Sv: Hör hög feber kan en häst ha innan det blir "farligt"
Ang erlichia, så när min herre fick akut erlichios missade vi det för det kom i samband med 'annat'.
Han var konvalescent för ett svårt spiktramp. Dessutom hade han chockat på PC:t så det satts ut och infektionen spred sig.
Sen 'plötsligt' får han SKYHÖG feber och blir tvärhalt. Hoven med spiktrampet blev kokhet och han var så halt att han gjorde piruetter i boxen för att vända sig. Svullnade i benen med. Veterinärerna kliade sig i huvudet och fattade inte VARFÖR han plöstligt blev så dålig.
Och dålig det blev han, han blev otroligt medtagen och apatisk, la sig och tänkte inte resa sig, varken åt eller drack. Det värsta var när han så tydligt 'gav upp' och slutade kämpa. Gnistan i ögonen slocknade. Han var i för dåligt skick för att ens åka djurambulans, och veterinärerna gav honom 24 h att resa sig, annars var det nödslakt.
Jag har aldrig gråtit så i hela mitt liv. Efter 23 h reste han sig, skakade på sig, drack en halv vattenhink och stäldle sig och åt hösilage och undrade vad 'all uppståndelse var om?'. Febern var bortblåst, hältan på 'normalförväntad' nivå och sen gick hela läkningen över förväntan.
Han var dock inte riktigt hundra när han skulle sättas igång, och jag kolald epå klinik. Ledinfl fem leder, tre ben. Vi fattade INGENTING. När provsvaret på erlichiosprovet som tillslut togs kom kom ju förklaringen. Den oförklarliga relapsen och att han blev så dålig var inte spiktrampet, det var akut erlichios (men vem tänkte ens den tanken i FEBRUARI liksom?), som blossade upp när hans AT var nedsatt av spiktrampet.
Är det nåt jag lärt mig om erlichios är det att det är komplett opålitligt och kan bete sig snudd på hur som helst. Akut erlichios ger ju dock HÖG feber och svullna ben, MEN det kan gå över så fort att man knappt märker det, och def inte sätter det i samband med de problem med t ex leder hästen får långt senare.
Kanske inte vad du vill höra, men jag blev tvungen att BRÅKA med Ultuna för att få B/E-prov taget, och jag blev tvungen att byta klinik för att få behandling, de ansåg att det finns inte icke-akut erlichios. (Sen att de inte hade annat än utdömning att erbjuda tycktes inte spela in).
Jag bytte klinik, fick honom behandlad och hem kom en ny häst. =)