Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?
*KL*
Inte hunnit läsa sen sist, men vill bara ge en snabbrapport, de har gett dagens rapport från kliniken.
HAN HAR TAGIT SIG UR DET KRITISKA AKUT LIVSHOTANDE LÄGET!!
(och en hel del glädjetårar..)
Det är inte faran över, och det kan vända och han kan krascha, men det är inte touch and go om han ska klara närmsta timmarna längre. Jag hörde redan när veterinären sa 'hej det är veterinär XX' att det var goda nyheter, han lät enormt lättad jmf med igår. Och idag vågade de erkänna att igår var de inte säkra på att han skulle överleva.
Men stålpojken kämpade på, och hematokriten har gått upp, han är fortfarande anemisk, men det går åt rätt håll, han är feberfri och fortsatt stabil. Han står fortfarande på dropp och kortison och magsårsmedicin, men de ska prova ta bort droppet inatt, och de har senaste dygnet haft honom på 20 liter dropp och det har han klarat bra. Och han är piggare och äter glatt.
Så nu är de i princip säkra på att det är penicillinets fel, dvs en immunmedierad hemolytisk anemi orsakad av penicillinet.
Jag är SÅ lättad att tårarna började rinna när värsta oron släppte. Det är ju fortfarande allvarligt och kan gå åt helvete, men som sagt det är inte det akut kritiska längre. och fan, har han kämpat sig genom den värsta fasen så..
Skriver mer senare när jag är hemma, nu ska jag försöka göra mig förtjänt av min lön lite, men ville snabbrapportera då jag vet att många undrar och hoppas. Tummarna hjälper helt klart =)