Hopplöst....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 696

Sar

Trådstartare
:cry: Då står äntligen stoet med ett ägg och då behagar SAS flygstrejka semindagen:mad: :eek: ! Ägget är nu just över 3 cm (halvblod) och halvmjukt, hur stora brukar de vara när de släpper? Finns chansen kvar vid seminering på måndag?

Sv: Hopplöst....

Tänk på röda dagar också. Pingst i Tyskland och vi kan inte få hit före onsdag...

Otur du har! :(

Annars får vi väl ordna en buke-kedja. ;)

Vilken trevlig tanke:love: ! Det finns andra plan som flyger men stationen som tar in på honom vill inte skicka annat än med SAS från Tyskland (sperman anländer väldigt sent på kvällen till Arlanda och ska sedan upp till Norrland) och jag fick inte gehör för mina försök att tipsa om DHL, TNT och Jetpak ("vi anlitar inte dem!"). Så det känns som att det är rätt kört för min del såvida ägget inte är kvar på måndag kväll. Då jag akut fått avliva min egen älskade häst och den först tilltänkta hingsten (His Highness) plötsligt dog så verkar det vara som förgjort på hästsidan för mig:crazy: :angel:

Allvarligt, är det pingst i Tyskland på måndag????!!!
Jag bestämde mig för Quaterback

Japp. Tyskarna har fortfarande pingst som helgdag, så från oss är det helkört innan Onsdag.

Verkar som om Sar får vänta tills nästa brunst då.... Såvida man inte kan ta in sperman själv, då skulle det ju gå att välja annat bolag? Och leverera den till stationen, kan man göra så?

Eftersom det är röd dag på måndagen så är det inga bolag i Tyskland som kan flyga det därifrån.

Jag försökte lösa det förra året men lyckades inte.

Vilken trevlig tanke:love: ! Det finns andra plan som flyger men stationen som tar in på honom vill inte skicka annat än med SAS från Tyskland (sperman anländer väldigt sent på kvällen till Arlanda och ska sedan upp till Norrland) och jag fick inte gehör för mina försök att tipsa om DHL, TNT och Jetpak ("vi anlitar inte dem!"). Så det känns som att det är rätt kört för min del såvida ägget inte är kvar på måndag kväll. Då jag akut fått avliva min egen älskade häst och den först tilltänkta hingsten (His Highness) plötsligt dog så verkar det vara som förgjort på hästsidan för mig:crazy: :angel:

Anledningen till fraktpriserna(2000:- oftastx2 exkl moms) på import semin genom Ängagarden är enligt PP att det är över dagen transporter,man tycker ju det borde fungerat torsdag,men du kanske inte hann beställa för 11-tisdagen eller?

Hoppas vi lyckas leverera över dagen tisdag......

/b

Hingsten tappas bara mån, ons, fre och lör (han vägrar dock skicka lör) så vi beställde torsdag före 11. Då Ängagården inte hittade någon lösning på transportproblemet inför SASstrejken fredag sa de att de var omöjligt att skicka då och att jag skulle få det måndag- men då är det ju pingst... Tyvärr missade jag en snäll buketjej som erbjöd sig att hämta skicket- jag hade redan hunnit beställa De Noir då jag inte vågar lita på en seminimportör som inte lägger två strån i kors för att hjälpa sina stoägare. Att sedan höja rösten åt mig i telefonen för att säga att "han inte förstår varför jag inte litar på honom att Highcruiser är ett mycket bättre val" är oacceptabelt. Han har aldrig sett mitt sto och vet inget om mina preferenser.
Jag grämer mig oerhört över att ha missat QB (och har ingen aning om jag får igen bokningsavgiften). De Noir hade ju en rätt klen dräktighetsprocent (8 av 16 om jag minns rätt) så tar det inte kanske jag försöker med QB igen. Men då förlorar jag ju 5.000 på kalaset......(språnget på De Noir).
Just nu försöker jag intala mig själv att det var meningen.... HH som var mitt förstval dog, QB missade jag med en hårsmån - vi får väl hoppas på en formligen fantastisk De Noiravkomma;)
/ Sar (nybörjare som nu börjar bli luttrad men samtidigt fantastiskt glad över stödet från helt okända bukebrudar som erbjudit sin hjälp - tusen tack:love: )

Hoppas innerligt att det löser sig!!! Och att det nästa vår pluppar ut en riktig liten pärla!

Jag skulle förklara för omgivningen förut att en som skulle använt HH fick välja annan hingst och sen SAS-strejk och sen att en användare på internet erbjudit sig hjälpa dig och att du ringde mig för att få reda på vad hon heter på riktigt!

"Vaddå heter på riktigt??" frågade alla! :D

Håller alla tummar för er nu!

Du måste ju ha fått din dos av krångel och elände nu - vilket förhoppningsvis innebär omedelbar dräktighet och en problemfri fölning! Jag håller tummarna jag med.

Tredje gången gillt brukar man ju säga! Tror ju att De Noir på henne blir alldeles utmärkt. Jag hoppas semineringen går bra idag! :D

Noa

Allvarligt, är det pingst i Tyskland på måndag????!!!
Jag bestämde mig för Quaterback

Tänk att en flygkonflikt kan få så här tråkiga konsekvenser. Den som blir strandsatt i London eller Luleå kommer i alla fall hem. Men här blir det ju verkligen långsiktiga konsekvenser.

Hoppas de snarast får upp någon kärra i luften och att inseminationen kan utföras.

På söndag är det pingstdagen och på måndag annandag pingst. Den röda dagen bytte vi för några år sedan mot den 6 juni (nationaldagen).

http://kyrkoordnaren.blogspot.com/2007/05/flygstrejk-och-inseminering.html

*kl*

Jag har bara en sak att säga FAI !!
Vi seminerar nog imorgon med tysk hingst helt utan problem. Stråna har varit hemma en månad och står bara och väntar..... FAI!

Ibland är det värt den extra slanten!

(Sen skall hon ju bli dräktig också.... med det är en annan fråga ;-)

Jag hade nog också kunnat tänka mig satsa på FAI (och därmed verkligen ha ett fritt hingstval! :banana: ) men stoet har inte haft föl tidigare så jag blev avrådd från detta.
Vi inseminerade som sagt med De Noir igår och jag fick se spermierna i mikroskopet före. Helt otroligt att få se de små simmarna krylla!
Nu håller vi tummarna, hon ska kollas på måndag morgon, skulle ägget mot förmodan sitta kvar blir det ny seminering tisdag morgon.

Tänk att en flygkonflikt kan få så här tråkiga konsekvenser. Den som blir strandsatt i London eller Luleå kommer i alla fall hem. Men här blir det ju verkligen långsiktiga konsekvenser.

Visst blir det så - en helt ny hingst ger ju ytterst långsiktiga konsekvenser. Man få bara hoppas att konsekvenserna blir mer positiva än negativa, jag kommer antagligen att gråta blod om det visar sig att Quaterback blir världens bästa förärvare. Eller fnissa mig blå om De Noir blir superlyckad i kombination med stoet.:rofl:
Avel är ju ett stort lotteri!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 370
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 548
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 557
Senast: Ajda
·
Relationer Har just blivit lämnad i en mycket destruktiv relation. Igen. Det har hänt så många gånger nu och jag kan inte annat än att försöka... 2
Svar
36
· Visningar
4 013
Senast: Trasdocka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer