Hör hög feber kan en häst ha innan det blir "farligt"

Sv: Hör hög feber kan en häst ha innan det blir "farligt"

När mind am tappade en sko så tog jag först bomull (lägg kompress mot bölden i ditt fall), sen mååånga varv med vetrap runt hela hoven, och upp i karleden. Gick åt totalt tre rullar vetrap. Sen måååånga lager med silvertejp runt, massor under sulan, och sen tejpa det upp på hovväggen (utanpå vetrap alltså). Höll för ett dygn i ganska stenig hage, men det var ordentligt nött i tån då, men inte nött 'igenom'.

Slösa med material helt enkelt =)

Limma på en vanlig sula o fäst med silvertejp i tån

finns en modell som heter "sjuksko" det är som en sula som går upp en liten bit på sidorna (bara sulan är riktigt "hård/tjock" resten av skon är "foglig")- viks bak och fästes med ett "band" runt hoven och ett spänne bak. säljs på kliniker och även my one har dom.

har själv haft mkt. "glädje" av min då även vi haft gipsad hov vid några tillfällen. har även varit effektiv att använda om man måst ha tex. jodopax omslag under hoven. viktigt är att lägga bomull och häftbandage runt kronrand-karled annars blir det lätt skav av spännet. funkar även bra att använda tillfälligt då man får tappsko.

finns en modell som heter "sjuksko" det är som en sula som går upp en liten bit på sidorna (bara sulan är riktigt "hård/tjock" resten av skon är "foglig")- viks bak och fästes med ett "band" runt hoven och ett spänne bak. säljs på kliniker och även my one har dom.

Vet du vad det är för tillverkare på dem? Skulle kunna höra med lokala ridsportbutiken om det skulle kunna ta hem.

nej det vet jag inte, men skulle tro att butiken vet vad du menar ändå. vet att dom flesta kliniker här säljer dom (jag har köpt på klinik) och jag har även sett dom inne på my one, där står bara "sjuksko".

Ok, på Ultuna blev jag iallafall inte erbjuden nån sjuksko?:confused:

Hursomhelst så har vi kommit på ett ganska bra sätt som funkar hyfsat:
Vi tog en gammal bilgummimatta (som man har på golvet), mätte upp hur stor hoven är och la till i kanterna så det gick att klippa till 4 "flärpar" ca 10-15 cm långa. Sen vek vi helt enkelt upp flärparna på var sida om hoven, tejpade runt och under med rejält med silvertejp. Efter ca 2 timmar i boxhage (grus) och en 400 m promenad på väg var silvertejpen bortsliten på tån, men gummimattan var hel och fin, lite sliten bara.
Men vad jag funderar på är hur länge man vågar ha på den, så att det inte blir fuktigt under gummit. Nu hade han på den i 5-6 timmar (inne en del av tiden) och det var lite fuktigt under hoven på ytan.
Vi ska dock byta gips idag så jag ska se att det inte gått igenom, tror inte det dock.

Hoven såg förövrigt jättefin ut när vi bytte gips förra gången:), så förhoppningsvis ska 10 dygn med gips räcka till!

Hovisar brukar vilja undvika att plasta o ha tättslutande boots på för att hoven inte ska "ruttna" under.
Några h/ dag är nog OK.

"sjukskon" är inte helt tätslutande (bara under och fram över tån, sedan är det som du beskrev med gummibiten-flärpar som går upp på sidorna och fäster i ett "band" som spänner fast skon).

just därför har vi varit rek. att använda den över gips för att skydda gipset då hästen vistas ute, givetvis med häftbandage runt gipset först. (den köptes på klinik till en häst med ett stort hålrum som verkades upp och gipsades, plasta ville ju inte hovis el. vet. göra innan dom sett att hålrummet slutat växa och allt sjukt va borta)

tror det är bättre att skydda gipset med någonting dom timmar pålle kan vara ute, annars får man ju gipsa om hela tiden, gipset tål ju inte särskilt mkt. :crazy: tycker det låter som om du kommit fram till en bra lösning ;)

givetvis med häftbandage runt gipset först.

Jo men jag har ju både självhäftande linda + Elastoplast runt gipset.:)

:idea:
Då låter det ju nästan som om "min" sko är ungefär likadan som sjukskon, klart att det skulle vara enklare förstås med bara ett band att spänna om istället för silvertejp.
Klart billigare blir det ju åtminstone med min version.

visst är det så ;) och om du gör "spår" i din gummibit där du vikt upp så kan du ju trä i ett "band" runt, då är det ju nästan lika :angel:;) åtminstone lika lätt att fästa :angel:

spännet på sjukskon är en plast bit man trär igenom och trär tillbaks så det låser bak strax ovanför ballarna

Liknande trådar

Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 903
Senast: Immer
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 652
Senast: Askur
·
C
Hästvård Inne på andra dygnet av hög feber (40-41 grader) hos valack 5 år. Vet vill att vi avvaktar då han tror att det är en virusinfektion...
Svar
9
· Visningar
9 629
Senast: krusmynta
·
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 311
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka