hoppar ur hagen

Sv: hoppar ur hagen

hästen går i alla 3 hagarna... minst 2 st måste göras om om det ska göras om nånstans...

känns inte som att din lösning på förlänging är nåt som funkar i förlängingen, har du provat det själv?

Men MÅSTE hästen gå i alla tre hagarna just nu när den är så besvärlig att stänga in då? EN hage som håller den inne är väl bättre än tre som den rymmer ur?

Och ja, jag har testat förlängningen. Den fungerar riktigt bra under förutsättning att man fäster hylsan och förlängningsdelen ordentligt. Ett elstaket är det ju (oftast) inget våld mot, allt det skall göra är ju att hålla tråden (som inte är tung), så det är väldigt hållbart.
Dock så skulle jag inte rekommendera lösningen om man använder elband då de vintertid tyngs ned av blötsnö.

Testa gärna innan du förkastar idén, det är billigt & enkelt. Om du sedan ändå inte tycker det fungerar så har du ju iaf försökt och kan gå vidare med annan lösning...

du verkar ju tro att hon skulle stanna i hagen om hon var mer stimulerad, sa bygg nan form av en san dar bana dom har for moss eller rattor och marsvin och sant, sa hon kan fa ga runt och losa problem for att hon ska fa sin mat:angel::grin:....eller vanta!! en annu battre ide, varfor saljer du inte hasten och bara har marsvin?? du verkar ju inte riktigt kry, eller villig att ens ta hasten ut pa promenader for att det verkar for jobbigt att sadla..sa marsvin kanske ar battre:angel ;)

dom plaststolpar vi använt för att dela av inne i hagen (har inte plaststolp som ytterstaket) trampar man ner ;) flera olika sorter har vi och samtliga trampas ner.

:bow::bow:

jag förstår inte hur folk resonerar ibland. inte nog med att det måste vara jobbigt att inte veta var man ska söka sin häst, den kan ju ställa till både för andra och sig själv både ekonomiskt skada och skada både sig själv eller omgivningen. kan bli riktigt dyrt i slutänden.

Det blev det för grannen. Hästen drog med de andra hästarna i hagen till slut varav en skadade sig allvarligt nog för att tillkalla djurambulans som hade 20 mil enkel väg då den hästen inte är lastbar. Jag är bara tacksam att hästen aldrig kommit in till våra hästar så de skadat sig.

En ponny hos oss rymde en gång för många år sedan, hade råkat riva ned grindens översta slana och blev troligtvis skrämd ut. Det roliga var att det var nysnö på backen, ponnyn hade sprungit ett varv runt huset och sedan klivit in i hagen på samma ställe :rofl: Gissa om vi var förvånade när vi såg spår i snön med båda hästarna var i hagen ;)

Mammas sto (18, på väg mot 19 bott hos oss sedan bara ngra månader gammal) kliver inte ens ut om så staketet ligger på backen, hon är dock lycklig över att kunna sträcka sig ännu längre ut :rofl: Min unghäst däremot har noll repsekt för staket så nu är det strömtråd dragen och påslagen i trästaketet, annars hänger han sönder det för att nå äpplena :mad:

Varför skriver du en tråd där du ber om råd när du tydligen inte bryr dig och ändå inte vill göra något åt saken?

Att du inte ens skyndar dig när någon säger till dig att din häst är lös säger allt:grin: Har en granne med samma attityd som dig, hennes hästar har varit ute på 90vägen x antal gånger samt sprungit ner våra hagar och kommit in till våra hästar:grin:

Varför har du häst om du är för sjuk för att fixa en hage som håller hästen kvar?? Suck...

ska jag springa ut helnaken med handuken runt mig så fort nån säger att hästen är lös?

nej jag tar det lugnt och har en lugn attityd, och därav kommer hon till mig när jag ställer mig vid grinden så släpper jag bara in henne, skulle jag vara stressad så skulle hon springa all världens väg.

anledningen till att jag har häst angår faktiskt ingen här, men fråga er själva varför ni har häst, svaret kommer garanterat att vara samma som mitt.

jag har inte varit sjuk hela mitt liv om det var det du trodde, det var inte direkt så att jag planerade att bli jätte dålig, sjukskriven i 10 månader och knappt kunna göra nåt, livet tar oväntade vändningar, det kan det göra för dig med, däremot om jag var hästlös nu så skulle jag ju inte skaffa häst i det här tillståndet. Men man får göra det bästa av situationen, för sälja kan jag tyvärr inte. visst stoet är inga problem, men jag har 2 hästar, valacken går inte att sälja.

om jag inte hade brytt mig hade jag inte skrivit i denna tråd, då hade jag tagit ner all tråd och låtit dem komma o gå som de ville.

men fakta är att tipsen jag söker är stimulans tips, det är det endast en person som har gett mig, är ni andra så inkompetenta att ni inte kan läsa, eller letar ni bara efter någon att bråka med och trycka ner? (jag anklagar inte, det är en helt uppriktig fråga till samtliga)

hillevie: där ser man... hehe mina ska man iaf hamra ner i marken, för ska du stå på ddem så blir det ganska klurigt att balansera högst upp på dem :rofl: jag skulle vilja se dig göra det... jag tror vi skulle kunna skratta rätt bra då!

men iaf, mina bankar man ner... men det vore kanske praktiskare med sånna som man trampar ner med min sjukdom o allt... vart har du köpt dem?

till alla andra så vill jag att ni slutar trycka ner mig för min sjukdom, det är inget jag kan rå för, och alla kan hamna där med lite (mkt) otur, jag hoppas att ni lär er vad medlidande är för något, för så jävla kul är det inte när man måste ropa på sambon för att man vill hälla upp ett glas juice, öppna en burk, komma upp ur soffan, när man struntar i att borsta håret för att man inte klarar att ha armarna i det läget så länge som det krävs för att reda ut håret!! När man dessutom har provat alla möjliga mediciner och det inte finns nåt som hjälper! några blir man iaf hög och glad av, men samtidigt försvinner kordinationen totalt och dagen efter(avtändningen) så mår man piss och sover mer eller mindre hela det dynget... och medicinen tar inte ens bort smärtan.

jag har slutat ta mediciner som inte hjälper, jag har slutat ta mediciner som ger mig självmordstankar, nu finns det en sak kvar att prova... kortison... vi kan inte spruta det i lederna eftersom jag har smärta i alla leder utom käken... kortison är ingen långsiktig lösning.

Hur tror ni att det känns rent psykiskt att må så här dåligt? att veta att man har provat i princip alla mediciner, som inte hjälper? att veta att risken för att hamna i rullstol är ganska stor, att veta att det säkerligen kommer bli sämre? att veta att det inte finns en arbetsgivare i världen som anställer mig om jag är ärlig mot den, att veta att risken finns attt jag får leva på 6000 resten av livet?

jag hoppas att ni har fått en liten insikt om hur jag mår iaf och att ni iaf kan känna ett uns av medlidande, om ni inte kan det så känner iaf jag medlidande med er.

Jag blir så himla ledsen när folk påpekar min sjukdom, min sjukdom är inte jag! den ska inte styra mitt liv! Hela mitt inre skriker jag vill inte!!!!!!!
så ni förstår att jag blir väldigt sårad av det ni skriver.

Jag hoppas verkligen att ni aldrig behöver uppleva samma smärta, vare sig fysiskt eller psykiskt.

detta är mitt sista inlägg i tråden, vill ni nåt så PM a, är det nån med nåt tips som jag har eftersökt så är ni mer än välkomna att PM a!

jag orkar inte erat tjafs om att jag inte ska ha häst för jag är sjuk, nej vad ska jag göra då? ta bort en av de största anledningarna till att jag vill leva? då kan man lika gärna använda samma bult till mig som hästarna, för det är mindre grymt.

Nu har jag tid att svara ordentligt.

Hoppar hästen ur alla 3 hagarna? Vet du var på staketet den hoppar ut? En mycket enklare lösning är att bara sätta upp en tråd (med ström) ca 2 meter innanför den andra tråden där hästen hoppar ut. Lagom nära så att hästen inte kan hoppa studs men lagom långt så att staketet helt plötsligt blir väldigt mycket mer att hoppa över. Ett räcke kan vilken häst som helst skutta över från stilalstående, värre med en 1.50-2 m bred oxer.

Det var den lösningen jag hade tänkt mig för att hindra grannens lösa hästar nå våra - inga nedrivna staket. Nu verkar ju dock problemet löst sig :bow:

Sedan, hur ser hästens rutiner ut? Går den in/ut och får mat på regelbundna tider? Den kanske vill vara ut/inne mer? Hur motioneras den? När den inte motioneras vad händer då?

Personligen kan jag tänka mig att en häst som behöver mycket stimulans har tråkigt av att stå ute i samma hage dynget runt med fri tillgång på mat. Ingenting förändras från dag till dag utan allt bara "är".

Kanske en sådan häst behöver tas in och arbetas en gång om dagen (även dräktiga 3årigar kan arbetas varje dag, man anpassar arbete och intensitet till hästens förutsättningar), borstas och pysslas med och helt enkelt få kvalitetstid med sin människa, känna att den inte "bara går".

Kanske fodras på bestämda tider istället för att ha fri tillgång, om den fodras ute så kanske fodras på olika ställen varje gång.

Kanske byta hage (du får ju själv avgöra om det är bättre att stängsla in en hage ordentligt eller om variationen 3 hagar ger hjälper tillräckligt för att hålla hästen inne), varje dag, en gång om dagen, natt/dag osv. Eller bara helt oplanerat byta då och då för variationens skull.

Jag tycker alltså att du borde angripa problemet i båda ändar samtidigt, då tror jag dessutom att det ha mest effekt. Därför gav jag tips på båda problemen - understimulans och staket. I grund och botten tror jag arbete 1 gg/dagen räcker långt.

hålor att bryta benen finns det tusentals i deras ena hage... minst... hagen var fin innan gudrun och per om man säger så... nu är det... ja...

hala klipphällar finns i alla 3 hagarna:D

bil finns det dock inte i hagen... men hon brukar inte uppehålla sig på grusvägen, hon står alltid vid sidan om därav är jag inte så orolig... I natt fick de dock sova inne så jag inte behövde bry mig om vart hon är i mörkret :p

men, vad tror du om min ide?

Jag tycker absolut att det är värt att testa. Men jag hade nog haft iaf 1,5 meter i mellan. Då blir det lite lurigare för henne iaf. Men chansen är nog stor tyvärr att hon hoppar ändå, nu när hon väl lärt sig det. Men jag hade testat i en hage iaf.

ok du har ragat om sat att halla henne intereserad pa typ leksaker etc...

for mig sa har leksaker per se alltid haft kortvarig inverkan pa hastarna om det inte ar mat involverat..sa du skulle ju alltid kunna kopa en sandar boll med hal i och stoppa maten darinne, men nare maten tar slut sa forlorar hasten intresset for den

en ann an grej som ar artt stor har i england ar att skapa ett paddock pradise (bok med samma namn av Jamie Jackson http://thenaturalhoof.homestead.com/PaddockParadise.html

du skapar liksom ett koridor system av enkel electriskt staket sa hasten hela tiden ror sig fran del till del av hagen, dvs ligg hallen ar i en del, hobordet i en annan och vatten i en tredje etc, du kan lagga in sa det ar olika underlag vilket ska vara bra for hovar tex...

det har systmet ska fa hasten att rora sig mer naturligt, dom far jobba mer for maten och det ar relativt enkelt att satta upp med el stolpar, dom som du ser pa bilden trycker man bara ner....ha en lang stracka som dom kan stracka ut pa i gallopp...det finns ratt mycket info om du soker pa Google

good luck

Det har inte mycket med hur du skriver att göra. Det handlar om sättet du beter dig på när folk lägger sin tid på att hjälpa dig.

mina snabbstolpar har jag köpt på lite olika ställen, bla. på jula, ullared och lantmännen. har i stål (typ armeringsjärn) med en "platta" längst ner som man trampar på för att få ner stolpen, har långa blå i glasfiber, även dom har en liten platta längst ner där man trampar på samt vita långa i plast, lite grövre - dom har en platta nertill att trampa på samt en järnpinne som går ner i backen.

väldigt smidiga men inget jag skulle vilja ha som ytterstaket, använder dom för att dela av inne i hagarna vid behov.

Hur rider du då din treåring om det är för jobbigt/inte värt att sadla/spänna för vagnen för en skrittur på 20-30 minutet 3-4 ggr per vecka??!? snacka om höjden av lathet. tror du hon kommer vakna en dag som femåring och vara i topptrim för en distansritt på några mil och timmar!?!? Någonstans måste man börja, vilket innebär att rida 3-4 dagar i veckan i ca 30 minuter. För hästens del tror jag det betyder MASSOR att få komma ut ur den tydligt tråkiga hagen och få se något annat, tänka på något annat om så bara 30 minuter i skritt och lite trav.
Om du vet att hästen är understimulerad, varför inte göra något åt det?? En häst är inte skapt för att leka med bollar eller leta godis, de är skapta för att röra sig. FFA en arab som du tänkt ha som distanshäst!

Jag förstår inte varför du ens ber om tips när du egentligen inte bryr dig om vilken sida om staketet hon står.
Fruktansvärt oansvarigt att inte se till att ha hästen kvar i hagen, att inte stimulera sin uttråkade häst för att man själv inte ids sadla för att bara skritta. Men om du ska iväg å galoppera i flock på en sandstrand - DÅ orkar du minnsan sadla.

Vissa ska inte ha unghäst. Det har inte med din sjukdom att göra. Det handlar om ditt synsätt på hästar och hantering.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin...
2
Svar
20
· Visningar
1 002
Senast: fijja
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 658
Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Islaend
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka