Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?
Inte riktat mot dig, men sen är 'alltid sjuka' lite av en felbild. Men jag skriver ju sällan att 'nu har det gått 6 månader och de mår finemang'. Och man minns att de var sjuka så när/om jag nästa gång skriver är spontana känslan IGEN? Det är mänskligt.
Jag har haft rara röda sen nov 2007. Han var helt kry, hälsokollades i maj 08 och seglade igenom förutom minireaktioner på böjprov lågt BB, vlket vet ansåg var pga överambitiösa bakben och träningsändring. Fick förlängd traktarm och reaktionen borta. Den var ju inget fel eg, och hade säkert klarat sig fint om man bara struntat i den. Men jag gör ju gärna det som går sas.
Sen sommaren 08 upplevde jag honom bromsig och framtung, han hade ibland vad som kändes som en frambenshälta som kom och gick. Kollades på klinik och helt u.a. rakt igenom. Böjprov, longering på hårt och mjukt underlag, ridprov. ENDA man kunde hitta var att på HÅRT underlag och LITEN volt var han aningen stum och kort fra. Vet tyckte att rid inte på hårda vägar ett tag, jag frågade om jag kunde göra med, och vet tyckte tja ringskor. Han fick ringskor och var u.a.
Han tränade dressyr och hoppning från jan 08 och hela tiden framåt tills muskelrupturen, var på FT-läger i juni 08 utan problem.
Sen augusti 08 då blev han dels TVÄRHALT av en tappsko, beroende på att han är känslig för stråltryck. Fick metacam då av vet och sko på och det gav sig. Fick dock en muskelruptur på en bröstmuskel efter okänt äventyr i hagen. Konvalescentade för det, och blev bra.
Har en gång till, i år, fått ges metacam vid en tappsko som inte upptäcktes i tid. Han har tappat minst 10 skor under tiden hos mig, och 2 eller ev 3 (kanske glömt en) gång fått metacam för det.
Varit frisk och kry hela det här året, tills 1 september. Sen dess har det BARA varit skit dock, och han har varit mer eller mindre sjuk/skadad hela tiden. (Fång, magsår, tandfraktur, det här).
Men, 2 år och huvuddelen av tiden kry, fullt igång och inte ett moln på himlen. Men det KÄNNS för bukeläsare etc som inte läst alla 'allt går bra och är bra' som skadad massor/hela tiden.
Ponnyn köpt maj 2007. I jan 08 fick han en slemsäcksvullnad på en bakkota jag kollade upp för att vara säker. Ingen fara och ingen åtgärd. Fått en sulläderinflammation samma vinter pga påfrusen lera. Fick skor en halv skoperiod, sen löst.
Sen varit frisk och kry (minus knotteksem då som deb våren 08). Fick förebyggande skor i vintras för att slippa påfrusen knöggellera. Varit helt frik och kry.
Varit helt frisk och kry 09 med, tills helgen efter midsommar, då han fick fång och visade sig vara IR.
Så, det känns säker konstigt för bukeläsare, men jag har fram tills den här sommaren haft BEHAGLIGA; lugna år utan skador (nån kan de få, skit händer, men det har känts som lugnt och normalt och helvetesoturen utrotad).
Men jag skriver inga inlägg när det 'rullar på utan problem'.
Jag är enormt tacksam att jag haft de här två åren med (för mig) lugn och ro och inga bekymmer. Annars hade jag garanterat INTE klarat den här sommaren och hösten.
Tillägg: Det där med hur lätt det är att känna 'men nu IGEN?' är arabvalacken. Han hade ju en period med bara elände, blev triangelmärkt. Sen spöade han alla odds, och lallade glatt runt med sin triangel, seglade genom hälsokontrollerna och trotsade oddsen och var faktiskt igång på en nivå ingen vågat drömma om, fick till och med hoppa lite. Han mådde fint och åren gick. TRE år senare får han en senskada, och sen drog eländet igång igen. Men då när jag skrev om senskadan, så tyckte folk 'men är han sjuk NU IGEN, han är ju bara sjuk/skadad?'.
Och då var det alltså 3 år sen sist. Men jag skriver ju liksom inte när allt är peachy fine, så när man läser minns man att 'det var ju den som hade det och det problemet', men man minns inte när. JAG fungerar likadant när jag läser om andras, så det är ingen kritik så. Men tid svischar fort förbi utan att man tänke rpå den, och det känns sen kortare än det är.
Men jag funderar ständigt på vad jag skulle gjort, kan göra nu och kan jag göra framtidsmässigt för att inte råka ut för allsköns skit. Oavsett om det är bra eller dåliga perioder, det tar lååång skadefri tid innan jag ens vågar slappna av och sluta kolla dem med en snudd på manisk, hitlerinspirerad nogrannhet.