Hopplöst trött på att vänta!

Minimys86

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har blivit sambo och flyttat en bra bit ifrån hästen (ca 4-5 mil tror jag de blir) så de är för bökigt att åka ner varje dag och buss är för dyrt. Så mina föräldrar (som bor 5 minuter från hästen) hjälper mig med hästen tills jag hittat en stallplats. Så han står mest nu förutom när jag är nere och rider. De blir dock tyvärr bara 1 kanske 2 gånger i veckan. Eftersom jag inte har körkort så blir val av stall mer begränsat. Men har kontakt med ett stall nu och vi har diskuterat fram och tillbaka i snart 2 månader.
Jag har en given plats så fort de blir ledigt. Det är ett jättemysigt stall med fina hagar, trevligt folk och framförallt tar de max 5 minuter med cykel dit. Nära och bra med andra ord och de är helt ok pris.

Så till problemet. De har en hyresgäst som tydligen misskött sig och är på väg ut. Hon har sagt till stallägaren att hon skickat uppsägningen men sista veckan har de kommit fram att hon inte alls skickat den. Plus att stallägaren berättade att hon hade flyttat hästen i förra veckan utan att säga till någon och nu kan dom inte nå henne. De ringer, mailar och smsar utan resultat. Hon säger att hon inte kan överlåta platsen innan hon har en uppsägning. Men börjar inte det blir lite över gränsen? Vi var och kollade på stallet i juni. Stallägaren har flera gånger sagt till mig olika datum då hon tror att jag kan få en plats och att hon ska ha svar till mig. Men de händer ingenting. Jag förstår ju att de inte är stallägarens fel men börjar samtidigt bli lite stressad över min egen situation med min häst. Jag vill ju inte att han bara ska behöva stå och jag saknar honom! :(
Ska jag bita ihop och vänta på "drömstallet" eller ska jag ta ett annat stall? De närmsta stallen ligger inte speciellt nära. Det är bara detta och så ridklubben (som har lång kö.). Jag tror att både jag och hästen hade trivts jättebra i deta stallet plus att de är nära hem.

Vad hade ni gjort? Detta kan ju gå både hur fort och långsamt som helst..

Jag behövde nog mest skriva av mig min frustration.. hoppas det inte blev för rörigt. :cool:

Sv: Hopplöst trött på att vänta!

Jag hade haft lite is i magen och väntat tills detta med den saknade hyresgästen hade lagt sig. Det tar nog inte speciellt lång tid innan stallägaren gett upp och hyr ut till dig.

Samtidigt kanske det finns fler lösningar på problemet du har. Nu är det ju sommar så din häst kanske kan flytta upp och gå på bete i det nämnda stallet men utan tillgång till egen boxplats?

Så ser du till att spara pengar och ta körkort. Har man häst behöver man körkort!

Jag hade väntat. Verkar som att du hittat ett riktigt trevligt stall med väldigt bra förutsättningar, och sådana är inte helt vanliga, speciellt inte så pass nära där man bor.

Kan inte stallägaren säga upp hyresgästen själv? Dvs riva kontraktet med henne med omedelbar verkan? Borde ju rimligen gå att sparka ut folk om det finns rimliga grunder för det.

Ifall jag inte får tag på en boxplats så måste ju hästen tillbaka. Tycker inte han ska behöva flytta fram och tillbaka. Då tycker jag de är bättre att komma till ett stall direkt. Men får hon lov att hyra ut utan att ha den uppsägningen? Kan inte hon få en hel del skit för de eller har jag fattat de fel?

Jag håller på att ta körkort men har inte någon ekonomi till att köra hur som helst även om jag har. Plus kan tycka de är skönt med stallet nära oavsett bil eller ej. Men givetvis så blir de ju ett stall längre bort ifall de inte löser sig. Hade dock varit skönt om detta kunde lösa sig snart.

Stallet är väldigt mysigt och jag tror också att de är svårt att hitta bra stall. Där är bara 7 platser och har fått intrycket att dom väldigt sällan har nåt tjaffs och de hjälps åt.

Jo de kan jag med tycka men jag tror inte hon vill göra sig ovän med någon eller att hon är för snäll. Fast jag vet inte. Hon har ju nämnt att om de inte löser sig får de väl bli så.

Alltså, nu ska du verkligen inte lägga dig i hur stallägaren sköter sina affärer. Vill den inte hyra ut boxen innan denne är säker på att allting är korrekt gjort så ska du bara vara tacksam för att stallägaren är seriös. Det är liksom inte riktigt din plats att komma och hävda att de ska säga upp hyresgästen och ta dig istället. Det kan bli lite väl jobbigt för stallägaren som istället drar sig ur att ha dig i stallet.

Och nej, stallägaren kan inte hyra ut en box utan att det är avgjort att den som hyr boxen inte kommer tillbaka. Finns det ingen uppsägning åt något håll kvarstår hyresförhållandet. Men försvinner hyresgästen och inte betalar sin hyra så är det klart att personen blir uppsagt ifrån sin närvaro och hyresvärden kan hyra ut boxen. Men det kanske tar ett par månader innan det kommer dit. Det beror helt på stallägaren och vad den väljer att göra.

Jag har inte lagt mig i? Hon berättar de ju själv när vi haft kontakt. Jag bara undrar av nyfikenhet vad man egentligen ska göra. Har inte ens gett henne något förslag på vad hon "bör" göra då de inte är min sak. Men om en person öppet berättar hur de ligger till och lovar en saker och sen händer inget så hade nog vem som helst börjat undra vad som pågår. Och då är de inte att lägga sig i enligt mig.
Hur hon sen löser de är hennes problem men jag är ju mån om att min egen häst har de bra och som situationen är nu så håller de inte. Man måste ju få fråga om nåt man kanske inte vet om hur de ska gå till? :grin:

Plus att de va inte jag som sa till stallägaren att hon skulle säga upp den andre. De va hon som sa de till mig att hon funderade på om man skulle göra de.

Jag hade definitivt väntat. Bra och nära stallplatser växer inte på träd.

Har äntligen fått en boxplats på ridklubben. ::laugh: Ringde dit för att dubbelkolla och jo minsann, de va en som skulle flytta och andra som stått i kö hade fått plats på annat håll eller liknande. :bump:
Skrev kontrakt i veckan och har flyttat dit en del av hans grejer igår. Och imorgon så flyttas hästen dit! Behöver jag nämna att tiden går jättelångsamt? :p

// En glad tjej!! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 861
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur