Hör hög feber kan en häst ha innan det blir "farligt"

Sv: Hör hög feber kan en häst ha innan det blir "farligt"

Hovböld-om den initialt var svullen i båda bak:confused:

Konstigare saker har ju hänt? Vissa hästar svullnar ju dessutom lättare än andra, och minsta 'knas' i ett ben som gör att de avlastas och de reagerar. Endera i det benet eller andra.

Däremot känner jag mig inte heller så 'säker' på att det är en hovböld, men jag är varken veterinär eller hovslagare och de kan ge skumma symptom bölderna. Men med sån hälta och feber så man tycker ju den borde brustit nu, eller iaf vara lokaliserbar. Men sitter den djupt och 'högt' så vem vet..

Jag skulle blöta höt ordentligt- inget hönät i nylon!!

Fyy vilken resväg.
Finns det ingen klinik där?
Kan inte Vet. ta ett blodprov o kolla dels levervärden (svar snabbt)o dels erlichias- måste skickas till labb.

Ehrlichios provet kostar närmare 100 euro här och tar ca 1 vecka...

Antibiotikan mot erlichios är av väldigt specifik typ (engemycin), så den antibiotika din häst får nu påverkar inte en ev erlichios.

Ja då var det ju det också:devil:.

Märks det att jag begåvats med ovanligt friska hästar hittills? Jag vet ju ingenting.:o

Ehrlichios provet kostar närmare 100 euro här och tar ca 1 vecka...

Det är tyvärr inte mkt billigare på fastlandet. Analysen kostar 594 kr, och så kostar ju själva blodprovstagningen. Kan gå fortare ibland, men även här räknar man med en vecka att få svar. (vi tog 16 juli, svaret skickades ut 19:e och landade i min brevlåda den 23:e (kom ju en helg emellan)

Men, äen om det tar lika lång tid och kostar lika så skulle jag inte sitta kvar p ön och invänta provsvar som sagt, utan tycker du gör helt rätt som åker.

Ang erlichia, Sen 'plötsligt' får han SKYHÖG feber och blir tvärhalt. Hoven med spiktrampet blev kokhet och han var så halt att han gjorde piruetter i boxen för att vända sig. Svullnade i benen med. Veterinärerna kliade sig i huvudet och fattade inte VARFÖR han plöstligt blev så dålig.

Och dålig det blev han, han blev otroligt medtagen och apatisk, la sig och tänkte inte resa sig, varken åt eller drack. Det värsta var när han så tydligt 'gav upp' och slutade kämpa. Gnistan i ögonen slocknade. Han var i för dåligt skick för att ens åka djurambulans, och veterinärerna gav honom 24 h att resa sig, annars var det nödslakt.

Han var dock inte riktigt hundra när han skulle sättas igång, och jag kolald epå klinik. Ledinfl fem leder, tre ben. Vi fattade INGENTING. När provsvaret på erlichiosprovet som tillslut togs kom kom ju förklaringen. Den oförklarliga relapsen och att han blev så dålig var inte spiktrampet, det var akut erlichios (men vem tänkte ens den tanken i FEBRUARI liksom?), som blossade upp när hans AT var nedsatt av spiktrampet.

Är det nåt jag lärt mig om erlichios är det att det är komplett opålitligt och kan bete sig snudd på hur som helst. Akut erlichios ger ju dock HÖG feber och svullna ben, MEN det kan gå över så fort att man knappt märker det, och def inte sätter det i samband med de problem med t ex leder hästen får långt senare.
*knapp*
Det är just det som är så läskigt med erlichiosen... Kommer och går.. Ena dagen färdig för msv a/130 hopp och den andra 30 år med leder som knakar, apatisk och livslusten totalt väck..:cry:...

Och den sitter kvar länge! Tack och lov hade inte jag känt min häst så länge (ca 1 vecka) när det satte in annars hade jag blivit sjuk av oro!!:crazy:

Till ts: Be de ta ett erlichios prov bara i fall att.. *lycka till*

L/ Som nästan gråter av lycka när tottis kommer TRAVANDES genom hagen!! :cry::D:bump::banana:

Ena dagen färdig för msv a/130 hopp och den andra 30 år med leder som knakar, apatisk och livslusten totalt väck.....
Det var en målande beskrivning av en erlichiossjuk häst.:bow:
Trodde min skulle dö:eek:

TS här: Hästen var alltså bara marginellt mindre halt imorse vid 7.30 ungefär, då fick han en till dos smärtstillande. Han hade alltså då fått två doser inom på under 8 timmar. Vid 2-tiden i eftermiddags var han i princip ohalt i sakta skritt. Visst kan han ju ha blivit bättre av sig själv, men troligast är väl att det krävdes dubbel dos för att ha effekt... Nu ikväll ger jag han inget, få se hur han är imorgon bitti.
Han fick sin andra dos penicillin ikväll, han märkte knappt när jag stack!:) Och jag träffade rätt på första försöket, inget blod kom ut.

Jag tänker nog ändå åka in med honom på torsdag, något som gör hästen blockhalt och 40,5 gradigt febersjuk inom loppet av tre dygn tycker jag att man behöver kolla upp.

Mitt hbl fick feber ca 40 grader han åt me dganska god aptit, visseligen en gräshage, men var lite hängig men efter ca 3 dagar gick febern ner ohc han piggnade till... men vi såg hela tiden till att han drack ohc inte verkade uttorkad... Men som sagt han fick en liten förkylning.

TS här:
Nu har vi varit på Ultuna. Efter att veterinären klämt och känt med visitertång, utan att kunna lokalisera den riktigt, samt röntgen, som ju var ren, inga hovbensbrott eller nåt *puh*, så var vi hos deras hovslagare Micke (som är jätteduktig:bow:). Han "skalade av" yttre lagret under sulan runt om hela vb, och mycket riktigt hittade han en liten liten svart prick. Se skar han lite lite och där var bölden. Stor och långsträckt var den, och han trodde att den kunde att utvecklats i flera månader:eek:. Visst är det kul med hästar som inte visar smärta förrän i absolut sista stund:crazy:? Halvblodet skulle antagligen ha lagt sig ner och matvägrat om han hade haft en sån böld.
hovbldultuna98.07.jpg

Men nu är den i alla fall öppnad och hoven är gipsad, hästen ska stå torrt (dvs på box) i 10-14 dar, tills hoven börjat låka ordentligt, då kan vi slå på sko med sula.

Bild när han fick gå i en hage på Ultuna en halvtimme innan vi åkte hem, här syns gipsbandaget.
uteultuna.jpg

Det här med boxstående är väl inte riktigt nån hit för en häst som gått ute på gräs dygnet runt förut....
Imorse när jag kom ut till stallet hade han
a. inte skitit sen vi kom hem igår kväll/natt
b. svällt upp i frambenen av ståendet

Men förstopppningen släppte själv, medan jag var till apoteket och köpte paraffinolja *puh*.

Frambenen har jag lindade och sen ska jag försöka gå några rundor på grusvägen med han, får väl sätta på en plastpåse på gipset om det är vått.

Vad skönt att det 'bara' var en böld! Min donnas böld (modell stoor den med) utvecklades ju också under lång tid, och hon är inte heller typen som 'säger till' förrän i sista stund =/

Håller tummarna att han snart 'är fit for fight igen =)

Fin din häst var! :)
Skönt att det bara var en hovböld. Jo, de säger ju att Micke ska vara bra där uppe, jag har själv dock aldrig sett honom i action ännu! ;)

Var kul att se lite bilder från Ultuna kändes som lite början till hemlängtan! :)

Vad skönt för er:)

ni måste ju ha en demonstration för att få en klinik, som åtminstone har öppet dagtid!

Ett tips är att sätta silvertejp ovanpå när du ska ut och gå med hästen, annars kommer Elastantejpen (den hudfärgade tejpen) att slitas fort.
Hade en av mina hästars hov gipsad i 1 mån pga en hovkapselskada (som även Micke på Ultuna fixade). Det som funkade bäst för att kunna ledas var då silvertejp.

Fin din häst var!

Tack.
Jo han är fin. Jag var jättepositivt överraskad över hur bra han uppförde sig, med tanke på helt nytt ställe med MÅNGA hästar och mänskor. Denna hästen beskrevs med ord som "bänglig" och "ånglok" både av hovis och andra när jag köpte honom för tre år sen, men nu uppför han sig exemplariskt:).

Och lastningen gick på under 1 minut! Tack vare att vi faktiskt har lasttränat 1 gång i veckan sista månaderna, så funkade det även på helt främmande ställe. Med tanke på att han stod 6 timmar i transporten på morgonen så skulle jag inte ha klandrat honom om han varit tveksam:cool:.

Tack för tipset!
Tar du bort silvertejpen igen sen när du ställer in hästen? Hur länge håller silvertejpen? Tänkte om man vågade släppa i en en liten grushage ett par timmar.
När vi var ute igår hade vi dubbla plastpåsar, men de höll inte sådär jättebra... Funderade på att ta en liten bit pressening och göra nån sorts galosh, ifall det är vått ute:idea:.
Silvertejp är ju inte vattentätt.

Innerslang till moped. Trä den över hoven, tejpa med silvertejp. Hållerför både promenader och några timmar i boxhage. Och slangen är vattentät =)

ni måste ju ha en demonstration för att få en klinik, som åtminstone har öppet dagtid!

Ja du, det har skrivits listor, uppvaktats politiker, you name it:crazy:.
Ingenting händer. Då finns det ändå färdiga utrymmen, ett av stallen på travbanan skulle utan vidare kunna byggas om till klinik. Det skulle ju behöva finnas röntgen, en löpargång och något undersökningsrum. Klinken skule ju inte ens behöva vara bemannad hela tiden, 2-3 dagar i veckan skulle räcka, samt möjlighet att åka dit och röntga t.ex. misstänkta benbrott och liknande akut.
Men ingen verkar få ändan ur vagnen och faktiskt satsa lite pengar på det. Försäkringbolagen borde väl vara intresserade att sponsra en klinik, nu får de ju betala ut ersättning för klinikresorna till Sverige istället... (Jag får ut 90€ på försäkringen för båtbiljetter, de kostade nu 119€, så det är väl hyfsat).

Har följt din tråd och håller tummarna nu att din fina häst få vara frisk efter denna elaka hovböld. Här använder sig alltid vetrinärerna av silvertejp och ett tjock lager med bomull efter en öppnad hovböld, det ända man få kolla upp är att det inte kommer ner jord el ngt dyligt innanför som kan skapa andra infektioner så som mugg.

Lycka till med hästen nu;)

Nu har jag det:idea:
Har du såna där barfotaboots?

Kanonbra att ha vid såna här tillfällen.

Har du såna där barfotaboots?

Kanonbra att ha vid såna här tillfällen.

Nej, det har jag inte. Och även om jag skulle ha det så skulle de ju vara för små? Hoven är ju liksom 2-3 storlekar större med gips och bandage. Men jag har för mig att det finns nån sorts enklare modell just för att skydda bandage o dyl, som är mera som en gummistrumpa som man snör åt upptill... Tror att jag har sett nån i en engelsk hästtidning, men vet inte vem som säljer såna här.

Provade för övrigt med en bit pressening och silvertejp, det höll inte ens för en 300 meters promenad på grus, sen hade han nött hål i tån på pressenningen.:mad:
Men jag ska prova med några lager silvertejp ikväll.

Liknande trådar

Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 903
Senast: Immer
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 652
Senast: Askur
·
C
Hästvård Inne på andra dygnet av hög feber (40-41 grader) hos valack 5 år. Vet vill att vi avvaktar då han tror att det är en virusinfektion...
Svar
9
· Visningar
9 629
Senast: krusmynta
·
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 311
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka