...
Nh är inte något fast som jag får intrycket av att många tror. Det är inte Pat Parelli, jag ä Långt ifrån Pat Parelli och jag anser att jag hålelr på med NH.
Jag vill itne heller bli förknippad med PP eftersom jag itne kan stå för allt han säger och gör, trotts det går jag gärna på en kurs, just för att kunna plocka russineet ur kakan. ALLA kan lära mig något! Tilloch med en nybörjare inom häst. Jag Älskar att guida en nybörjare inom häst, de visar så tydligt på hur kroppspråk och hantering är ett.
"Sen tycker jag att ridfolk och travfolk generellt har mer gedigen erfarenhet/utbildning än vad nh-folk har."
Detta citat (som du skrivit) gör mig Mycket förbryllad...
Menar du att NH-folk inte är ridfolk eller körfolk? Att vi inte rider våra hästar utan att NH är en egen gren som varken kan eller ska mixas???
Utveckla den gärna för jag får uppfattningen av att du tror att NH inte har med ngt av ridning eller körning att göra, och isåfall är du helt fel ute.
Att det finns dåliga NH-tränare... ja visst! Där det finns pengar att tjäna, finns det de som vill suga ut så mkt som möjligt, utan utbildning!
MEN... det kan du inte hålla emot oss Alla... det finns vi som faktist Är utbildade, som lägger ner tid och penagr på att lära oss.
Att någon varit på kurs för en dålig tränare, jag beklagar! Men... jag ahr varit på kurser för dressyr/hopptränare som inte alls var bra, ska jag dömma ut alla tränare bara för det? Gievtvis inte, jag förstår att det finns de som tjänar pengar på att utan utbildning försöker lära folk rida dressyr eller hoppa.
Jag hoppas ni kan vara så ärliga med er själva att ni gör samma sak...
Jag vill avsluta med att fråga vad du anser gör att NH skiljer sig från horsemanship?
För mig finns det nämligen ingen skillnad.
Jag kan gärna ge flera exempel på hur jag hanterar mina hästar, och många av er skulle inte kalla det NH, men jag gör det...
Det jag reagerar mot nh-tänket är inte hästhanteringen, det finns mycket att lära. Däremot reagerar jag på det sektliknande tänket. Det finns bara EN sanning, enligt nh-anhängarna.
Jag tycker även att nh är big business för de (roberts och parelli) tränare som tagit fram just en viss inriktning. Klart att de vill att anhängarna ska bli fanatiska - det handlar om pengar!
Vi har alla våra hästar för olika inriktningar. Tävlingshästarna har inte samma vardag och används på ett annat sätt än skogsmullehästarna som inte rids lika mycket. Travhästarna har en tredje vardag. M fl.
Så jag tycker inte att den ena hanteringen måste vara mycket bättre än en annan hantering. Det beror på vad hästarna används till. Istället för att låsa fast sig vid ett rätt sätt, så kan man plocka russinen ur kakan.
Man lär sig bäst med en öppen och ödmjuk inställning. Det säkraste man lär sig är att ju mer man håller på desto mindre inser man att man vet.
I Sverige har vi en generellt sett bra hästhållning. Sen kanske några tycker att lösdrift är det ultimata, medans andra vill stalla in. Men oavsett, så har vi en bra hästhållning oftast.
Så det ena sättet måste inte vara mer fel eller rätt än det andra.
Men oftast tycker jag att nh-människor är så obändiga i sin inställning. Det finns bara en sanning. Lika fanatiska som nyfrälsta kan vara!
Nä - jag har hela tiden sagt det. Plocka russinen ur kakan - det finns mycket att lära av olika inriktningar.
Sen tycker jag att ridfolk och travfolk generellt har mer gedigen erfarenhet/utbildning än vad nh-folk har. Vem som helst kan kalla sig nh-tränare. "Kalle" som haft tre nordsvenskar blir plötsligt aktad tränare och ger kurser efter någon kortare kurs hos någon jeppe som kallar sig nh-tränare.
Ridinstruktörer, ridlärare mfl har betydligt mer gedigen utbildning. Travtränare behöver licens för sin verksamhet, oavsett om de är amatörer eller proffs. Det är reglerat. De kan hantera hästar både från marken och i sadeln/sulkyn. Det kan inte alla nh-anhängare.
Jag vet inte om jag får fram mitt budskap - det är svårt att vara helt tydlig så här över nätet.
Norrland