Hör hög feber kan en häst ha innan det blir "farligt"

Sv: Hör hög feber kan en häst ha innan det blir "farligt"

Med tanke på det du skrivit i den andra tråden om hältan, och att hästens temp stiger stadigt så - ring jourvet nu. Jag hade inte väntat.

I alla de fall jag varit 'med' om så när febern närmar sig 40-gradersstrecket, så vill man ta ner den, dvs ge febernedsättande. I ditt fall har du en tämligen akut hälta med, så, jag hade redan ringt jourvet jag.

Har ringt vet, han skulle komma ut och ge febernedsättande, skulle bara till grannbyn och trycka in livmodern på en kviga först.

Ring vet nu! Sådan feber är inte bra för hästens inre, om den håller i sig. Sko hästen bak, rids den ska den ha skor, hovar är inte byggda för extra belastning och därför får hästar för eller senare problem, så som spänningar och låsningar i kroppen, även om man aldrig märker av dem.
Skorna balanserar upp och låter hoven jobba rätt utan hästen behöver tänka på hur, när och var den sätter ner hoven.

Svar till alla:
Vet var ute i går kväll, hästen hade då 40,5 i temp:crazy:. Han trodde också på djupt sittande hovböld, med tanke på symptomen. Han hittade ingenting högre upp i benen heller, tyckte att skulle han ha sträckt sig/skadat sena/vrickat sig skulle det märkas i form av svullnad.

Vet gav en spruta penicillin, jag ska ge ytterligare fyra (en per dag). Har aldrig stuckit en häst förut:eek:.

Sen lämnade han en förpackning Ketofam, smärtstillande som jag ska ge 1-2 påsar per dag efter behov.

Sen tyckte vet att blir inte hästen akut bättre inom närmaste dagarna så bör vi åka in till Ultuna och röntga hoven, antagligen kan dom väl öppna upp och ta ut bölden där med?
Så jag ska ringa och boka en tid idag, skulle hästen bli bra så är det ju bara att avboka.

Nu när jag tempade imorse hade tempen sjunkit till 37.3:), så det var ju positivt, men hältan är bara marginellt bättre. Jag gav honom dock en påse Ketofam till. Vill ju inte att han överbelastar andra benet istället.

Håll tummarna för oss!

Ja Ultuna kan verka upp bölden etc (omd et är en böld). Jag skulle faktiskt höra med Ultuna om jag inte kunde få komma in idag jag. I och med att han har så ont. (Glöm inte tala om fö Ultuna när du pratar med dem att han får smärtstillande, de kanske vill se honom utan smärtis när han kommer in t ex).

Håller tummarna din herre snart är bra, och uppdatera gärna =)

Ja problemet är ju att bor man på en ö, så måste man anpassa sig efter hur färjorna går...:crazy: Vi har 2,5 timmar på färja + 2 timmar på väg före vi är i Ultuna, och färjan måste bokas minst dan före. Jag är ju också tveksam till att ställa honom på transport och färja utan smärtstillande, kan nog bli tungt att hålla balansen...
Men jag ska ringa nu på förmiddagen och försöka få en tid imorgon eller på torsdag.

Vi fick tid på Ultuna på torsdag kl 11.00.
Helst ville de förstås se honom utan smärtstillande, men det fick jag avgöra själv på torsdag morgon i princip, beroende på hur ont han har.

Jag har aldrig varit med om att de kan få så hög temp. av en hovböld- menar inte att det däremot inte skulle kunna vara så i detta fallet.

hoppas att resa o besöket går väl.
Rapportera vid hemkomst.:)

Nej, men vad kan det annars vara? Erlichia har också slagit mig, men blir de blockhalta på ett ben då?

Förresten tror ni att det är vettigt att ge honom ett hönät medan han står på färjan. Jag öppnar naturligtvis övre luckan helt då, så han får frisk luft...
Medan jag kör har jag helst inget hö i transporten dock.

Vi fick tid på Ultuna på torsdag kl 11.00.
Helst ville de förstås se honom utan smärtstillande, men det fick jag avgöra själv på torsdag morgon i princip, beroende på hur ont han har.

Kan det inte bli tajt att hinna dit till 11?? eller tja, ni tar ålandsfärjan va? Då är det ju lite närmare??
Det finns klara nackdelar med denna holme..:smirk:

Vart bor du btw...:angel:

L/Ålänning *tröstkram*

Nej, men vad kan det annars vara? Erlichia har också slagit mig, men blir de blockhalta på ett ben då?

Förresten tror ni att det är vettigt att ge honom ett hönät medan han står på färjan. Jag öppnar naturligtvis övre luckan helt då, så han får frisk luft...
Medan jag kör har jag helst inget hö i transporten dock.

Min blir lugnare med hönät ombord.. + luva :rofl::angel:...

Ehrlichiosen tar sig många utryck.. Min blev plötsligt 30 och gick knappt frammåt... Numera ger det sig på leder och muskler när han får sig en släng..

Jag skulle blöta höt ordentligt- inget hönät i nylon!!

Fyy vilken resväg.
Finns det ingen klinik där?
Kan inte Vet. ta ett blodprov o kolla dels levervärden (svar snabbt)o dels erlichias- måste skickas till labb.

Senast ändrad:

Kan det inte bli tajt att hinna dit till 11?? eller tja, ni tar ålandsfärjan va? Då är det ju lite närmare??
Det finns klara nackdelar med denna holme..

Vart bor du btw...

Vi tar Ålandsfärjan, de trodde på Ultuna att det skulle gå bra att hinna dit, det var bara att ringa om vi blev försenade. Nästa tid var först kl 13, och det kan ju bli lite långdraget med först vet, sen röntgen, sen hovslagare osv.

Jag bor i Saltvik.

Ang erlichia, så när min herre fick akut erlichios missade vi det för det kom i samband med 'annat'.

Han var konvalescent för ett svårt spiktramp. Dessutom hade han chockat på PC:t så det satts ut och infektionen spred sig.

Sen 'plötsligt' får han SKYHÖG feber och blir tvärhalt. Hoven med spiktrampet blev kokhet och han var så halt att han gjorde piruetter i boxen för att vända sig. Svullnade i benen med. Veterinärerna kliade sig i huvudet och fattade inte VARFÖR han plöstligt blev så dålig.

Och dålig det blev han, han blev otroligt medtagen och apatisk, la sig och tänkte inte resa sig, varken åt eller drack. Det värsta var när han så tydligt 'gav upp' och slutade kämpa. Gnistan i ögonen slocknade. Han var i för dåligt skick för att ens åka djurambulans, och veterinärerna gav honom 24 h att resa sig, annars var det nödslakt.

Jag har aldrig gråtit så i hela mitt liv. Efter 23 h reste han sig, skakade på sig, drack en halv vattenhink och stäldle sig och åt hösilage och undrade vad 'all uppståndelse var om?'. Febern var bortblåst, hältan på 'normalförväntad' nivå och sen gick hela läkningen över förväntan.

Han var dock inte riktigt hundra när han skulle sättas igång, och jag kolald epå klinik. Ledinfl fem leder, tre ben. Vi fattade INGENTING. När provsvaret på erlichiosprovet som tillslut togs kom kom ju förklaringen. Den oförklarliga relapsen och att han blev så dålig var inte spiktrampet, det var akut erlichios (men vem tänkte ens den tanken i FEBRUARI liksom?), som blossade upp när hans AT var nedsatt av spiktrampet.

Är det nåt jag lärt mig om erlichios är det att det är komplett opålitligt och kan bete sig snudd på hur som helst. Akut erlichios ger ju dock HÖG feber och svullna ben, MEN det kan gå över så fort att man knappt märker det, och def inte sätter det i samband med de problem med t ex leder hästen får långt senare.

Kanske inte vad du vill höra, men jag blev tvungen att BRÅKA med Ultuna för att få B/E-prov taget, och jag blev tvungen att byta klinik för att få behandling, de ansåg att det finns inte icke-akut erlichios. (Sen att de inte hade annat än utdömning att erbjuda tycktes inte spela in).

Jag bytte klinik, fick honom behandlad och hem kom en ny häst. =)

Axel - fast att vänta på erlichiaprovsvaret innan TS lämnar ön är inget jag skulle vilja göra när hästen är så pass både halt och dålig.

Jag skulle blöta höt ordentligt- inget hönät i nylon!!
Ok, har ett i bomull.

Fyy vilken resväg.
Finns det ingen klinik där?
Kan inte Vet. ta ett blodprov o kolla dels levervärden (svar snabbt)o dels erlichias- måste skickas till labb.

Vi har ingen klinik här, har varit tal om det in MÅNGA år, men ingen vill finansiera:p. Trots allt har vi ju uppemot 800 hästar här på holmen, varav en stor del travhästar, så behovet finns ja...

Nu är ju hovböld det hetaste tipset hittills, så vi går på det, och proven kan de ju ta på Ultuna i så fall.
Han går ju på antibiotika nu, det är väl bra också ifall det skulle vara Erlichia?

Inte hönät alls skulle jag säga. Hellre hösegel. Har du inget kan man göra ett eget av en IKEAkasse =)

Antibiotikan mot erlichios är av väldigt specifik typ (engemycin), så den antibiotika din häst får nu påverkar inte en ev erlichios.

Hovböld-om den initialt var svullen i båda bak:confused:

Hovböld-om den initialt var svullen i båda bak

Det knepiga är ju att jag tror inte att svullnaden i båda bak som började på tisdag, alltså före han verkades, har något att göra med nuvarande tillståndet.

Det var alltså en jämn svullnad, inte lymfangit-tjock, men ändå märkbart från kronranden och upp över senorna. Det såg precis ut som den typen av svullnad som kan komma av hastigt foderbyte (vilket det ju inte var - de har gått på detta betet i 3-4 veckor) eller som allergisk reaktion på t.ex. nån giftig växt.

Däremot svullnaden i h has som jag såg på lördag har ju helt klart samband med detta, pga av att han överbelastat h bak. Den hade btw gått ner lite imorse, iom att han får smärtstillande så har han säkert kunna stöda lite mera på v bak.

Liknande trådar

Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 903
Senast: Immer
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 652
Senast: Askur
·
C
Hästvård Inne på andra dygnet av hög feber (40-41 grader) hos valack 5 år. Vet vill att vi avvaktar då han tror att det är en virusinfektion...
Svar
9
· Visningar
9 629
Senast: krusmynta
·
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 311
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka