Hoppning- matrialsport för rika?

Humelibumlan

Trådstartare
Eller? :confused:
Satt och kollade på Världskuppfinalen i går och hörde de nämna om någon ryttarinna att denna faktisk var en Ryttare som "jobbat sig upp den hårda vägen" alltså jobbat som hästskötare och ridit unghästar innan hon blev "Upptäckt"..

Det fick mig att fundera lite på hur det egentligen är?
Är det så att alla på högre nivå "har pengar" och kan köpa fina hästar eller kan -MedelSvenssons Lilla Anna- gå från RidSkolan till Eliten utan pengar på fickan?
Har det hänt?
Eller handlar hoppningen egentligen om vem som har mest pengar att handla fina hästar för?

Självklart vet jag detta om sponsorer osv... Men man måste änå komma upp på en viss nivå för att finna en Sponsor... och dit kommer man väl sällan på ridskolehästar?

Eller?
Seriös undran :)

pengar är inte allt, men det hjälper en bra bit på vägen. Men det går även om det inte är vanligt att ta sig från botten till toppen utan särskilt mycket pengar.

Kan du ge mig några namn på några som gjort det utan pengar i ryggen...?
Och vad menar du med inte särskillt mycket pengar? Vad är mycket pengar?

Jag är väl en av dessa få ryttare som kommit någonstans på ridskoleponny. Just nu tävlar vi LA hoppning och jag har flera som vill lämna skapliga ridhästar i mina händer, när jag bestämmer mig för att jag blivit för gammal för ponny (vilket inte kommer hända detta år). Har även en ponny på gång som jag antagligen får hem om någon månad. Det är ganska perfekt faktiskt. :) Känner jag att jag får rida för lite är det inte svårt att skaffa en häst att rida och tävla på. :) Få som är unnade den turen, jag vet. Men jag är nog en av de lyckliga.

Oki... Jätte kul! :D

Du har alltså ingen egen häst?
Hur långt är "klivet" mellan LA och Svår hoppning? är det något du satsar på osv?? Tror du att du kan få in hästar su kan komma upp i eliten med??
*Nyfiken*

Nej, ingen egen häst, kommer nog aldrig att ha nån egen heller.

Klivet till svår hoppning är väl ganska stort, men jag kommer (då jag går över till storhäst) få väldigt bra hästmaterial av en hästägare i närheten (föder upp hästar och vill ha dem tävlade). Kan nog rida dessa hästar ganska långt. Beror på denna hästägare om hon vill spara hästarna eller säljer dem när de har blivit så gamla att de går att tjäna pengar på dem. Men mitt hopp ligger väl att bli upptäckt av större sponsorer innan. ;)

Oki... Fränt!
Önskar dig lycka till.. :bow: :bow:

Förreten såg att du var från "närheten" :) Någon kändis i området kankse? Pm:a gärna... Älskar att känna "kändisar" ;) :angel: :rofl:

det krävs talang, vilja att jobba mycket och .... pengar. tyvärr, utan pengar får man inga svårklasshästar bara sådär. jo man kan ju köpa en Mynta, men det händer nog inte så ofta :-)

Jo det förstår jag ju!
Men frågan är ju om man klara sig på bara vilja, talang och arbete!?

Hur mycket talang handlar egentligen hoppningen om? Är det någon som inte skulle klara av att lära sig hoppa L:A- MSV?

Jag håller med Daniel helt.

Har du riktigt mycket pengar och kan köpa dig bra hästar kan du komma hur långt som helt. Kolla bara på Thomas Velin. Hade jag fått Quidam de Revel som förstahäst (mer eller mindre) så hade nog situationen varit annorlunda. Om sedan stallet fyllts på med 8 godkända hingstar till så hade man ju lärt sig en del. Glömmer aldrig första rundan jag såg med honom och Quidam. :rofl:

Jag blir så full i skratt när det någonstans står att Malin B började från scratch och att de inte har pengar. Jag har tävlat med henne sedan vi var små (samma distrikt och lika gamla) och när jag red msv på en ponny red hon msv på sju. Kom med egen buss osv... :smirk: Hittade nämligen en gammal årskalender häromveckan när jag rensade! Under ett år tror jag hon tävlat 12 ponnyer - alla med placeringar i msv. Det är verkligen inte alla ponnyryttare som har den förmånen.

Men man kan ju önska att det var så! :angel:

/C

Du beskriver det ungefär som jag misstänkte det... även om jag kan tänka mig att det finns undantag, så är det på det stora hela en material sport för de rika?!

Visst är det så. jag menar att på högre nivå så handlar det om att hästmaterialet har blivit så enormt bra att en helt talanglös ryttare med nog mycket pengar kan köpa sig en kompetent häst och vara med och ta poäng i WC. Och även jag såg de första rundorna som Velin gjorde på Quidam..:D.. Men det bevisar ju att det går att köpa sig framgång :)
Och till alla er som inte riktigt har pengarna till att köpa topphästar, tappa inte hoppet, det är ju helt sannolikt att någon upptäcker er talang och ger er en olympiahäst :D

Så är det! Men dressyren är ju likadan...

Jag tror inte man kan tillhöra eliten i någon ridsportsgren utan stor finansiell uppbackning!

Men på något sätt känns det ju som att inom dressyr så är det iallafall lite mer talang än hoppningen... fast jag kan ha fel..
Men jag kan tänka mig att mycket talang går förlorad pga pengabrist..

Typiskt!! Luktar svensk avundsjuka om denna tråd!!
Kan man rå för att man föds i ett rikare hem?
Nej fy! för avundsjuka människor!!

Har väl inget med avundsjuka att göra?:confused: Vi konstaterar ju bara faktum, För att nå toppen så krävs en hel del pengar, talang räcker ej. Dessutom så är det väl ingen av oss som har sagt vi direkt lider brist på finansiellt stöd? :)

Att jag tog upp Malin Baryard och Thomas Velin var bara för att ge Humlibumlan exempel på vilken skillnad det kan göra om man har tillgång till flera mycket bra hästar.

Som sagt var - vi diskuterar bara - vi är inte avundsjuka! :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka