hoppar ur hagen

Sv: hoppar ur hagen

hahaha du är dig lik kimmis - frågar efter tips men ratar allihopa och blir irriterad på folk som försöker hjälpa dig.

Jag tror fortfarande att ditt "smarta" arabsto är understimulerad. Även om hon är tre år och dräktig så kan man ju arbeta dem, vet många som rider sina dräktiga ston så tre-fyra dagar i veckan kan du ju iaf skritta och trava henne ute i skog och mark. En dag kan du ju tömköra, en annan dag kan du ju träna ledarskap så hon får tänka. Miljöträna är ju oxå ett bra sätt att få en unghäst trött i huvudet.

ja det är ju precis det jag säger :D

jag kan ju inte ändra staketet just nu, det bara går inte.
så jag ville ha tips på vad man kan göra med hästen så hon ska vara mer nöjd och tillfreds liksom...

tycker det känns mkt att rida 3-4 dagar i veckan, jag har ju inte kommit alls lika långt som ni andra med 05 or... hon är ju bara riden ca 20-25 ggr liksom...

tyvärr finns inte så mkt att miljöträna på... miljötränade henne som tusan när hon var yngre så hon har typ sett allt :crazy: finns i princip inget hon reagerar på, förutom att hon inte vill gå på brunnarna på gatorna i samhället, men det tycker jag är bra för rätt vad det är så sitter nån löst o då blir det inget kul!

jag har fått mkt större problem med mina leder så attt promenera hästen är helt uteslutet... jag klarar knappt av att mocka längre... så livet har onekligen blivit lite träligare nu...

men men jag ska träna för tränare imorrn med henne och på söndag ska vi åka iväg och rida längs en lååång strand med ett gäng andra... dagarna efter det så ska hon väl kunna hålla sig inne i hagen iaf!

För det första anser jag inte att araber generellt sett är smartare än andra hästar, eftersom intelligensen har så mycket med individen att göra.
Detta säger jag trots att araben är min favoritras:) Ingen hundras är smartare än andra raser heller...

Tycker det nästan låter otroligt att en arab hoppar 140, dessutom en otränad och ohoppad sådan..och ut från en hage? Inte många hästar som hoppar 140 ens bland större exemplar. Hästen trivs uppenbarligen inte i hagen, eller så vill hon kanske in, eller bli pysslad med...Att hon skulle hppa ut så ofta för att busa låter, i mina öron, mer som ett ponnybeteende. Hon är väl uttråkad helt enkelt!

Jag har aldrig märkt att araber kräver mer stimulans, min går i hagen med ett halvblod och de kräver samma stimulans...de är nöjda med mat och vatten samt utevistelse och motion...

Jag har ridit tre dagar i veckan ända sen första ridturen, de måste ju få kontinuerlitet oxå (Stavning?!?) och en chans att stärka sig. Du behöver ju inte rida 1,5 som du gjorde för ett tag sen, 15-20 minuter räcker gott och väl. Det är tiden på ryggen som är krävande inte att rida 3-4 ggr i veckan varav ett pass kanske endast är skritt.
Du har ju kört in henne, varför inte rida två dagar och köra två dagar men endast i skritt och trav och ca 20 min per gång? Då borde hon hålla sig i schack.

andra tips är trickträning, nh-träning, longering över bommar - bara fantasin sätter gränser för vad just du klarar av med din sjukdomsbild.

Kan hon inte gå som handhäst med någon annan ?

Bara släppa i paddock och driva runt henne lite så hon får busa av sig?

Jag byggde en giraffhage :D 220 cm högt staket och rejäl ström, efter det stannade han inne.

Om inte det hjälper så vet jag inte.

ok säger du det så...

finns ju bara vetenskapliga studier som bevisar det, men jag tror vad jag tror så får du tro det du tror och jag tänker inte försöka övertyga dig om nåt annat.

i övrigt det du skriver har jag redan kommit fram till. 120 har jag sett henne hoppa utan problem ut ur ridbanan, då med bara ett galoppsprångs sats, jag är ganska säker på att hon hoppar, det finns ingen annan möjlighet... jag har kollat hagen 5 ggr nu ifall hon kanske möjligtvis kommer ut på nåt annat sätt... men jag hittar inte vart det skulle vara....

anni0301: så du menar attt jag ska skritta fram och sedan skritta av? för mig känns det som att det är inte värt att lägga ner energin på att lägga upp en sadel på ryggen på henne. än mindre sela henne och sätta på vagn.

den ridturen var jag inte uppsutten helatiden, halva tiden var jag på marken ungefär (när vi skrittade fram och av)
vi får väl se efter helgen om hon håller sig inne i hagen... snart sätter jag henne i snöre :mad:

hrrm, tja har i england finnes det ett talesatt som gar sahar, when there's a will there's a way...

kan inte hoja staken, man kunde prova med den metoden som har beskrivits, men det verkar ju vara lite for jobbigt/dyrt:angel:

sa kan man ju prova mer motion, och om det nu verkar alldeles for jobbigt att ta in hasten och sadla/transa for en halvtimmes skritt tur:angel:

tja da far man val prova med leksakerna i hagen ( om det nu skulle fungera) och om inte det fungerar och el blir for dyrt:grin: tja da far man val antingeen lata hast skrallet hoppa ut som hon behagar, eller faktiskt inse att man inte har pengar/tid/lust/ork att ha hast:angel:

jag hade ett valdigt klipskt arab sto som hoppade ut, hagen var i narheten av en ratt trafikerad vag sa jag fick helt enkelt fasta plast stolpar (for temp leccy fencing) pa dom vbefintligta stolparna, fungerade med gaffa tape, och sen nagra tradar med ordentligt med el i, tva batterier gick det at, men det fungerade och hon hoppade inte ut mera...

vart ar jag skrivit att el är för dyrt? det är el på nu och har varit helatiden.

jag hade inte tänkt att hägna in alla hagar vi har med extra låg tråd och dessutom ha ström på alla...

det blir rätt dyrt... finns det nåt annat sätt?

i detta inlägget låter det som att du inte har ström i alla trådar bla. för att det blir dyrt ;)

Hejsan

En häst som rymmer saknar oftast mat, sällskap eller så hagen helt enkelt för liten. Jag läste att du inte fick skräpa ner hagen med hö, om det är sant finns det bara ett råd som jag kan ge dig. BYT STALL!!!
Hoppas att det ordnar sig för dig.

det finns både dyr och väldigt billig tråd. jag köpte 3 ledad som vi satt längst ner vid backen i år . 80 kr för 400 meter.

spelar igentligen ingen roll vad det kostar eftersom man som hästägare ska se till att hästen står på rätt sida staketet. har man inte ekonomi att höja alla staket så får man ju göra en mindre hage som passar ekonomin och utöka efterhand.

jag har ingen förståelse för dom som har hästar som rymmer flera ggr i veckan, vecka ut och vecka in men som inte tar dom åtgärder som krävs för att få hästen att bli inne.

nu har du nog fått de flesta ideer man kan ge dig... det kanske är så att hon inte känner sig trygg i hagområdet överhuvudtaget pga grisarna.

all motion är bra motion om det så bara handlar om 5 min... det är intressant att bara få se annat än det som alltid är runt hagen.

grisarna har vi som sagt stukit av listan... det är inte då hon rymmer, ang att det blev dyrt så gällde det att ha på elen på alla 3 hagarna samtidigt då jag måste köpa 2 nya agregat + minst 1 batteri.... hagarna ligger inte i anslutning till varandra. där tror jag att ni håller med om att det blir en rejäl extra utgift?

att köpa tråd är inget problem.

ström finns i alla trådar i den hagen de går i, inte i de andra hagarna.

däremot fick jag en ny teori av en person häromdagen... en del hästar tycker att en "flock" på 2 hästar inte är nån flock och rekomenderade mig att köpa en häst till... men jag får ju föl till våren så det vill jag inte heller göra eftersom jag inte vill stå där med 4 hästar :cool:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin...
2
Svar
20
· Visningar
1 002
Senast: fijja
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 658
Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Islaend
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka