Sv: Höpriser/kvalitet
Knapplån
har nu hösilage men när jag köpte hö så betalade jag 12 kr/bal, enligt bonden vägde en bal i snitt 10 kg. I VERKLIGHETEN vägde en bal i snitt 12 kg =) Men jag betalade per bal och inte per kilo då det utan våg är lättare att räkna per bal.
Jag köpte oanalyserat men med GARANTI. Om jag inte var nöjd med analysvärdet så kunde jag reklamera höet.
Till uppköparna från Stockholm säljer han för 2.60 kr/kg plus moms, oanalyserat. Inte ens det år analysen (gjord av mig) på den specifika skörden visade VÄRDELÖSA siffror (18 gr SRP) backade uppköparna. De sa helt sonika att 'skitsamma, vi säljer det oanalyserat för 3.50 kr/kg nere i Stockholm iaf och kommer få vartenda kilo sålt, de frågar inte efter analys!'. Tänk på det ni som köper från stora uppköpare..
Enda gången jag behövde utnyttja garantin att är jag inte nöjd med analysen byts höet ut var när bonden av misstag levererade fjärdeskörd (den där med 18 gr SRP). Ett telefonsamtal och jag fick min förstaskörd istället (64 gr SRP). I år är det KASST höår, bonden har fått in hö med drömvärde och en SRP/MJ-kvot på 8...
Nu har jag hösilage, betalar per kilo (2 kr per kg betalar jag, hemkört. Eg är det 2.50 kr/kg och man får hämta själv) och bonden väger det innan leverans. Jag tar ca 20 balar/gång och ibland blir det 800 kg och ibland 1000 kg, balarna diffar en del i vikt. Han KAN lura mig ang vikten, men än då länge har balåtgången stämt med vad hästarna äter (dvs har jag fått vad som påstås vara 800 kg så räcker det 'rätt' antal dagar, får jag vad som påstås vara 1000 kg har det också räckr rätt antal dagar). Hösilaget köper jag med analys, jag har inte kontrollanalyserat men genom att kolla på hästarna så kan jag bara konstatera att om den så inte är exakt korrekt så stämmer den rätt väl, förutom att TS inte stämmer (eftersom analys görs på fält).