Hoppar ibland, ibland inte..

Sv: Hoppar ibland, ibland inte..

Jag känner precis igen vår D-ponny på beskrivningen. Hon kunde tvärvägra på ett rött/vitt räcke på 80 cm utan någon synbar anledning. Sedan gick hon in i nästa klass med större hinder och "farligare" och vann med 3 sekunder. Man visste aldrig vilket det skulle bli. Vi har själv fött upp ponnyn och tränat henne för A-tränare. Vi vet att inget konstigt har hänt henne och tränaren kan inte heller förklara hennes beteende mer än att hon är sådan, varför vet ingen. Där emot har hon aldrig dessa tendenser när hon tävlar dressyr eller när man tränar hoppning hemma. Vi har accepterat att hon är så här och riktar in oss på att det blir en bra dressyrponny och hoppning får bli ett trevlig inslag i vardagen. Det är väldigt synd för när hon vill hoppa finns idet ingen som slår henne. Hade hon haft "hopphuvud" hade det varit en ponny för SM, snabb, vändbar och hoppar hus, men hon vill inte.

Det kan ju också vara så att ryttaren inte rider tillräckligt bra. Vet ju inte hur du rider men ofta kan ju vi ryttare lägga hästarna fel mm.

*kl*

Min häst var likadan, men hoppade träningar med en å annan nit men tvärvägrade ut sig på tävlingar, typ vägrade ut sig i första klassen men hoppade 6 hinder i nästa för att sedan vägra ut sig.
Kollade upp henne först och det visade ju sig att hon hade spatt i b.b och inflammationer b.f pga spatten.
Men du har ju kollat upp din häst, men vila brukar oftast hjälpa, speciellt på ston har jag märkt, en månads vila och sen är hoppglädjen tillbaks, jag gjorde även så ett tag att jag bara hopptränade varannan vecka/skippade en träning om det var tävling veckan efter. Mycket mer hoppglädje blev det för mig iallafall och din häst verkar inte ha några problem med höjder osv så bara markarbete kan ju också passa för att gå igenom vägar och byten osv.

Hoppas det löser sig iallafall, men ston är ju alltid ston ;) det får man aldrig glömma.

Hon stannar alltså ibland och ibland inte när du har folk runt dig, men inte när du tränar själv?

Eller missförstår jag?

Kan det vara så att du ibland blir lite för medveten om att det är folk runt dig och att din häst snappar upp det?

Jag har hört att just Robin Z-hästarna oftast hoppar fantastiskt, men helst vill sköta sig själva, så mkt som möjligt. Dvs sitter man för mycket och försöker lägga hästen rätt, så blir det inte bra, utan det funkar bättre när hästen får sköta jobbet själv. Har själv en som har Robin Z som morfar, och han hoppar bäst när han får bestämma själv hur det ska gå till. :) (Skall tilläggas oxå att jag inte på något sätt är en duktig ryttare, så det kan ju vara därför han hellre vill sköta sig själv;) )

Detta löser ju kanske inte ditt problem, men det kanske kan ge en förklaring...

Enda sen jag lät henne "vila" från hoppningen ett tag så satte jag igång henne igen med enkla övningar. Forsattade med det arbetet och hon har inte stannat en enda gång sen dess. :) Måste bara få säga att jag inte är någon dålig ryttare, var någon som skrev det. Har tränat för flertal tränare med hästen och ingen har haft något att klaga på. Men nu lägger jag alla vägringar och stopp bakom mig och blickar framåt! :) Men jag kommer att ha i åtanke att inte "hoppa slut" på henne.

jag vet en häst som var efter Quite Easy morfar Robin Z, den kunde man verkligen inte låta va, den fick man verkligen rida..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka