hoppar ur hagen

Sv: hoppar ur hagen

det finns både dyr och väldigt billig tråd. jag köpte 3 ledad som vi satt längst ner vid backen i år . 80 kr för 400 meter.

spelar igentligen ingen roll vad det kostar eftersom man som hästägare ska se till att hästen står på rätt sida staketet. har man inte ekonomi att höja alla staket så får man ju göra en mindre hage som passar ekonomin och utöka efterhand.

jag har ingen förståelse för dom som har hästar som rymmer flera ggr i veckan, vecka ut och vecka in men som inte tar dom åtgärder som krävs för att få hästen att bli inne.

Vi tänker likadant du och jag.

I mitt fall är det grannens häst som inte håller sig där den ska alla dagar. Nu har de dock spänt upp trådarna, rensat staketet från undervegetation och satt på strömmen, och vips stannade hästen inne, trots att han enligt dem struntade totalt i om det var ström eller inte ;)

Men du... alltså. Jag förstår inte riktigt detta...

Du har en häst, en DRÄKTIG häst som hoppar in och ut ur hagen lite som den själv vill. Är du inte rädd att det ska HÄNDA henne något? Typ att hon blir ihjälkörd, går ner sig nånstans eller skadar sig på något.

Jag förstår inte hur du inte kan GÖRA något... du kan ju inte bara stå och se på när hästen hoppar ur gång på gång.

Köp 2,5 meter höga stolp och sätt upp en liten hage med kräm som s*tan i trådarna tills du kan fixa en mer varaktig lösning om det nu är helt omöjligt att fixa dom andra hagarna just nu..

Är det inte värt lite arbete att veta att hästen är kvar i hagen? :crazy: GÖR något istället för att bara sitta på ett internetforum och gnälla på att de tips du får inte passar...

:bow::bow:

jag förstår inte hur folk resonerar ibland. inte nog med att det måste vara jobbigt att inte veta var man ska söka sin häst, den kan ju ställa till både för andra och sig själv både ekonomiskt skada och skada både sig själv eller omgivningen. kan bli riktigt dyrt i slutänden.

en häst som visar att hon inte är nöjd med sin hage, lösningen? stäng in hene på en ännu mindre yta :crazy: ja det låter ju vettigt... ska jag vara ärlig så känns det som ett milt fall av djurplågeri, och det tänker jag inte utsätta min häst för!

när hon är utanför hagen så är hon ca 5 meter från staketet ungefär, närmsta trafkerade vägen är e4an och där är det viltstaket åt alla håll i x antal mil så där kommer hon inte ut.

enda stället hon skulle kunna gå ner sig är i surhålet i deras ena hage, påkörd blir hon knappast eftersom hon håller sig så nära hagen....

igentligen så känner jag att det inte spelar så stor roll på vilken sida av staketet hon är, men de som promenerar känner tyvärr inte likadant som jg gör :angel: missförstå mig rätt, jag vill givetvis att hästen ska vara i hagen, men skyndar mig inte direkt ut längre när nån kommer o säger till om at hon är ute...

eftersom att jag inte kan bygga staket själv överhuvudtaget längre så blir det ju lite komplicerat... men man kanske skulle sätta dubbelt staket, alltså så att det blir som en gata? som många stora stall har mellan sina hagar... då borde hon ju hålla sig innanför, och troligtvis räcker det med bara 1 tråd då oxå... och det arbetet kan jag ju säkert göra lite själv... några stolp här och nån där måste ju fasenemig kroppen tåla :mad:

tror ni att det räcker med 1 meter? eller ska jag ta mer? (avståndet emellan alltså)

och nej, jag är inte speciellt rädd att hon ska skada sig, varför skulle hon skada sig mer utanför hagen än i?

en häst som visar att hon inte är nöjd med sin hage, lösningen? stäng in hene på en ännu mindre yta :crazy: ja det låter ju vettigt... ska jag vara ärlig så känns det som ett milt fall av djurplågeri, och det tänker jag inte utsätta min häst för!

Missade du kanske att jag skrev att hästen bara skulle vara där tills du kan fixa dom riktiga hagarna? Är det bättre att den springer vind för våg än att den spenderar en kortare tid i en mindre hage? Och tycker du inte att det är lite starkt att kalla det djurplågeri? Helt ärligt?

när hon är utanför hagen så är hon ca 5 meter från staketet ungefär, närmsta trafkerade vägen är e4an och där är det viltstaket åt alla håll i x antal mil så där kommer hon inte ut.

Var inte problemet just att hon HOPPADE ÖVER STAKETET?

igentligen så känner jag att det inte spelar så stor roll på vilken sida av staketet hon är, men de som promenerar känner tyvärr inte likadant som jg gör :angel: missförstå mig rätt, jag vill givetvis att hästen ska vara i hagen, men skyndar mig inte direkt ut längre när nån kommer o säger till om at hon är ute...

Jag tänker låtsas som att du inte just skrev det där :crazy:

och nej, jag är inte speciellt rädd att hon ska skada sig, varför skulle hon skada sig mer utanför hagen än i?

Tja.. miljön utanför hagen måste väl räknas som mindre hästanpassad än den i hagen tex :crazy: typ inne i hagen finns väl förhoppningsvis inga bilar, hålor att bryta benen i, hala klipphällar osv

hålor att bryta benen finns det tusentals i deras ena hage... minst... hagen var fin innan gudrun och per om man säger så... nu är det... ja...

hala klipphällar finns i alla 3 hagarna:D

bil finns det dock inte i hagen... men hon brukar inte uppehålla sig på grusvägen, hon står alltid vid sidan om därav är jag inte så orolig... I natt fick de dock sova inne så jag inte behövde bry mig om vart hon är i mörkret :p

men, vad tror du om min ide?

hålor att bryta benen finns det tusentals i deras ena hage... minst... hagen var fin innan gudrun och per om man säger så... nu är det... ja...

hala klipphällar finns i alla 3 hagarna:D

bil finns det dock inte i hagen... men hon brukar inte uppehålla sig på grusvägen, hon står alltid vid sidan om därav är jag inte så orolig... I natt fick de dock sova inne så jag inte behövde bry mig om vart hon är i mörkret :p

men, vad tror du om min ide?

va? men om det nu kvittar för din del så låt henne vara utanför hagen hela tiden då.:crazy:

vem ska bygga extrastaketet åt dig om du inte kan själv? tycker det låter jobbigare (och dyrare) än att förlänga de befintliga stolparna.

Har inte läst igenom hela tråden men kommit så långt att jag sett att ni skrivit att höja staketet är inte aktuellt i dagsläget. Vill då tipsa om en lösning jag gjorde för min unghäst när hon som åring kom på att det gick galant att hoppa över staketet (såväl in som ut ur hagen). Jag sågade till korta brädor som jag sedan skruvade fast isolatorer i innan de skruvades fast på stoplarna. Därefter är det bara att dra ett par trådar till. Inte snyggt men en fungerande lösning för att hålla krabaten inne, även hon hade en stor hage med omväxlande öppna ängar och skog, fri tillgång till mat och hästkompisar när hon började med sin hobby. Nu är staketen 200 cm höga med 5 trådar... Hon hoppar inte längre, är väl för bekväm ;)

eftersom jag knappt förstår hur ni menar att jag ska förlänga och om det är så som jag tror så är det betydligt jobbigare att förlänga än att banka 5 ggr på en stolp.

för först ska man ju ha tag på nåt som man kan fästa på ett bra sätt, ett rör har ni föreslagit så då ska jag såga röret i lagom långa bitar och sedan ska jag fästa dem med tejp :crazy: enligt er... om jag skulle berätta den teorin för min pojke tror jag att jag skulle höra hans skratt hit utan mobiltelefonen om jag ska vara ärlig.

svaret på frågan vem som ska bygga är ganska uppenbart: nån annan ;)

jag vill inte ha högre staket än viltstaketet, tvärtom vill jag ha en markant skillnad mellan de staketen, mitt staket ska vara mkt mindre och mindre skräckinjagande ifall de får panik och ska dra ut så ser jag hellre att de gör det genom mitt staket och hamnar på gärdet än försöker forcera viltstaketet... så jag kommer aldrig bygga 2 m högt staket.

jag tror inte jag behöver förklara varför...

behöver hästen ha 2 meter staket för att stanna inne så får man ha det, det är det som kallas ansvar för sina djur.

angående att förlänga stolpen så är det mkt. lättare än att banka ner nya stolp. använd en cirkelsåg och såga till lagom långa/breda och tjocka brädor. ta en skruvdragare och skruv och sätt fast på stolpen. 2 skruvar/stolp brukar räcka om man inte ska förlänga väldigt mkt. skruva dit iselator och dra tråden - klart.

använder du viltstaketet som ytterstaket ? i så fall kan jag tala om att det är inte tillåtet enligt vägvärket (som äger viltstaketet). man ska ha staket innanför.

att hästen inte brukar uppehålla sig på grusvägen :eek: tänk om det kommer en bil just den gången hon gör det, eller att hon blir skrämd av annat och hoppar upp/ut just då det kommer en bil.

jag kan inte sätta på brädor på mina plaststolp! de kommer vika sig av tyngden, nä det går inte...

jag hanterar inte cirkelsåg när jag har så här ont för det kan helt plötsligt hugga till i armen och då vet man aldrig vart sågen tar vägen så det vågar jag inte... kör inte motorsåg eller andra såger heller för tillfället... tycker det är lika bra så! jag vill ha alla fingrar och armar i behåll!

vägverket har inte sagt något till oss om det, och de har varit och plockat skräp, haft vägarbeten, osv osv ett antal ggr under de åren vi har varit här... jag tycker motorvägen har stulit tillräckligt av våran mark! För du vet väl att man inte får ställa nåt inom 2 meter från viltstängslet? så det blir väääldigt mkt mark som försvinner om jag dessutom ska hänga in extra. så länge det inte stör någon så får den delen vara som den är.

jag vet pricis vad vägverket har för regler och bestämmelser då min fd. man och far till mina barn jobbar där. vi har oxå hagar utmed viltstaket och har satt ett extrastaket innanför MED ström. man vet aldrig vad som kan hända.

att du inte kör motorsåg om du är dålig i lederna kan jag förstå, men det finns smidiga cirkelsågar alt. sticksågar så det är inte riktigt jämförbart. mkt. mindre påfrestande än att banka stolp (för plaststolpar bankar man inte i mig veterligen)

nu lämnar jag tråden då det ändå inte spelar någon roll vilka ideer och tips du får, antagligen vill du väl ha en häst som inte stannar där den ska eftersom du tom skrivit att det igentligen inte spelar någon roll var hon är :crazy:.

att "straffa" hästen under en period genom att ställa den i en mindre hage med högt staket och stark ström tills den fattat på vilken sida staketet den ska vara är inte djurplågeri utan en fostrande tillrättavisning som gagnar både häst och ägare på sikt.

Om du nu inte är rädd att hon ska skada sig varför inte bara låta henne stå kvar utanför hagen, du verkar ju ändå inte göra något för att hålla kvar henne i hagen.
Förstår inte hur folk i över huvud taget orkar hjälpa dig så otacksam som du har varit mot alla. Synd att det finns folk som du.

Och vad händer om hon någon natt blir rädd för någon av vildsvinen och skenar iväg ut på grusvägen just när det kommer en bil?
Jag antar att du inte sätter reflexer på henne när hon ska gå i hagen ;)

mig veterligen så tar man en gummiklubba o bankar i plaststolp, det har vi gjort i alla år. och kommer sannolikt fortsätta med det ;) det finns smidiga cirkelsågar ja.. men jag klarar knappt av mina armars egen tyngd nån längre tid... så jag vågar helt enkelt inte, framförallt inte som jag är ensam på gården... vet man att nån är i närheten så är det ju lättare om man skulle råka kapa ett finger, en arm.. eller liknande... är inte så rädd att förlora kroppsdelarna, men funktionen av dem brukar bli nedsatt om man har sågat i dem :angel: kompisen sågade rakt igenom sin tumme... inga problem igentligen bara att de fick stel operera den och att den ser... ehm... mysko ut, men annars så är ju sjukvården helt otrolig nu förtiden så får man bara med sig delarna så brukar de fixa ihop en igen!

dancehall: otacksam har jag inte varit, jag har skrivit vilken typ av tips jag vill ha, och en person har gett mig sånna tips hittils. Och nej hon är inte rädd för vildsvinen som jag trodde först, det har jag tagit reda på :D Och vad då synd att det finns folk som du? :rofl: vet du någonting om mig överhuvudtaget?

"synd att det finns folk som du" ja du... vad ska man säga? jag personligen skulle aldrig säga en sådan sak till en annan människa såvida den inte har skadat mig allvarligt... men men det får ju stå för dig, personligen tycker jag det är en mkt låg komentar och absolut inget man säger till en person man inte vet ett dyft om :cool:

OK, jag kanske uttryckte mig fel, men det är synd att det finns folk som har den attityden till andra som du har. Stundvis kan man tro att du är så mycket yngre än vad du är.

vad är det för fel på min attityd då? om du inte berättar så kan jag inte bättra mig, men jag vill gärna att du går in på detaljer vad du tycker är dåligt...

sen en annan sak... tänk på att vi skriver här och du kan inte veta vilken attityd jag har bakom ett inlägg igentligen, bara att vi använder olika språk när vi skriver :idea:

tja, om det nu ar djurplageri att ha henne i den hagen och du absolut inte vill plaga din stackars hast, da far du val ta reda pa vad for slags hage som skulle passa damen, lagga ut pengar pa att kopa den delen, inhagna det och sen se om hon skulle trivas och stanna inne....(det verkar ju som en lattare losning:angel:)

eller ( som dom flesta har foreslagit har) helt enkelt se till att hon har fri tillgang till vatten, grovfoder, sallskap och inhagna det sa hon inte kan ta sig ut. ..eller skit i det...det verkar ju inte spela sa stor roll for dig:grin:

och om du nu sager att penagr inte ar nat problem, ta in folk som kan bygga hogre stangsel...enkelt...eller bygg du din korridor, for det tar ju inte upp mer mark fran din hage ;) good luck

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin...
2
Svar
20
· Visningar
1 002
Senast: fijja
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 658
Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Islaend
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka