Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?
*KL*
För att återgå till ämnet nu efter helgen, så står rara röda kvar på Ultuna, men är fortsatt stabil. Var en annan veterinär som ringde idag, och hon var tyvärr inte lika detaljerad och bra på att förklara som den förra.
Men blodvärdet har gått upp ännu mer, och de prover de kört idag ser normala ut. Han äter fortfarande osv, och de har både hävt isoleringen och tagit bort intensivvården. (vilket gör att kostnaden sjunker som en sten, som bonus).
Dock, de är i dagsläget inte helt säker på att det bara var penicillinet, de tycker han blev såpass snabbt såpass dålig, och han har återhämtat blodvärdet 'lite väl fort' för att de ska känna sig helt säkra på att det 'bara' var en penicillinreaktion, och funderar på om han hade en blödning också. De fick ju blod i bukpunktatet, men hittade ingen fri vätska i buken på ultraljudet som gjordes på torsdagsförmiddagen. Samtidigt så hade han ju på morgonen och fm samma dag han kom in koliksymptom och var öm när man tryckte på buken och veterinären som skrev in honom tyckte han hade lite 'utspänd/uppsvälld' buk. Vet idag pratade om att något prov ju visat att han blött från mjälten, blev dock tyvärr inte riktigt klok på exakt vad för prov hon talade om. (De trodde ju blodet i bukpunktatet kom från att de råkat sticka i den förstorade mjälten när de inte hittade något på UL sen, men om jag begrep rätt så har de börjat fundera på om han ändå kan ha haft en blödning även om den inte syntes på UL)
Och eftersom herrn bevisat att han är fasligt dålig på att 'säga till' när han mår dåligt (han var ju under omständigheterna fascinerande pigg för att vara döende när han skrevs in liksom..) så vill de vara helt säkra på att han verkligen är helt bra igen innan de skickar hem honom, och vara säker på vad som 'hände' så att säga. Så de ska prova sätta ut kortisonet och se hur han reagerar på det/vad som händer, och han blir kvar under observation under den tiden, som vet idag bedömde till 'i alla fall ett par dagar till'.
Imorgon är det ny veterinär som ringer, då ska jag försöka få exakta värdet på hematokriten, och komma ihåg att fråga om de fått svar på träckprovet.
Facinerande också hur mycket kostnaden minskade med per dygn när de inte behövde intensivvårda lika hårt, i fredags morse drygt 25 K, i morse knappt 33 K. Känns SKÖNT att tusenlapparna inte flaxar iväg i samma tempo längre, så jag inte behöver ora mig för att vi ska gå i taket på försäkringen.