Hoppsadlar med bra stöd

Sv: Hoppsadlar med bra stöd

Aha okej, då är det jag som är lite trög då, för nu när jag läste igen så såg jag att du hade skrivit det :D Tack :bow:

På buke verkar det dock bara finnas dressyrsadlar, hittade 27 annonser där men inga alls på hopp. Men det kanske kommer.. hoppas det :) får hålla utkik, har ändå inte råd och köpa en just nu.

Tar tips från din tråd;) Är också ute efter en hoppsadel med bra stöd.Har inte heller råd just nu men före midsommar kommer ju skattepengarna:bow: :banana:

Tillägg; efter att ridit ut en dag på min unghäst som är fjantig för vatten :rofl: och det va vattenpölar...stooora pölar överallt och jag fick hoppa rätt högt flera ggr, har jag återigen min sadel att tacka för. *phu* så nu är den rejält testad :rofl:

Jaha, nu ska troligen syster yster börja hoppa min häst ganska omgående som det ser ut och därför blev det nu lite mer akut med hoppsadlar ffa. som passar hästen men gärna som skulle funka till mig också. Men nu får jag dra en gräns någonstanns på en beg. sadel på kanske 3000-4000:- för mer kan jag inte ge just nu.

Det bästa tycker jag vore om hon kunde sälja sin flatback (Hubertus)
om hon nu vill hoppa min häst, eftersom hon har sålt både storhästen och ponnyn. Jag tycker i alla fall det, då hon inte kan förutsätta att varken den sadeln eller dressyrsadeln hon har, kommer kunna passa på en häst som kanske köper i framtiden. Därför tycker jag hon borde sälja, åtminstone hoppsadeln och så köpa en annan hopp för de pengarna, som passar min häst..
För hubertusen ligger inte spec. bra alls på hästen, den kanar bakåt.. och jag ser helst inte att hon använder den på henne av den enkla andledningen men vet inte hur jag ska få henne att inse att jag inte tycker att denna sadeln är lämplig..

Som sagt så här hästen något emellan svängd och böjd men något mer svängd. Vill ha en sadel med bred kanal och så också att det finns med rätt så breda bommar också.

Jag hade oxå problem med att hitta en bra sadel. Har tidigare aldrig haft problem med balansen över hinder tills jag började hoppa en häst som tar i onödigt mkt med ryggen...
Provade många olika märken å modeller, men jag har även det problemet? att jag har långa ben (är 185 cm) som ska få plats i sadeln....
Hittade till slut en, nämligen en kieffer donau.

I den kan jag korta lädrena utan att knäna hamnar utanför:)
Hade tidigare problem med hinder på 90cm, men kan nu hoppa oxrar på 1.40 i bra balans :)

Har senare fått höra att det är flera personer med långa ben som gillar den modellen.

Sadeln kostade 5500 inkl stigläder begagnad.

Lycka till med hoppandet!

Ok, tack för svaret :bow:
Jag är inte så förtjust i Kieffer, har provridit en äldre modell men minns ej vilken och denna trivdes jag inte alls i, men jag kan ju kolla på några andra om det skulle vara så.

Föresten, är det någon som har efarenheter av Stübben Artus CS?
Samt Stübben..hmn, tror det är Siegfried? Hur är de att rida i, tänker då främst på Artusen? Och vilka hästar passar den?

Vet ev. en som är till salu då, denna ville de ha 8000 för vet jag men ett tag var de väldigt angelägna att bli av med den så det verkade helt klart vara prutbart.. vad kan man lägga i så fall? Den är nog
2-3 år men i mkt bra skick, ej använd senaste året.

Har f.ö. ridit i en stübben dressyr, en tristan men den jag tycker den var för hård att sitta i och den låg inte riktigt bra på hästen heller.
Men jag får väll lägga ut några hundra på en gélsits om det skulle vara så :angel: viktigast är att sadeln passar hästen..

Och vad säger ni som Siegfrieden?

Vilken Siegfried är det? Den vanliga allroundsadeln mot hopp (VSS) eller någon av hoppmodellerna?

Jag har(hade) en zaldi alba till min utlånade häst. Hästen ifråga är en gummiboll och ledbar i femtielva riktningar och jag tycker den är mycket trevlig ;)

Hmm är lite osäker på det faktiskt. Men vilken är det du känner till då? Skriv gärna lite om den och vilken häst den passar, eller om du tror den skulle funka på min.

Hihi, tack. Lägger till den på min leta-sadel-lista ;) med alla tips jag fått.
Vilka typer av hästar passar den ?

cactuspower skrev:
Hmm är lite osäker på det faktiskt. Men vilken är det du känner till då? Skriv gärna lite om den och vilken häst den passar, eller om du tror den skulle funka på min.
Kolla på www.stuebben.nu --> Hoppsadlar så hittar du Siegfried-varianterna. Av dessa har jag bara haft MF och den passar häst med svängd rygg. Jag har också haft en Siegfried 94 (tillverkas ej längre). Den hade ganska mycket klossar fram och bak och även denna passar svängd rygg. Övriga - vet ej. D_K kanske har mera koll?

Siegfried VSS tror jag inte ger det stöd du efterlyser för hoppning. Denna passar också svängd rygg.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 230
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Jag har under större delen av sommaren försökt hitta bra benskydd som ger bra stöd till både senorna och även kotorna. Det finns ju en...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: iNHALE
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka