hoppar ur hagen

Sv: hoppar ur hagen

Kanske du kan gå ut och gå med henne?

Snart börjar jag få slut på ev lösningar :angel:

Angående elstängsel, OM hon skulle få en ramastöt, så borde det lösa sig. Hästar har väldigt bra minne.

funkar inte med mina leder... dessutom är det en arab, det krävs lite mer stimulans för de hästarna, tyvärr... hon är jätte lugn i all hantering och sånt så hon är inte svår, bara att det är tråkigt i hagen, hon kommer glatt skrittandes när man ska ta in henne i hagen igen så det är liksom bara bus!

just det, hästar har ett jäkla minne, hon minns då oxå att det har varit mindre el, men eftersom hon hoppar över så tror jag att hon bara hoppar högre över...

min ena hoppade (rev heller aldrig) över staketet, men endast då strömmen va svag/av. va strömmen stark och på så stannade han snällt kvar.

jag har haft ett antal araber med och tycker inte dom kräver mer stimulans än vad fullbloden eller ponnyna gör ;)

vill du inte ändra med staket så är det väl bara bra omväxlande hage och andra livliga hästar i hagen som gäller ;)

Hm, kan inte ge mig! ;)
Tråkigt på jobbet...

Men hur skulle det vara med att tex slänga in ett par granar som hästarna kan sysselsätta sig med?
Utfodra oftare med hö? Eller kanske köra in en silagebal??

antar att du skrev till mig?

oftare hö? läste du vad jag skrev? de har alltid hö.

gran rekomenderar jag inte till dräktiga ston då de innehåller terpentin (tror jag det var) i vilket fall som helst så användes det förr som abort medel... så du kan ju gissa varför hon inte får äta gran!

åter igen, de har mat helatiden.

hillevie: mina araber har iaf krävt mer stimulans än andra hästar... ganska logiskt igentligen, hundar som är smartare behöver oxå mer stimulans, ellerhur? samma med hästar! har bara en till häst så jag har inte så mkt att välja på med sällskapet!

Lätta på trycket lite, va?

oftare hö? läste du vad jag skrev? de har alltid hö.

Jag försöker ju bara komma på nått som kan hjälpa, men inget e ju bra.

Lycka till då

jag har skrivit att de alltid har hö 4 ggr...

tycker inte jag behöver lätt på trycket ett dugg, ville bara göra dig uppmärksam på att mat är inte problemet, och denna gång lyckades jag ju uppenbarligen

du har rekomenderat mat 3.-4 ggr liksom... blir lite tröttsamt att få samma tips om och om igen, dessutom från samma person :crazy:

Strunta i mattjatet...

Jag tror säkert att en boll eller liknande skulle kunna vara en bra idé :)
Kanske en som man kan stoppa godis i, som dom måste rulla fixa och dona med för att få ut nått? :)

frågan är ju hur man skulle få tag på en sådan boll.... tillverka en själv? hur då liksom?

finns det inte sånna att köpa till hundar? borde väl gå lika bra att använda till hästar, eller?

Ursäkta?

Tipsat om mat tre till fyra gånger??

Låt oss se:

TIPS NR 1:

Fungerar det inte med elstängsel?

TIPS NR 2:

Har du möjlighet att ta strömmen från väggen?

TIPS NR 3:

Har hästen täcke på sig?

TIPS NR 4:

Du får väl stå med kvasten och vakta henne forever då

TIPS NR 5: obs! första gången jag nämner mat

Håller inte med. Roligt är nog fel ord. Mat kan jag tänka mig.

TIPS NR 6:

Bygg en liten hage (går bra med endast elstängsel) och se till att hon får en stöt

TIPS nr 7:

Hon behöver mer motion.

TIPS nr 8:

Kanske du kan gå ut och gå med henne?

TIPS nr 9: obs! andra gången jag nämner mat, men detta är mer för "knapprandets" skull

Men hur skulle det vara med att tex slänga in ett par granar som hästarna kan sysselsätta sig med?

Du har nu fått 9 olika tips på vad du kan hitta på,

sen svarar du med det här:

tycker inte jag behöver lätt på trycket ett dugg, ville bara göra dig uppmärksam på att mat är inte problemet, och denna gång lyckades jag ju uppenbarligen

du har rekomenderat mat 3.-4 ggr liksom... blir lite tröttsamt att få samma tips om och om igen, dessutom från samma person

Suck

Har en sådan boll till min ena pålle som lätt stressar upp sej i boxen.. funkar jättebra.. Är en boll till hundar egentligen som finns i dom flesta djuraffärer..
stoppa i lite pellets så har den att göra en stund iaf.. :idea:
Går att göra själv oxå, en kompis till mig gjorde en egen av en pet flaska med ett par små hål i..

Senast ändrad:

men varför ser du inte att jag har skrivit att de har mat då?

sen spelar det ingen roll vad du ger för andra tips, framförallt inte när de flesta handlar om staketet i fråga, som jag har sagt att jag inte kan ändra.

men visst sucka du, ha det så kul med det :rofl:

ja det blir nog till att köpa en sån boll och köpa lusern till det :D

får väl se hur det går... hon ska ju komma på att det är nåt gott i den med :p

sen spelar det ingen roll vad du ger för andra tips, framförallt inte när de flesta handlar om staketet i fråga, som jag har sagt att jag inte kan ändra.

Alltså..... :devil:

Jag tror också det handlar om mat.

Hon måste inte vara hunrig, det kan vara något hon saknar i foderstaten. Hästar är smarta, de vet vad de behöver äta för något. Och det kanske inte är hö/gräs. Se över foderstaten och kolla om hon behöver få tillskott av något slag.
Detta hände med en av våra hästar, och hon slutade med rymmandet när hon fick tillskott.

//Star

Varför skriver du ens i tråden då? När inte tips spelar nån roll? :confused:

nu har jag inte fått analysen än, tyvärr.

förra året hade hon inte bist på nåt, snarare tvärtom! hon är en liten tjockis!

men visst kan hon ha haft brist på nåt hela sitt liv, det är ju möjligt, tyvärr kan ju inte jag veta vad det är.

Jippjapp: läs inlägget som fan läser bibeln bara... då fattar du säkert :grin:

Kaffikakk: haha vad irriterad du blir då! vad festligt! haha, jag förstår inte varför du blir så arg, men lite kul har jag åt det :rofl::o

Precis.. Får hjälpa till i början och visa att det finns något gott i.. Dom brukar förstå ganska snabbt.. :)

nu är hon ute igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

fan jag blir galen

vad ska man göra?!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin...
2
Svar
20
· Visningar
1 002
Senast: fijja
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 658
Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Islaend
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31